کد خبر : 1536
تاریخ انتشار : 13 تیر 1400

روایت غم‌انگیز محرومیت سیستان/ مسئولان جداً کاری کنند

روایت غم‌انگیز محرومیت سیستان/ مسئولان جداً کاری کنند

نیک نیوز: نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی گفت: برای کنترل وضعیت کرونایی روزهای چهارشنبه، پنج شنبه و شنبه ادارت سیستان و بلوچستان تعطیل اعلام شدند اما خبرهایی که به گوش می‌رسد حاکی از عمق این تراژدی‌‌ست که اگر جلوی آن گرفته نشود تبدیل به فاجعه انسانی خواهد شد.

«اینجا همه بچه‌ها از بی آبی وضعشون خوب نیست. برای همه مردم میگم نه برای خودم. چون همه مردم رو دوست دارم. اینجا از بی آبی ما موندیم چیکار کنیم. شما خبر ندارید. بیایید کمک کنید. دلم برای اونا می‌سوزه (با اشاره به بچه‌ها)» این خواهش و التماس نازنین، کودک سیستان و بلوچستان است که این روزها ویدئوش وایرال شده و در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد و باعث شده مردم هشتگ «سیستان و بلوچستان را دریابیم» را ترند کنند. 

جمعیت قابل توجهی از مردم سیستان و بلوچستان در کپرها و روستاهایی با کم‌ترین امکانات زندگی می‌کنند، روستاهایی که نه آبی برای شرب دارند نه برای کشاورزی و نه برای شست و شو به همین دلیل تنها امید مردم چاه‌های آبی‌ست که علاوه بر شوری هر نوع آلودگی را در خود جای داده است و باعث می‎‌شود اهالی آن به انواع و اقسام مشکلات پوستی و بیماری‌ها دچار شوند.

روایت محرومیت مردم سیستان، روایت نبود ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین نیاز زندگی بشری یعنی «آب» حیات زندگی‌ است. تنها دار و ندار مردم در سیستان و بلوچستان فقط چاه آب است و این یعنی هیچ خبری از سرویس بهداشتی و حمام نیست هرچند همان چاه آبی هم که وجود دارد مملو از آلودگی و بیماری‌ست.

مشکل مردم سیستان این روزها فقط به بی‌آبی و نبود آب شُرب ختم نمی‌شود و نبود برق از مشکلات اساسی دیگر این مردم شریف و صبور است که خروارها مشکل بر سرشان آوار شده. مردم این گوشه از کشور نه تنها از نعمت برق نیز محروم‌اند و شب‌های تاریک خود را با نور فانوس روشن نگه می‌دارند بلکه مشکلِ نبود «آب» و «برق» که مشکل دیرینگی سیستان و بلوچستان است همچنان وجود دارد و هر از گاهی می‌بینیم مسئولان به این منطقه می‌روند و چند عکس یادگاری برای مواقع ضروری می‌اندازند و دوباره مردم این منطقه هستند که می‌مانند با بی آبی و بی برقی اما این روزها «کرونا» هم بر سر این مردم آوار شده و روزهای سیاه و تلخی را به رخ می‌کشد.

کرونا در سیستان و بلوچستان کار مردم را از جست‌وجوی تخت خالی در بیمارستان‌ها، به جست‌وجوی قبر خالی در گورستان‌ها کشانده است و آنطور که گفته می‌شود 75 درصد افرادی که در زاهدان تست می‌دهند مبتلا به کرونا هستند همچنین محمدهادی عباسی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در گفتگو با یکی از رسانه‌ها گفته است که در دو موج قبلی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر مورد ابتلای روزانه بود اما در این موج حدود ۱۷۰۰ مبتلا شناسایی می‌شوند.

این عدد و رقم‌ها نشان می‌دهد پیک پنجم کرونا قرار است روزهای سیاه و فاجعه باری را برای مردم سیستان و بلوچستان رقم بزند، مردمی که آب مناسب برای رعایت بهداشت ندارند و به گفته گزارش‌های میدانی حتی توان خرید ماسک هم ندارند و این یعنی تبدیل شدن یک تراژدی به فاجعه انسانی بنابراین بیش از همیشه انتظار می‌رود مسئولین اینبار واقعی و نه از سر دلسوزی بلکه از روی انجام وظیفه به داد مردم برسند.

هر خانواده‌ای در سیستان و بلوچستان 1 تا 2 بیمار مبتلا به کرونا دارد/ اگر جلوی این تراژدی گرفته نشود فاجعه انسانی رقم خواهد خورد/ میزان واکسیناسیون مردم در این منطقه در حد شمارش هم نیست/ به دلیل افت ولتاژ برق حتی پنکه هم کار نمی‌کند چه برسد به کولر/80 درصد مردم به صورت سقایی آب رسانی می‌شوند

معین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت افسارگسیخته کرونا در این منطقه و تمهیدات صورت گرفته گفت: درحال حاضر بیش از 1200 مورد ثبت شده ابتلا به کرونا در استان داریم که به علت محدودیت فراوان کیت‌های تشخیصی مطلقا این آمار با واقعیت جامعه همخوانی ندارد و قطعا میزان ابتلا بسیار بیشتر از اینهاست.

