کد خبر : 4154
تاریخ انتشار : 01 تیر 1401

رکود اقتصادی آلمان با تشدید بحران گاز در اروپا

رکود اقتصادی آلمان با تشدید بحران گاز در اروپا

نیک نیوز: اگر جریان عرضه گاز روسیه به اروپا متوقف شود، اقتصاد آلمان وارد رکود خواهد شد. ایتالیا هم اعلام کرده از شرکت‌هایش برای پر کردن ذخایر گازی جهت جلوگیری از تشدید این بحران در فصل زمستان حمایت مالی خواهد کرد.

اتحادیه اروپا قبل‌از جنگ اوکراین برای تامین 40 درصد از نیاز خود به گاز محتاج روسیه بود. این رقم برای آلمان به 55 درصد می‌رسید. به‌این‌ترتیب این کشورها با ذخایر خالی گاز در بحبوحه‌ کمبود آن در بازار مواجه شده‌اند. برخی از کشورهای این اتحادیه تصمیم خود برای توقف نیروگاه‌های برق با سوخت زغال‌سنگ را به تعویق انداخته‌اند.

قیمت گاز در اروپا به بالاترین رقم رسیده که باعث افزایش تورم و چالش‌های جدید برای سیاست‌گذاران این قاره شده‌است.

فدراسیون صنایع آلمان در روز سه‌شنبه دورنمای خود از رشد اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی را از 3.5 درصد تا 1.5 درصد پایین آورد. این فدراسیون اعلام کرد توقف عرضه گاز روسیه رکود در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

گاز روسیه هنوز از طریق خط لوله‌های اوکراین پمپ می‌شود اما مقدار آن کاهش یافته‌است. ظرفیت ارسال گاز خط لوله نورد استریم 1 در بستر دریای بالتیک که یک مسیر حیاتی برای عرضه گاز به آلمان است،‌ تا 40 درصد کاهش یافته‌است. مسکو ادعا می‌کند تحریم‌های غربی مانع تعمیر تجهیزات این خط لوله شده اما اروپا این ادعا را دروغ و بهانه‌ای برای کاهش عرضه گاز می‌داند.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان کاهش عرضه گاز روسیه را یک حمله‌ اقتصادی و بخشی از طرح پوتین برای افزایش ترس در اروپا می‌داند.

این اقدام روسیه تلاش اروپا برای پر کردن تاسیسات ذخیره‌سازی گاز را ناکام گذاشته‌است. ذخایر گاز اروپا تا 55 درصد کاهش‌یافته و این اتحادیه قصد دارد این تاسیسات را 80 درصد تا اکتبر و 90 درصد تا ماه نوامبر پر کند تا از پس تامین تقاضا در زمستان برآید.

شاخص قیمت گاز در اروپا حدود 126 یورو (133 دلار) در هر مگاوات ساعت است، یعنی پایین‌تر از اوج 335 یورو که قبلاً به آن رسیده بود، اما بیش‌از 300 درصد بالاتر نسبت‌به سال گذشته میلادی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0