کد خبر : 2085
تاریخ انتشار : 19 مرداد 1400

ضرورت راه اندازی صرافی های ویژه در مرزهای کشور

ضرورت راه اندازی صرافی های ویژه در مرزهای کشور

 نیک نیوز : مشکلات مربوط به بازگشت ارز صادر کنندگان، سبب شده بسیاری از صادر کنندگان ایرانی فعالیت اقتصادی خود را تعطیل کنند.

 تحریم های ظالمانه اجازه نمی دهد که صادرکنندگان پول خود را از طریق بانک ها به کشور بازگردانند، لذا الزاما این ارزها را از طریق صرافی های کشور مقصد، به ایران حواله می کنند که هزینه آن در کشورهای مختلف متفاوت می باشد. 

در حال حاضر حجم مبادلات تجاری ایران با کشورعراق بالا است، اما در مرزهای دو کشور صرافی وجود ندارد لذا صادرکنندگان با همکاری صرافی هایی که در کشور عراق فعالیت می کنند با ۵ تا ۱۰ درصد کارمزد ارز خود را به ایران حواله می کنند این در حالی است که سود حاصل از صادرات کالاهای ایرانی به عراق کمتر از ۵ تا ۱۰ درصد است. در نتیجه برای صادرکنندگان صرفه اقتصادی ندارد که  محصولات و کالاهای ایرانی را به کشور عراق صادر کنند. اگر دولت بتواند نگرانی های صادرکنندگان را برای بازگشت ارز صادراتی حل و فصل کند، شاهد جهش صادرات محصولات ایرانی به عراق خواهیم بود. 

حال توجه داشته باشید که ایران با ۱۵ کشور همسایه است، اگر صرافی های مورد وثوق دولت در مرز این کشورها راه اندازی شوند، می توانند ارز را مستقیما در اختیار بانک مرکزی قرار داده و بخشی اعظمی از مشکلات حواله ارزی کشور را برطرف کنند.

در این راستا سرمایه گذاران خارجی متوجه حمایت دولت از سرمایه گذاری در کشور می شوند و به قطع و یقین برای انجام سرمایه گذاری در ایران تمایل بیشتری نشان خواهند داد که در افزایش اشتغالزایی، رشد تولید محصولات ایرانی، رونق کسب و کار و رشد اقتصادی کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0