او افزود: در شرایط کنونی در هر خانواده‌ای 1 یا 2 بیمار مبتلا به کووید19 وجود دارد و از آنجایی که زیرساخت‌های بهداشت و حوزه سلامت در این مناطق بسیار ضعیف است مردم به سختی زیادی دچار شدند.

سعیدی با تاکید بر اینکه اکثر شهرستان‌ها هیچ مرکز درمانی ندارند، تصریح کرد: متاسفانه کمترین زیرساخت‌های حوزه سلامت مربوط به جنوب سیستان و بلوچستان است یعنی درحالی که طبق شاخص‌های وزارت بهداشت و درمان باید از پهنه بندر جاسب تا راسک 1500 تخت بیمارستانی وجود داشته باشد، ما فقط 300 تخت بیمارستانی داریم و عمده شهرستان‌ها هیچ مرکز بیمارستانی ندارند و یک خانواده برای اینکه بیمار خود را به مرکز درمانی برساند باید 150 کیلومتر راه طی کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تمهیداتی که برای کنترل کرونا به کار گرفته شده است، گفت: برای کنترل این وضعیت، روزهای چهارشنبه، پنج شنبه و شنبه ادارت سیستان و بلوچستان تعطیل اعلام شدند اما خبرهایی که به گوش می‌رسد حاکی از عمق این تراژدی‌‌ست که اگر جلوی آن گرفته نشود تبدیل به فاجعه انسانی خواهد شد.

او قرنطینه را راه حل موقتی دانست و ادامه داد: مشکل در سیستان و بلوچستان ریشه دارتر از این حرفاست، هرچند  قرنطینه می‌تواند تا حدودی از رشد بیماری بکاهد اما تا وقتی که واکسیناسیون عمومی به وقوع نپیوندد قاعدتا نمی‌توان جلوی شیوع کرونا را گرفت آن هم کرونای دلتا که سرعت سرایت آن بسیار بالاست بنابراین باید واکسیناسیون در استان سیستان و بلوچستان که خط مقدم جبهه بهداشتی کشور است، هرچه سریع‌تر انجام شود.

سعیدی در انتقاد از نبود پزشک متخصص عفونی گفت: متاسفانه در پهنه گسترده استان سیستان و بلوچستان و نقطه جنوبی آن فقط یک متخصص بیماری‌های عفونی حضور دارد و هیچ بخش عفونی در جنوب استان وجود ندارد بنابراین تا وقتی که زیرساخت‌های حوزه سلامت تعریف نشود، کماکان شاهد قربانی گرفتن خواهیم بود.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چند درصد از مردم سیستان و بلوچستان تاکنون واکسینه شدند، بیان کرد: طبق رصدی که بنده داشتم میزان واکسیناسیون مردم در این منطقه بسیار بسیار پایین است به گونه‌ای که حتی نمی‌توان آن را به شمار درآورد.

او درباره وضعیت دسترسی مردم به اقلام بهداشتی گفت: چند روز گذشته مسائلی درباره عدم توانایی مردم سیستان و بلوچستان برای خرید وسایل بهداشتی مطرح شد که به اعتقاد من باید واقعیت‌ها را گفت نه اینکه فقط مشکلات را بزرگ کرد. خیلی از مردم به ویژه حاشیه نشینان مانند اهالی عثمان آباد، میرآباد و... توان خرید ماسک را ندارند اما خیرین ورود پیدا کرده و اتفاقات خوبی افتاده است درواقع در این حد نیست که مردم نتوانند ماسک بخرند و اکثر مردم  این توانایی را دارند هرچند مردمی از روستاها هستند که مشکل دارند در هر صورت توصیه ما این است که مردم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند تا شیوع بیماری کاهش پیدا کند.

سعیدی در ادامه این گفتگو به مشکل بی آبی در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: کمترین میزان دسترسی به آب شرب را در جنوب سیستان و بلوچستان شاهد هستیم به گونه‌ای که در اکثر شهرستان‌ها 80 درصد مردم به صورت سقایی و از طریق تانکر، آب رسانی می‌شوند به همین دلیل مردم مشکلات عدیده‌ای در این خصوص دارند که انشالله با پروژه‌هایی که تعریف شده مشکل آب رسانی به مردم حل شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره مشکل نبود برق نیز عنوان کرد: در نیروی برق بسیار مشکل داریم به خصوص در گرمای بالای 50 درجه هوای تابستان که حتی پنکه هم به دلیل افت ولتاژ کار نمی‌کند چه برسد به کولر این درحالیست که تاکنون اقدامات خوبی هم صورت نگرفته هرچند اخیرا بنیاد مستضعفان در بحث توسعه شبکه برق این منطقه ورود پیدا کرده و امیدوارم هرچه سریع‌تر این روند توسعه طی شود تا مردم از بی برقی نجات پیدا کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0