کد خبر : 5756
تاریخ انتشار : 07 بهمن 1402

صادرات مرکبات مازندران در نقطه جوش

صادرات مرکبات مازندران در نقطه جوش

نيك نيوز: در حالی نخستین محموله مرکبات مازندران به کشور روسیه سوم آبان ماه با کشتیرانی دریای خزر از طریق بندرامیرآباد در شرق استان به همسایه شمالی ایران صادر شد که با تکمیل زیر ساخت رونق تجارت بین ایران و روسیه زمینه افزایش صادرات مرکبات از مازندران فراهم شد و در زمان فعلی صادرات این محصول به نقطه جوش رسیده است.

سفر استاندار مازندران به روسیه که اوایل تیرماه سال جاری با همراهی تیم اقتصادی و بخش خصوصی انجام شد زمینه عقد قراردادهای مختلف صادرات به روسیه فراهم شد و این خط صادراتی سیر تکاملی خود را طی و به نقطه مطلوب در زمان فعلی رسیده است.

آغاز فعالیت هشت کامیون مجهز به یخچال که انتقال محصولات ایرانی را از بندر سالیانکا به نقاط مختلف روسیه منتقل می کند، نقطه عطفی در رونق صادرات این محصول از مازندران به روسیه است.

امکانات جدید سردخانه ای با تجهیزات کامل فرصت صادرات انواع میوه، مرکبات و محصولات کشاورزی فاسد شدنی از ایران به مقصد بندر سالیانکا آستراخان را فراهم کرده است.

بر این اساس، بندر ایرانی و روسی سالیانکا در ابتدا با هدف بندر صادرات محور (غلات، چوب و روغن) از روسیه به ایران در نظر گرفته شده بود اما با انجام اقدامات زیرساختی گسترده طی ۲ سال گذشته، این بندر که بزرگترین بندر شهر آستراخان روسیه است، قادر است همزمان به عنوان بندر صادرات کالاهای مورد نیاز به ایران و همچنین کالاهای صادراتی از جمهوری اسلامی ایران به روسیه از جمله مرکبات مورد استفاده قرار گیرد.

در بین بنادر آستراخان تنها بندری که دارای کریدور سرد است، بندر ایرانی - روسی سالیانکا است و این بندر در آینده قادر خواهد بود فعالیت خود در خصوص افزایش صادرات مرکبات و صیفی جات از ایران به روسیه و همچنین افزایش مبادلات در چهارچوب کریدور شمال - جنوب را افرایش دهد.

از اوایل آبان ماه سال جاری تا کنون حدود ۹۰ هزار تن انواع مرکبات از مازندران صادر شد و این صادرات با شتاب بیشتر در حال انجام است.

مسوولان جهاد کشاورزی مازندران با توجه به افزایش کیفیت مرکبات تولیدی مازندران که در ۲ سال اخیر انجام شد، حدود نیم میلون تن از مرکبات این استان را قابل صادرات می دانند.

استفاده از ظرفیت فناوری های نوین دانش بنیان و نخبگان دانشگاهی سبب شد که مرکبات مازندران در مسیر تولید کیفی با رقابت پذیری به بازارهای جهانی راه یابد.

حفظ جایگاه فعلی صادرات از دغدغه های جدی مسوولان و کارشناسان مربوط است که ارسال محصول بی کیفیت به روسیه و کشورهای دیگر به فرایند تجارت کشور ضربه خواهد زد.

در سال زراعی جدید حدود ۹۰ هزار تن انواع مرکبات از مازندران صادر شد که مسوولان مربوطه بر این باور هستند این ظرفیت می تواند تا ۵۰۰ هزار تن در سال هم افزایش یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0