کد خبر : 4322
تاریخ انتشار : 03 مرداد 1401

صادرات ترکیه به اتحادیه اروپا ۸۷ برابر ایران

صادرات ترکیه به اتحادیه اروپا ۸۷ برابر ایران

نیک نیوز : معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران با بررسی وضعیت تجارت سه کشور ایران، ترکیه و عربستان با اتحادیه اروپا نشان داده است که صادرات ترکیه به اتحادیه اروپا 87 برابر صادرات ایران به این منطقه و صادرات عربستان به اتحادیه اروپا 28 برابر صادرات ایران است.

در این بررسی، مجموع صادرات ایران در پنج ماه نخست سال 2022 به اتحادیه اروپا معادل 464 میلیون یورو عنوان شده است. ارزش صادرات ایران به اروپا در پنجمین ماه سال جاری میلادی (ماه می) معادل 103 میلیون یورو بوده و در مقابل واردات کشور ما از اتحادیه اروپا در همین ماه سه برابر صادرات یعنی به میزان 301 میلیون یورو برآورد شده است.

با این حال ارزش کالا و اقلامی که عربستان در پنج ماه نخست سال به مقصد اروپا ارسال کرده 13 میلیارد یورو برآورد شده و این بدان معناست صادرات عربستان در این بازه پنج ماهه به این منطقه، 28 برابر صادرات ایران به اتحادیه اروپاست.

از صادرات 13 میلیارد یورویی عربستان به اتحادیه اروپا، 10 میلیارد یورو به اقلام نفتی اختصاص داشته و 3 میلیارد یورو نیز سهم کالاهای غیرنفتی است؛ ضمن آنکه، صادرات این کشور به اتحادیه اروپا طی سه ماه منتهی به ماه می 2022 رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.

اما ارزش صادرات ترکیه به اتحادیه اروپا بیش از صادرات ایران و عربستان بوده و این کشور طی 5 ماه نخست سال 2022 معادل 40 میلیارد یورو کالا به اتحادیه اروپا صادر کرده است. رقم صادرات ترکیه به اتحادیه اروپا فقط در پنجمین ماه سال 2022 معادل 8 میلیارد و 272 میلیون یورو بوده و ارزش واردات این کشور از اتحادیه اروپا در این ماه، معادل 8 میلیارد و 295 میلیون یورو برآورد شده است.

بدین ترتیب صادرات ترکیه به اتحادیه اروپا در پنج ماه نخست سال جاری میلادی 87 برابر صادرات ایران بوده است.

هم‌چنین میزان تجارت ایران با اتحادیه اروپا در ماه می سال 2022 معادل 404 میلیون یورو بوده است در حالی که این رقم برای عربستان سعودی 3.8 میلیارد یورو و برای ترکیه 16.5 میلیارد یورو بوده است. در واقع تجارت دو کشور عربستان و ترکیه با اتحادیه اروپا در این ماه به ترتیب 9 و 40 برابر تجارت کشور ما با اتحادیه اروپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0