کد خبر : 4672
تاریخ انتشار : 24 مهر 1401

ظرفیت پسته ایران برای حضور در بازارهای جهانی

ظرفیت پسته ایران برای حضور در بازارهای جهانی

نیک نیوز: عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی کرمان گفت: صادرات پسته در سالهای متمادی همیشه یکسان نبوده، بلکه بر اساس میزان برداشت سالانه آن است. برداشت این محصول یک سال زیاد بوده بنابراین در آن سال صادراتش افزایش داشته است. در سال دیگر میزان برداشت کم شده و به تبع آن صادارت کاهش یافته است.

علوی افزود: بر اساس آمار تخمینی انجمن پسته ایران در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ میزان صادرات پسته از کشورمان حدود ۸۵ هزار تن بوده، در حالیکه صادرات این محصول در سال ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ به ۱۴۰ هزار تن رسیده بود.

وی با اشاره به اینکه آمار انجمن صادرکنندگان پسته ایران بر اساس سال محصولی یعنی شهریور تا شهریور سال بعد است، افزود: پسته ایرانی در سال‌های متمادی بالاترن میزان صادرات را در خشکبار به خود اختصاص داده است. ۱۰ تا ۲۰ درصد پسته تولید شده در داخل کشور مصرف میشود و مابقی صادر می شود، که این نشان از پتانسیل خوب این محصول برای صادرات است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی کرمان در ادامه گفت: برخلاف تصور عمومی پسته صادراتی مرغوب‌تر از پسته مصرفی داخل نیست بلکه در محصولات خشکبار بخصوص پسته و خرما بهترین و با کیفیت ترین محصول در داخل مصرف می‌شود.

وی گفت: راندمان برداشت پسته از باغ‌های کشور بطور میانگین ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلو در هکتار بوده، ولی در باغ‌های کشورهای آمریکا و ترکیه این میزان ۲/۵ تا ۳ تن در هکتار است.

علوی درباره مشکلات صادرکنندگان پسته بیان کرد: مشکلات حوزه صادرات پسته محدود به یک موضوع نیست بلکه عوامل مختلفی در این موضوع دخیل هستند. یکی از مشکلات اصلی صادرکنندگان خشکبار بخصوص پسته تعهد ارزی و تفاوت قیمت ارز در سامانه نیما و بازار آزاد است.

همچنین وی با اشاره به قیمت عرضه این محصول در بازارهای جهانی گفت: باید توجه کرد، تولید پسته آمریکا در ۱۰ سال گذشته افزایش پیدا کرده و این افزیش تولید باعث کاهش قیمت عرصه پسته در بازار جهانی شده است. پسته ایرانی نیز برای رقابت در بازار جهانی باید با قیمت پایین‌تر از محصول رقیب حاضر شود. این مورد با توجه به مشکلاتی که در کاشت و سرمایه گذاری در تولید پسته در کشورمان داریم به صرفه نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0