کد خبر : 2874
تاریخ انتشار : 19 آبان 1400

سهم کرمانشاه از صادرات به عراق

سهم کرمانشاه از صادرات به عراق

نیک نیوز :  رئیس اتاق کرمانشاه اظهار داشت :  سال گذشته هم رقمی نزدیک به سه میلیارد دلار صادرات از کرمانشاه ثبت شد.  از این صادرات سه میلیاردی دلاری حدود 1.5 تا 1.7 میلیارد دلار آن حاصل فعالیت تجار و تولیدکنندگان استان است و برای مابقی آن صرفا خدمات پایانه‌ای ارائه می‌دهیم، سهم تولیدات استان از این صادرات سه میلیارد دلاری بین 600 تا 700 میلیون دلار است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در با بیان اینکه طی سه سال اخیر رفع تعهدات ارزی چالش‌های جدی پیش روی صادرکنندگان کشور و استان کرمانشاه ایجاد کرده، گفت: بر اساس آنچه که دولت سیزدهم وعده داده امیدواریم تا پایان امسال شاهد گشایش در این زمینه باشیم.

وی در ادامه از مهمترین چالش‌های پیش روی صادرات کشور و استان کرمانشاه یاد کرد و افزود: رفع تعهدات ارزی طی چند سال اخیر بسیار از صادرکنندگان را با چالش جدی مواجه کرد و پیگیری‌های فراوانی برای تعدیل سیاست‌هایی که در این زمینه وجود داشت انجام دادیم.  اگرچه با لزوم برگشت ارز به کشور موافق هستیم، اما ساز و کارهای آن باید بگونه‌ای تعریف شود که صادرکنندگان را دچار زیان و چالش نکند.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران ابراز امیدواری کرد، با پیگیری‌های صورت گرفته و بر اساس وعده‌هایی که دولت سیزدهم داده، شاهد گشایشی در سیاست‌های پیمان سپاری و قوانین و مقررات مربوط به آن باشیم.

ایشان یکی دیگر از چالش‌های حوزه صادرات را عدم توازن صادرات و واردات خصوصا در زمینه تعاملات تجاری با عراق به عنوان شریک تجاری اصلی ایران دانست که می‌تواند آینده صادرات را به خطر بیندازد.

وی بر لزوم توجه به واردات از عراق تاکید کرد و ادامه داد: اگرچه در گذشته عراق محصولات زیادی برای صادر کردن نداشت و عمدتا سوخت ترانزینی از این کشور وارد مرزهای ما می‌شد، اما اکنون این کشورها تولیدات خود را گسترش داده که می‌توانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

رئیس اتاق کرمانشاه ایجاد تعامل بین واردات و صادرات را زمینه‌ساز افزایش قدرت چانه‌زنی ایران برای صادرات دانست و عنوان کرد: یکی از مهمترین مواردی که می‌توانیم درباره آن چانه زنی کنیم، برقراری حمل یکسره و رفع مشکلات ناشی از تخلیه و بارگیری در مرزها است.

وی یکی از مهمترین کالاهایی که می‌تواند از طریق عراق و از مرزهای کرمانشاه به ایران وارد شود را خودرو اعلام کرد و ادامه داد: درحالیکه عمده خودروها از بحرین و عمان وارد کشور ما شده امکان واردات اکثر این خودروها از عراق وجود دارد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه پیگیری زیادی برای واردات خودرو از عراق صورت گرفته و حتی رویه آن در گمرک استان هم برقرار شد، خاطرنشان کرد: به دلیل ممنوعیت فعلی واردات خودرو، امکان استفاده از این رویه وجود ندارد.

یکی دیگر از معضلات حوزه صادرات که وی به آن اشاره کرد فراهم نبودن زیرساخت‌های مرزی مناسب در کرمانشاه بود و ادامه داد: نامناسب بودن زیرساخت‌های مرزی درد چندین ساله کرمانشاه است.

وی اضافه کرد: بهبود این زیرساخت‌ها با اعتبارات محدود استانی مقدور نخواهد بود و حتما نگاه ملی نیاز دارد.

رئیس اتاق کرمانشاه آنچه که باعث می‌شود نیاز به زیرساخت‌های مرزی دو چندان شود را تخلیه و بارگیری مداوم در مرزهای استان دانست و تاکید کرد: متاسفانه به دلیل فراهم نبودن حمل یکسره، مرزهای استان خدمات پایانه‌ای هم ارائه می‌دهد و از همین رو به محوطه گمرکی وسیع‌تری نیاز داریم. 

موضوع دیگری که عضو هیات رئیسه اتاق ایران به آن اشاره کرد صحبت‌هایی بود که درباره لزوم دو برابر کردن صادرات غیرنفتی ایران مطرح شده و گفت: این امر نیازمند ملزوماتی است که فعلا علائمی از آن نمی‌بینیم، اما می‌توانیم رشد دو برابری صادرات را به عنوان یک استراتژی برای آینده دنبال کنیم.

ایشان ایجاد کارخانجات صادراتی جدید را برای افزایش صادرات ضروری دانست که با شرایط فعلی نرخ ارز کار بسیار دشواری است و افزود: از همین رو باید تلاش کنیم برای افزایش صادرات واحدهای تولیدی موجود را برای صادرات آماده کنیم.

وی راه‌اندازی مرکز شتاب دهی صادرات از سوی اتاق کرمانشاه را گامی در همین راستا اعلام کرد که قرار است به حدود 40 واحد صنعتی و تولیدی استان برای ورود به بازارهای صادراتی کمک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0