کد خبر : 127
تاریخ انتشار : 30 فروردین 1400

رفع تعهد ارزی صادرکنندگان براساس 90 درصد ارزش کل صادرات

رفع تعهد ارزی صادرکنندگان براساس 90 درصد ارزش کل صادرات

نیک نیوز: حمید زادبوم امروز در یک نشست خبری  با اشاره به شیوه رفع ارزی سال‌های 1397 تا 1400 گفت: در چهاردهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و براساس مصوبه‌ای صادرکنندگان از سال 97 موظف به بازگشت ارز حاصل از صادرات شدند و براین اساس از همان سال و براساس ضوابطی از سوی بانک مرکزی و کمیته ماده 2 متشکل از رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر نفت و وزیر اقتصاد و دارایی ضوابطی برای نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات تصویب و در نهایت ابلاغ شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در 25 تیرماه سال 99 بخشنامه‌ای صادر شد که مبنای بازگشت ارز صادراتی عرضه 80 درصد ارز صادراتی در سامانه نیما بود که پس از انتقادات و اعتراض صادرکنندگان  به این موضوع در آبان 99، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در مصوبه ای موسوم به مصوبه 177 مبنای رفع تعهد ارزی علاوه بر ارائه در سامانه نیما، واردات در مقابل صادرات نیز به عنوان یکی از روش های رفع تعهد ارزی دوباره رسمیت یافت و باز هم  مورد قبول واقع شد. 

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تشکیل کمیته اقدام ارزی بیان داشت: مبنای عملکرد این کمیته بررسی مشکلات مصوبه 177 ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بود، لذا بدین منظور هر هفته تشکیل جلسه برای بررسی برگزار شد، تا اینکه در جلسه 15 فروردین 1400 ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوبه 214 صادر شد و این مصوبه در 17 فروردین امسال ابلاغ شد. 

وی با بیان اینکه مصوبه ابلاغی 214 همان جایگزین مصوبه 177 ستاد هماهنگی اقتصادی دولت است، افزود:  در واقع اکنون دو مصوبه برای رفع تعهدات ارزی موجود است که تکمیل کننده یکدیگرند. 

رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: یکی از مصوبات همان مصوبه 214 صادر شده توسط ستاد هماهنگی اقتصادی دولت است، و دیگری مصوبه کمیته اقدام ارزی است. 

زادبوم با اشاره به تعیین تکلیف تعهدات ارزی صادرکنندگان سال 1397 در مصوبه اخیر کمیته اقدام ارزی بیان داشت: بسته سیاستی در کمیته اقدام ارزی 21 فروردین  1400 ابلاغ شد که در این بسته تکلیف بدهکاران ارزی 1397 تعیین شد و 2 بند و 4 تبصره از آن برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در سال 1397 اختصاص یافت. 

معاون وزیر صمت بیان داشت: از مهمترین مباحث این مصوبات تعیین تکلیف رفع تعهد ارزی صادرکنندگان سال 97، تعیین تکلیف میزان تعهد ارزی صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، تعیین تکلیف سهمیه و تعهد ارزی مرزنشینان و پیله وران و تخفیف 10 درصدی به کلیه صادرکنندگان است. 

وی افزود: بر اساس مصوبه رفع تعهد ارزی از یک فروردین سال 98 تا پایان سال 1400 تعهد ارزی صادرکنندگان بر مبنای 90 درصد صادرات، افراد خواهد بود. 

 *  اعزام 5 رایزن بازرگانی به کشورهای هدف صادراتی 

زادبوم با اشاره به اعزام 5 رایزن بازرگانی در اریبهشت امسال به کشورهای هدف صادراتی گفت: در حال حاضر فقط کشورهای عراق و افغانستان رایزن بازرگانی دارد که با اعزام 5 رایزن بازرگانی به کشورهای روسیه، چین، عمان، ارمنستان و آذربایجان تعداد رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف صادراتی به 7 مورد افزایش می یابد. 

وی افزود: در تلاش هستیم تا در مرحله بعد اعزام رایزنان بازرگانی به ترکیه و پاکستان و سپس اعزام رایزنان بازرگانی به کشورهایی که قبلا در آنجا رایزن داشته ایم را در برنامه داریم. 

زادبوم اظهار داشت: برای هر 5 رایزن اعزامی در اردیبهشت ماه امسال برنامه راهبردی تدوین و به سفیران کشورمان در کشورهای مورد نظر ابلاغ شده است و رایزنان طبق برنامه تدوین شده و با نظارت سفیران کشورهای هدف صادراتی اقدامات لازم را انجام می‌دهند. 

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران به تدوین راهبردی ملی صادرات در پروژه مشترک با مرکز تجارت بین الملل ITC اشاره کرد و گفت: این پروژه از 2 سال پیش آغاز شده و تا سه سال دیگر ادامه دارد و در پنج محور موارد صادراتی را دنبال خواهد کرد. 

* تدوین 350 اقدام عملی در راهبردی ملی صادرات 

وی درباره راهبرد ملی صادرات بیان داشت: این راهبردی به صورت الگو در سه حوزه صنعت، کشاورزی و خدمات تدوین شده که در هر بخش دو گروه کالایی و در مجموع 6 گروه کالایی پیش بینی شده است که 350 اقدام در این باره تدوین شده است. 

وی بیان داشت: استراتژی ملی صادرات در واقع ارائه الگویی براساس استانداردهای جهانی برای کالاهای دارای مزیت صادراتی است. 

* لزوم توجه به زیرساخت های صادراتی 

زادبوم با اشاره به لزوم توجه به زیرساخت های صادراتی بیان داشت: اگر زیرساخت های صادراتی از جمله لجستیک ضعیف باشد امکان توسعه تجارت وجود ندارد، لذا در این زمینه مورد توجه قراردادن مسئولان مربوطه در وزارتخانه های مرتبط با مطالبه گری سازمان توسعه تجارت ایران دنبال می شود. 

* جزئیات مشوق‌ صادراتی سال‌های  1399 و 1400 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت  در مورد نحوه تخصیص مشوق‌های صادراتی سال گذشته بیان داشت: در سال گذشته 600 میلیارد تومان مشوق صادراتی تعیین شد که تقریبا 50 میلیارد تومان آن دریافت شد و این مبلغ برای زیر ساخت های صادراتی و لجستیک و همچنین برای کمک هزینه سود بانکی صادرکنندگان در سال 99 تخصیص داده شد و از طریق دو بانک توسعه صادرات و بانک کشاورزی در حال پرداخت است. 

زادبوم افزود: در سال 1400 با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و تصویب مجلس  تقریبا از سه منبع مشوق های صادراتی را دریافت خواهیم کرد که یک منبع 800 میلیارد تومان در بودجه است که بصورت مستقیم طراحی شده و بخشی دیگر 200 میلیارد تومان برای محصولات کشاورزی است که با کمک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه تخصیص خواهید یافت و بخش سوم نیز که در بودجه به صورت صریح ذکر نشده، اما از نظر قانونی قابل دریافت است درصدی از درآمد حاصل از عوارض صادراتی است، یعنی در جایی که عوارض صادراتی دریافت می‌شود، باید بخشی از آن درآمد به توسعه صادرات تخصیص یابد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0