کد خبر : 5739
تاریخ انتشار : 02 بهمن 1402

صادرات فرش چهارمحال و بختیاری تقویت می‌شود

صادرات فرش چهارمحال و بختیاری تقویت می‌شود

نيك نيوز:  محمدکاظم منزوی شامگاه یکشنبه در کارگروه فرش چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: موضوع صادرکننده تخصصی فرش در دستور کار قرار دارد و در این راستا از تجربه صادرکنندگان فرش کشور بهره‌گیری خواهد شد.

وی با اشاره به تولید بهینه فرش با ثبت جهانی آن افزود: در این راستا استفاده از رنگرزی ثابت، علم و دانش به‌جا مانده از گذشتگان و آموزش صحیح ضروری است.

منزوی ارتقای سطح آموزش و تامین مواد اولیه مرغوب در فرش‌بافی را ضروری اعلام و تصریح کرد: اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری و اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت مشکلات حوزه فرش را شناسایی و علاوه بر ارائه راهکارهای کارشناسی رفع آن برای افزایش صادرات فرش تلاش کنند.

چهارمحال و بختیاری پنج هزار بازنشسته قالی‌بافی دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز گفت: هم‌اکنون پنج هزار بازنشسته بیمه قالی‌بافی در استان وجود دارد.

فضل‌الله رحمتی به وجود ۶ هزار و ۳۰۰ بیمه‌شده قالی‌بافی در چهارمحال و بختیاری اشاره و تاکید کرد: در این نشست قرار شد افرادی که شرایط را ندارند از بیمه خارج و بافندگان جدید جایگزین آن‌ها شوند.

وی افزود: افرادی از بیمه قالی‌بافی بهره‌مند هستند که شغل آن‌ها قالی‌بافی است و استانداردهای بافت در طول سال را رعایت می‌کنند.

رحمتی تصریح کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۷ دوره آموزشی با افزون‌بر ۵۰۰ هنرجو از سوی اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری برای قالی‌بافان استان برگزار شده است و تا پایان سال‌جاری ۱۱ دوره دیگر هم برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: این دوره‌های آموزشی به‌منظور ارتقای سطح دانش قالی‌بافان و هنرجویان برای کیفیت بافت و بازاریابی بهتر با بهره‌مندی از مصالح مرغوب برگزار شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز به‌کار نخستین کارگزاری شناسنامه‌دار کردن فرش در استان از هفته آینده اظهار داشت: ویرایش و بازنگری مقررات روش‌های صادرات فرش در دستور کار قرار دارد و در این راستا پیشنهادهای این استان به تهران ارائه می‌شود.

رحمتی با اشاره به آغاز طرح دهکده فرش چهارمحال و بختیاری از سال ۱۳۹۸ گفت: زمین مورد نیاز برای راه‌اندازی این طرح هم‌اکنون در مرحله دریافت استعلام‌های ۱۸ گانه قرار دارد و به‌زودی نهایی می‌شود.

فرش چهارمحال و بختیاری مطابق با معاهده بین‌المللی لیبسون که جمهوری اسلامی ایران با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۰ به آن ملحق شد، به ثبت جهانی نشان جغرافیایی رسید و در سال ۱۲۹۶ نیز لوح ثبت جهانی فرش بختیاری با حضور رییس مرکز ملی فرش ایران در شهرکرد رونمایی شد.

چهارمحال و بختیاری ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0