کد خبر : 4513
تاریخ انتشار : 12 شهریور 1401

رشد صادرات غیرنفتی نشان‌دهنده پایداری اقتصاد کشور

رشد صادرات غیرنفتی نشان‌دهنده پایداری اقتصاد کشور

نیک نیوز : وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم، گفت: سال‌های گذشته کشور به درآمد نفت بسیار وابسته بود و اینکه صادرات غیر نفتی رشد کرده نشان‌دهنده پایداری اقتصاد کشور است.

وی با اشاره اینکه در بخش‌های مختلف تولید در کشور جهشی شده است، گفت: رشد ۵ درصدی در فولاد، رشد ۱۵ درصدی در آلومینیوم، رشد ۴۷ درصدی در تولید وانت و رشد ۱۲۰ درصد در تولید اتوبوس و مینی بوس از جمله این موارد است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ما در قم مشکل کمبود کارگر داریم و واحدهای تولیدی مشکل کمبود نیروی کار دارند چرا که صنعت در این استان رشد خوبی داشته است.

وی با بیان اینکه مواردی که در خصوص رشد تولید گفته شد به معنای آن نیست که مشکلات معیشتی مردم حل شده است، گفت: ما مشکلاتی در بخش‌های مختلف داریم، اما آمارها در تولید و اقتصاد نشان از حرکت رو به جلو است که این امر ایجاد اشتغال و کاهش تورم را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به معضل قاچاق در کشور، افزود:: در پوشاک و صنایع مختلف از جمله خودرو قاچاق داریم که یکی از راه‌ها برای حل این مشکل رصد کالاها است.

وزیر صمت با بیان اینکه مبارزه با کالای قاچاق امسال به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است، افزود: ۳۰ درصد لوازم یدکی خودرو قاچاق است که برای این امر مقرر شد کد رهگیری روی قطعات نصب شود.

وی گفت: هم اکنون این کد رهگیری بر روی ۲۳۰ میلیون قطعه یدکی نصب شده است و پس از این که اگر قطعه‌ای این کد را نداشته باشد یا قاچاق است یا تقلبی است.

وی افزود: از دو ماه دیگر با اطمینان می‌توانیم کالاهای قاچاق و تقلبی را در فروشگاه‌های لوازم یدکی را رصد کنیم.

فاطمی امینوزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مشکلات موجود در حوزه سرمایه در گردش واحد های تولیدی، گفت: دو کار ویژه‌ در حال انجام است که در دو ماه آینده به صورت کامل اجرایی خواهد شد.

وی افزود: ممکن است افرادی به اسم تولید، منابع و تسهیلات را دریافت کنند، اما در بخش دلالی صرف شود که در این زمینه به جای اینکه از فرد مدارک بخواهیم که تولید کننده هست یا خیر با کامل شدن این روش به طور خودکار مشخص می‌شود هر کارخانه و تولید کننده چقدر سرمایه و منابع می‌خواهد.

وزیر صمت افزود: در ماه‌های آینده برای ۱۲۰۰ معدن متروکه مزایده برگزار می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: ۵۴ هزار قلم کالا در سایت صنعت قیمت گذاری شده است و امکانی فراهم شده است تا مردم قیمت‌ها را رصد کنند و از گران فروشی جلوگیری شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در زمینه گران فروشی در بخش تولید دچار مشکل نیستیم، گفت: اما در زنجیره فروش با افزایش قیمت‌ها مواجه هستیم که با تمهیدات اندیشیده شده از هفته آینده اطلاعات فروش روزانه فروشگاه‌ها دریافت می‌شود.

وی افزود: در این روش چون این اطلاعات به صورت مستقیم در اختیار ما قرار می‌گیرد به صورت خودکار بحث گران فروشی در فروشگاه‌ها برطرف می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0