کد خبر : 4311
تاریخ انتشار : 02 مرداد 1401

صادرات دام زنده آزاد شد

صادرات دام زنده آزاد شد

نیک نیوز : قرار است طی هفته جاری علاوه بر این امر خرید مرغ و تخم مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام از سر گرفته شود.

در این خصوص وزیر جهاد کشاورزی گفت: تلاش دولت، حمایت از حوزه تولید در صنعت غذا بخصوص صنعت دام و طیور است و این کار را با کمک تشکل‌ها استمرار خواهد داد. به گفته وی، در بحث حمایت از حوزه دامپروری و دام و طیور با دستور رئیس جمهور و معاون اول و نشستی که با تشکل‌های صنعت دام و طیور برگزار شد‌، امیدواریم از هفته جاری، خرید تضمینی را در بحث مرغ، تخم‌مرغ و گوشت قرمز با سرعت بیشتری استمرار دهیم.
وزیر جهاد کشاورزی به مصوبه‌ ستاد تنظیم بازار در بحث صادرات دام اشاره و خاطرنشان کرد: در این راستا برنامه‌ریزی از این هفته انجام خواهیم داد که بتوانیم مازاد دام را صادر کنیم.
این اقدام در حالی صورت گرفت که دامداران طی یک‌سال اخیر به دلیل عدم صادرات دام به دیگر کشورها، افزایش دام مازاد آنها در فصل بهار و همچنین خشکسالی و کمبود آب در برخی از استان‌ها با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کردند. از طرف دیگر با توجه به کاهش تقاضای مرغ و تخم‌مرغ در بازار بسیاری از مرغداران با افزایش تولید و عدم عرضه محصول خود به بازار روبه‌رو بودند همین امر سبب شده که خرید محصول مازاد آنها توسط شرکت پشتیبانی امور دام صورت گیرد.


• خرید تخم مرغ با قیمت ۳۵ هزار تومان توسط شرکت پشتیبانی
رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران میهن اظهار کرد: هم‌اکنون قیمت خرید تخم مرغ از مرغداران به ازای هر کیلوگرم کمتر از ۳۰ هزار تومان است.
وی افزود: البته قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ در بازار به نرخ مصوب و یا بالاتر از این نرخ به دست مصرف‌کننده می‌رسید این در حالی بود که سود اصلی به جیب توزیع‌کنندگان  و دلالان می‌رفت و مصرف‌کنندگان و مرغداران دچار زیان می‌شدند.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران میهن خاطرنشان کرد: قیمت بازار سبب شده بود که مرغداران با زیان گسترده‌ای روبه‌رو شوند همین امر سبب شد که شرکت پشتیبانی امور دام خرید تخم‌مرغ از مرغداران را به قیمت هر کیلوگرم ۳۵ هزار تومان از هفته جاری آغاز کند.


• 4 میلیون دام مازاد در کشور
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک  اظهار داشت: خوشبختانه مجوز صادرات دام توسط وزارت جهاد کشاورزی صادر شده لکن هنوز مکانیزم اجرایی این امر نهایی نشده است. وی افزود: طبق استعلام از تمامی استان‌های کشور از اردیبهشت ماه سال‌جاری تاکنون حدود ۴ میلیون دام مازاد در کشور وجود دارد.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک درباره دلایل مازاد دام در کشور خاطرنشان کرد: مهمترین دلیل این امر به فصل عرضه(بهار) دام برمی‌گردد به طوری که دام سبک زاد و ولد بسیاری داشته است و جایگزین دام‌های قبلی شده لکن همچنان دام قدیمی به دلیل عدم صادرات روی دست دامداران باقی مانده بود.

وی گفت: از طرف دیگر بسیاری از استان‌های کشور خصوصاً استان‌های غربی و حوزه زاگرس از جمله خوزستان، لرستان و ایلام با خشکسالی روبه‌رو بودند که به این امر باید کمبود آب حتی در ییلاقات مناطق مختلف را افزود، به همین دلیل مراتع ظرفیت کمی برای چرای دام داشتند بنابراین ضروری است که تعداد دام در کشور کاهش یابد. وی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص همزمانی وجود مازاد عرضه دام در کشور با کاهش نیافتن قیمت گوشت قرمز در کشور افزود: از دی ماه سال گذشته تا بهمن ماه همان سال که صادرات دام آزاد شد قیمت دام زنده در کشور ۱۰ هزار تومان گران‌تر شد و از ۶۳ هزار تومان به ۷۳ هزار تومان رسید این در حالی است که قیمت گوشت قرمز در کشور به بالاتر از ۲۰۰ هزار تومان رسید. مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک خاطرنشان کرد: هیچ تناسبی بین افزایش قیمت دام زنده با قیمت گوشت قرمز وجود نداشت به همین دلیل می‌توان گفت مافیا و دلالان عمدتاً سود بازار دام را به جیب زدند و مصرف کنندگان و دامداران با زیان روبه‌رو شدند. صدر دادرس در پایان افزود: برای افزایش نیافتن قیمت گوشت قرمز در بازار بهتر است در کنار صادرات دام، خرید تضمینی دام توسط شرکت پشتیبانی امور دام نیز صورت گیرد، از طرف دیگر بهتر است در زمانی که گوشت به صورت تضمینی از دامدار خریداری می‌شود به جای منجمد کردن در سردخانه‌های شرکت پشتیبانی بلافاصله به صورت گرم به بازار عرضه شود.

• محدودیتی برای خرید مرغ و تخم مرغ نداریم

مدیرعامل شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور اظهار کرد: از ابتدای اصلاح ارز ترجیحی تاکنون شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرده که آمادگی خرید هر تعداد مرغ و تخم مرغ مازاد مرغداران را دارد و هیچ‌گونه محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
وی در خصوص صادرات دام نیز افزود: بخشنامه و دستورالعمل این امر توسط معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در حال تنظیم است تا صادرات دام رسماً آغاز شود. این مقام مسئول چندی پیش اعلام کرده بود که پیرو دستور رئیس جمهور و مقام عالی وزارت جهادکشاورزی، شرکت پشتیبانی امور دام به فوریت خرید تضمینی دام مازاد را در دستور کار خود قرار داده و در تاریخ ۳۱ خردادماه دستورالعمل خرید دام سنگین و در تاریخ ۷ تیرماه دستورالعمل خرید دام سبک را به ادارات امور پشتیبانی کل استان‌ها ابلاغ کردیم.
وی همچنین اعلام کرد که قیمت دام زنده توسط کمیته‌های استانی به ریاست استاندار در هر استان به عنوان رئیس تنظیم بازار و همچنین اتحادیه و تعاونی‌های مربوطه با توجه به نوع دام و قیمت دام در استان تعیین خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0