کد خبر : 5434
تاریخ انتشار : 19 مهر 1402

صادرات ماهی منجمد کشور از ۸۱ میلیون دلار عبور کرد

صادرات ماهی منجمد کشور از ۸۱ میلیون دلار عبور کرد

نیک نیوز: تجارت جهانی ماهی منجمد همواره تجارت بزرگی است و ارزش فروش جهانی ماهی های منجمد صادر شده در سراسر دنیا در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۲۷ میلیارد دلار رسیده است.

روسیه، چین و شیلی؛ ۳ صادر کننده برتر ماهی منجمد

در واقع بر اساس جدیدترین آماری که سایت آماری تحلیلی worldstopexports اخیرا منتشر کرده است، در سال ۲۰۱۸ ارزش کلی صادرات ماهی منجمد برای کلیه صادر کننده ها ۲۵ میلیارد دلار بوده و با رشد میانگین ۱۰ درصدی در سال ۲۰۲۲ از ۲۷.۵ میلیارد دلار نیز فراتر رفته است. این در حالی است که بالاترین رشد صادراتی در بین سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ بوده که ارزش ماهی صادراتی جهانی حدود ۱۴ درصد افزایش یافته است.

در این گزارش همچنین در لیست برترین صادر کننده های انواع ماهی منجمد نیز نام کشورهای «روسیه، چین، شیلی، ایالات متحده و نروژ» عنوان شده است. در واقع این ۵ تامین کننده برتر در بازارهای بین المللی، حدود ۴۴ درصد از کل ماهی منجمد صادراتی جهان را در سال ۲۰۲۲ عرضه کرده اند.

در واقع بر اساس این داده های آماری در سال ۲۰۲۲ روسیه با رقم زدن صادراتی به ارزش ۳.۹ میلیارد دلار و گرفتن سهمی بالغ بر ۱۴ درصد از کل بازار  در جایگاه نخست صادراتی ماهی منجمد قرار دارد و پس از آن نیز چین با ۲.۳ میلیارد دلار و داشتن سهمی ۸ درصدی از  بازار در رتبه دوم قرار دارد. این در شرایطی است که کشور شیلی نیز در مدت نامبرده ۲.۱ میلیارد دلار ماهی منجمد راهی بازارهای صادراتی کرده و سومین صادر کننده برتر محسوب می شود.

از سوی دیگر ایالات متحده با ۲ میلیارد دلاری و نروژ با ۱.۹ میلیارد دلار در جایگاه چهارم و پنجم صادراتی ماهی منجمد قرار دارند. ضمن اینکه کشورهای «کره جنوبی، تایوان، هلند، اسپانیا، دانمارک، هند، ویتنام، گرینلند، ژاپن، اندونزی» در رتبه بعدی جای دارند و به این ترتیب این ۱۵ کشور در مجموع بیش از ۷۰ درصد از کل ماهی منجمد صادر شده در سال ۲۰۲۲ را حمل کرده اند.

برترین صادرکنندگان ماهی منجمد در کدام قاره ها هستند؟

در این گزارش همچنین آمده است در حوزه صادرات ماهی منجمد ایران در جایگاه ۵۲ دنیا قرار دارد. در واقع بر اساس داده های این گزارش در سال ۲۰۲۲ ایران با رقم زدن صادراتی به ارزش بالغ بر ۸۱ میلیون دلار پنجاه و دومین صادر کننده محسوب می شود. این در شرایطی است که ارزش صادراتی این بخش ایران نسبت به سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

نکته قابل تامل اینکه در بخش دیگری از این گزارش به صادر کنندگان برتر انواع ماهی منجمد از منظر قاره ای پرداخته شده است. بر این اساس، تامین کنندگان کشورهای اروپایی بالاترین ارزش دلاری ماهی منجمد صادر شده در طول سال ۲۰۲۲ را با محموله‌ هایی بالغ بر ۱۰.۱ میلیارد دلار یا بیش از یک سوم (۳۷.۵ درصد) کل جهانی به ثبت رسانده اند. همچنین در رتبه دوم، صادرکنندگان در آسیا با ۳۱.۳ درصد قرار دارند و پس از آن در آمریکای لاتین با ۱۱ درصد سهم و سپس آمریکای شمالی با حدود ۷ درصد سهم قرار دارند. همچنین آفریقا و اقیانوسیه نیز در رتبه های بعدی جای دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0