کد خبر : 5858
تاریخ انتشار : 08 اسفند 1402

شتاب وعده‌ها در واردات خودرو

شتاب وعده‌ها در واردات خودرو

نيك نيوز: این سخن درحالی مطرح شد که حدود ۱۷ماه از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو می‌گذرد و در این مدت تنها حدود ۱۰ هزار دستگاه وارد گمرکات شده که از این تعداد هم کمتر از ۵هزار دستگاه به ‌مردم تحویل داده شده است.

از طرفی چنانچه به ‌وعده‌هایی که مسئولان وزارت صمت در این خصوص داده‌اند نیم‌نگاهی بیندازید خواهید دید که طی دو سال اخیر بارها از رفع موانع واردات خبر داده‌اند، اما تمامی این سخنان در حد وعده مانده و رنگ واقعیت به‌خود نگرفته است.

منتظر نباشید؛ خودرو ارزان نمی‌شود
امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو در گفت‌وگو با قدس ضمن اشاره به‌ اینکه در سال‌های اخیر خبردرمانی به ‌روش مسئولان تبدیل شده و در مقابل اعتماد مردم هم کاهش یافته است، اظهار کرد: مسئولان برای اینکه مشکل را حل کنند حجم خبردرمانی را هربار افزایش می‌دهند و هربار سخنی باورنکردنی‌تر مطرح می‌کنند؛ هرچند گاهی اوقات هم جواب داده است!

وی ادامه داد: واقعیت این است که واردات تا حدودی روی روال است و موانعی که پیش از این در مسیر واردات خودرو بوده کاهش یافته است، اما اینکه میزان واردات چه‌ میزان است پرسش مهمی است که باید به ‌آن پاسخ داد.

کاکایی با یادآوری اینکه در اوج واردات خودرو به ‌کشور، حدود ۱۰۰ هزار دستگاه در ابتدای دهه۹۰ و به‌طور طبیعی در سال‌های اخیر حدود ۷۰هزار خودرو وارد کشور ‌شد، خاطرنشان کرد: تاکنون حدود ۱۰ هزار خودرو وارد گمرکات کشور شده که از این تعداد حدود ۵هزار دستگاه به ‌مردم تحویل داده شده و باتوجه به ‌روندی که مشاهده می‌شود احتمالاً تا انتهای سال حدود ۳۰ هزار دستگاه وارد گمرکات کشور می‌شود.

به‌عقیده این کارشناس خودرو؛ بیان این وعده در حال حاضر ناشی از دو اتفاق است که یکی از آن‌ها نزدیکی به ‌انتخابات مجلس است؛ دولت درصدد است بگوید به ‌وعده‌ واردات عمل کرده هرچند این میزان واردات در مقابل وعده ۲۰۰ هزار دستگاهی که پیش از این گفته شده بود، عدد قابل توجهی نیست، از طرفی باتوجه به‌ اینکه در آستانه نوروز هستیم، قیمت‌ها در حال افزایش است و وزارت صنایع درصدد است در قیمت‌های بازار اثرگذاری کند و مردم هیجان‌زده نشوند.

کاکایی خطاب به‌ مردم تأکید کرد: به‌ نظر می‌رسد باتوجه به‌اینکه تعداد خودروی وارداتی در سال آینده افزایش می‌یابد، دولت مجبور خواهد شد ضوابط فروش خودرو را کاهش دهد، بنابراین مردم بیشتری می‌توانند خودرو خرید کنند درنتیجه هیجانی که برای خرید خودروهای خارجی درحال حاضر وجود دارد در چهار ماه آینده فروکش خواهد کرد.

این کارشناس خودرو در پاسخ به ‌این پرسش که درصورت تحقق این وعده مردم منتظر کاهش قیمت در خودروهای لوکس و پس از آن، ارزان‌قیمت باشند، تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد در آینده در حوزه بازار خودروهای لوکس با رکود مواجه باشیم، در حوزه خودروهای ارزان‌قیمت داخلی هم باید گفت: باتوجه به ‌تمامی مسائل کلان اقتصادی که سال آینده با آن مواجه هستیم و از آنجایی که نرخ دستمزد، مواد اولیه و تورم قرار است افزایش یابد، باالطبع قیمت تمام شده خودرو داخلی هم افزایش می‌یابد، بنابراین نه‌تنها نباید منتظر کاهش قیمت بود که افزایش قیمت را هم شاهد خواهیم بود. اما اینکه چه زمانی و به ‌چه طریقی افزایشی شوند مشخص نیست، همچنین علاوه بر افزایش نرخ، بازارها به ‌شدت درگیر رکود خواهند بود.

با یک مانور تبلیغاتی مواجه هستیم
بابک صدرایی دیگر کارشناس بازار خودرو هم این سخن رئیس سازمان توسعه تجارت «به‌قدری خودرو وارد می‌کنیم که انبار کم می‌آوریم» را یک سخن ضد مدیریتی و نشانه این خواند که مسئولان نه‌تنها به ‌مسائل ارزی واردات توجه نکرده‌اند که حتی به ‌مسائل لجستیکی هم بی‌توجه بوده‌اند و گفت: این سخن بیشتر حالت نمادین دارد وی پیش از این هم اعلام کرده بود در زمستان ماهی ۲۰ هزار دستگاه خودرو وارد بنادر کشور می‌شود، اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداد. معمولاً هر زمانی که بحران در بحث تولید خودرو در کشور به‌وجود می‌آید و یا شرایط اقتصادی- سیاسی متزلزل می‌شود خبر از واردات خودرو کارکرده و یا خودرو صفر کیلومتر پررنگ می‌شود. اما باید گفت اتفاق خاصی در انتظار ما نیست، مگر اینکه دولت برای سال آینده عزم خود را جزم کند.
وی ادامه داد: تا زمانی که تحریم هستیم و امکان واردات خودرو نداریم حتی درصورت واسطه قرار گرفتن شرکت‌های چینی، نمی‌توانیم به‌صورت انبوه خودرو وارد کنیم. 

صدرایی با یادآوری اینکه سال۹۶ و پیش از تحریم‌های ترامپ که در بهترین شرایط ارزی بودیم تنها ۶۰ هزار خودرو وارد کشور کردیم، اضافه کرد: این سخن رئیس سازمان توسعه تجارت به‌معنی واردات حداقل ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو است و این درصورتی است که در تاریخ پس از انقلاب تنها در سال۹۳ توانستیم ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کنیم که وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور در آن دوره بسیار متفاوت با امروز بود.

این کارشناس خودرو این وعده را یک مانور سیاسی و تبلیغاتی دانست و تصریح کرد: مسئولان درصددند با این وعده‌ها بازار را آرام کنند. واردات آن هم به‌شکل انبوه به تمام مؤلفه‌های سیاسی، اقتصادی و ارتباطات جهانی ما بازار می‌گردد، چنانچه این مؤلفه‌ها نسبت به‌ امسال اوضاع بدتری داشته باشند، همین میزانی که امروز وارد کرده‌ایم هم وارد نمی‌شود.

به‌گفته صدرایی بعید است ساختار اقتصادی و بازار ما باتوجه به ‌مشکلات و کمبودهایی که هم‌اینک با آن مواجه است، اجازه واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو و خروج  حدود ۲ میلیارد دلار ارز از کشور را به ‌ما بدهد.

این کارشناس ابراز کرد: متأسفانه دست‌اندرکاران برای اینکه بازار را آرام کنند سخنانی می‌گویند در عمل با واقعیت همخوانی ندارد و درنتیجه دیوار بی‌اعتمادی را میان خودشان و مردم بلندتر می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0