کد خبر : 4109
تاریخ انتشار : 24 خرداد 1401

صادرات ۳.۲ میلیارد دلاری محصولات باغی کشور در سال گذشته

صادرات ۳.۲ میلیارد دلاری محصولات باغی کشور در سال گذشته

نیک نیوز : رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور در مراسم معرفی آخرین دستاوردهای تحقیقاتی پژوهشکده میوه های معتدله و سردسیری موسسه علوم تحقیقات علوم باغبانی کشور در باغ دولتی کمالشهر کرج و در جمع خبرنگاران افزود: سطح زیر کشت محصولات باغبانی در کشور حدود سه میلیون هکتار است که از این مقدار بین ۲۴ تا ۲۵ میلیون تن محصول برداشت می کنیم.

وی با بیان اینکه باغبانی در کشور ما ظرفیت  زیادی از نظر اقتصادی دارد، اظهار داشت: البته این میزان محصولی که در بخش باغبانی صادر می شود جدا از محصولاتی است که به صورت کمپوست، پک شده، کمپوت و فرآوری شده در حال صادرات است که نشان دهنده این مهم است که سهم صادرات محصولات باغبانی در صورت احتساب این بخش ها بیشتر از رقم ذکر شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تغییر اقلیم و بهره وری پایین ۲ چالش مهم در حوزه باغبانی است، تاکید کرد: با توجه به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان، تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین با هدف تحقق ساختن این شعار در این حوزه بر یافته ها و دانش روز متمرکز شده که بر همین اساس موفق شدیم که تا به امروز ۶۱ رقم جدید ایرانی در حوزه باغبانی را معرفی کنیم.

وی ادامه داد: همچنین بیش از ۳۵۰ رقم از ارقام خارجی بر روی آنها بررسی سازگاری انجام شده و در قالب تفاهم نامه هایی که با معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی  داشته ایم تحویل نهالستان ها و بخش خصوصی شده است.

رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به سرمازدگی گردو که سالانه شاهد آن هستیم اشاره کرد و گفت: این سرما زدگی سبب می شود تا این محصول برای ۲ سال از بین برود که این آسیب همیشه در باغات کشور ما وجود داشته است.

وی خاطر  نشان کرد: به همین منظور ۲دانش فنی جدید  از سوی موسسه در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته و ارقام جدیدی از جمله گردو چالدران، الوند، کاسپین، پرشین و جمال تحویل بخش خصوصی شده که شاهد استقبال این بخش از این ارقام بودیم و برای نخستین بار باغ مادری گردو در کشور در تویسرکان تاسیس و برای نخستین بار نهال گردوی عاری از ویروس تحویل بخش خصوصی شده است.

رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور  ادامه داد: بر همین اساس امروز دیگر شاهد سرمازدگی در ۲ محصول گردو و بادام در کشور مگر در مواردی که خود باغدار نسبت به تهیه این اقلام اقدام نکرده باشد نیستیم البته در خصوص گردو اقدامات دیگری مانند ترویج و توسعه تکنیک سر شاخه کاری توسط این موسسه انجام شده و تیم های ماهر با هدف تربیت افراد در این خصوص تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه محصول گردو اقدام دیگری همچون ترویج و توسعه تکنیک سرشاخه کاری توسط موسسه نهادینه شد، گفت: این امر از سال ۹۶ با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان البرز و سایر استان ها آغاز شد.

وی در ادامه با بیان اینکه با هدف جلوگیری از سرمازدگی زردآلود بیش از ۳۵ رقم جدید از این محصول را در اختیار داریم گفت: این آمادگی امروز وجود دارد که این ارقام را به منطقه و عرصه دیگری منتقل کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه محصولات باغبانی ما بدون دستکاری ژنتیکی است به تولید محصولات گرمسیری در کشور اشاره کرد و گفت: چندین محصول از جمله آناناس، موز،نارگیل و پاپایا که وارد می شوند و هر ساله نیاز به مصرف در این بخش را از همین طریق تامین می کنیم و سبب ارز بری می شوند این در حالی است که در ۲ پژوهشکده گل و گیاهان زینتی و خرما و میوه های گرمسیری ورود کرده و پروتکل تولید و تکثیر نهال کشت آناناس را طی یک الی 2 سال گذشته به دست آورده و این پروتکل در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است.

رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور ادامه داد: اکنون پنج منطقه کشور با تکنیکی که در اختیار آنها قرار داده ایم در حال تکثیر نهال آناناس هستند و در گلخانه های مختلف بر روی کشت آن کار می شود.

وی افزود: البته در مناطقی مانند سواحل جنوبی چالدران بدون نیاز به تاسیس گلخانه و در فضای باز این کار قابلیت اجرا دارد که وزارت جهاد کشاورزی و مناطق جنوبی کشور این اقدام از سال گذشته آغاز شده و امسال نیز یک باغ پایلوت در این مناطق در ارتباط با دیگر محصولات گرمسیری اجرا خواهیم کرد چرا که شرایط در آنجا برای کار مهیا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0