کد خبر : 2150
تاریخ انتشار : 25 مرداد 1400

صف ۱۲۰۰ کامیونی و معطلی دو هفته‌ای در مرز بازرگان

صف ۱۲۰۰ کامیونی و معطلی دو هفته‌ای در مرز بازرگان

نیک نیوز : طی ماه های اخیر برخی تصمیمات از سوی نهادهای متولی مدیریت مرزی، سبب ایجاد صفوف طولانی کامیون‌ها در پایانه مرزی بازرگان شده است؛ به طوری که با فرارسیدن موعد صادرات اقلام مختلف کشاورزی، صنعتی و … صف‌هایی طویل تا ۱۲۰۰ کامیونی در مرز بازرگان ایجاد و رانندگان تا دو هفته معطل عبور از مرز می‌شوند. به گفته فعالان عرصه اقتصاد، هر یک روز توقف کامیون‌ها هزینه ۲۰۰ دلاری به عنوان دموراژ برای صاحبان بار در پی دارد.

تعدد دستگاه‌های تصمیم گیرنده و اجرایی، تعدد دستگاه‌های مستقر در مرزها و سنتی بودن مدیریت آنها عواملی دیگر برای این معطلی بیش از حد در مرزها هستند، با این حال بسیاری از موارد قاچاق شناسایی شده که به دلیل همین غیر هوشمند بودن قابل کشف نیستند. این در حالی است که سازمان راهداری، می‌تواند این نظارت‌ها و کنترل‌های متعدد را به جای انباشت در مرزها، در طول مسیر انجام داد یا امکانی فراهم نماید که رانندگان کامیون‌ها متناسب با وضعیت روز هریک از مرزهای کشور، مرز خلوت تری را برای عبور انتخاب کنند.

 مرز بازرگان ناهماهنگی‌های زیادی دارد و هر دستگاه متولی مرزی، برای خود یک اقدام جداگانه انجام می‌دهد؛ گمرک به کامیون‌هایی که مشکلی ندارند، اجازه تردد نمی‌دهد. همینطور پلیس گذرنامه یا سایر دستگاه‌های نظارتی هم جزیره‌ای عمل می‌کند.  یکی دیگر از معضلاتی که در مرز بازرگان وجود دارد، تبعیض بین رانندگان بومی با غیر بومی است؛ اجازه تردد به رانندگان بومی را به راحتی می‌دهند اما دیگر رانندگان باید یک هفته تا ۱۰ روز در صف بمانند.

با توجه به آنکه هنگامی که قرار است کالایی وارد کشور شود، باید در هنگام ثبت سفارش، مرز ورودی نیز تعیین شود،عمدتاً مرز بازرگان اظهار می‌شود؛ این در حالی است که تعیین مرزی با ثبت سفارش مرتبط نبوده ثانیاً زمان ثبت سفارش تا واردات کالا، ممکن است ماه‌ها به طول بیانجامد.

همچنین در مرز بازرگان بیش از ۹۲ هکتار مساحت پایانه مرزی وجود دارد؛ هیچ پایانه مرزی در دنیا چنین مساحتی ندارد؛ مرز ترکیه‌ای گولبولاغ در آن سوی بازرگان، ۵ یا ۶ هکتار است؛ در تمام دنیا مرز، محل گذر است تشریفات کنترل در دیگر کشورها در پسکرانه و عمق خاک آن کشور انجام می‌شود اما وقتی همه این نظارت‌ها را در نقطه صفر مرزی بخواهیم انجام دهیم، قطعاً با شکست مواجه می‌شویم.

در صورتی که سازمان توسعه تجارت و گمرک محدودیت تعیین مرز ورودی کالا را حذف کند، ۶۰ تا ۷۰ درصد از حجم ترددهای فعلی مرز بازرگان کاسته خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0