کد خبر : 3144
تاریخ انتشار : 27 آذر 1400

عدم حمایت دولت از صادرات در بودجه ۱۴۰۱

عدم حمایت دولت از صادرات در بودجه ۱۴۰۱

نیک نیوز: دبیر کنفدراسیون صادرات ایران اظهار کرد: بسیاری از صادرکنندگان تراز اول کشور به دلیل تهدیداتی که وجود دارد، کار صادرات را کنار گذاشتند و بسیاری دیگر هم در شرف کنار گذاشتن صادرات هستند. هرچه این تنگناها بیشتر شود این مسئله هم شدیدتر می‌شود.

به نقل از هایتاجر، دبیر کنفدراسیون صادرات ایران در مورد بخشی از لایحه بودجه 1401 که تاکید دارد هرگونه مشوق صادراتی منوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات است اظهار کرد: ما در رابطه با بودجه دچار یک سری افراط و تفریط شدیم.  گاهی آنقدر دست خود را باز می‌گذاریم که پیش‌بینی می‌کنیم درآمدهای فوق‌‌العاده‌ای داریم و از محل این درآمدها می‌توانیم هزینه های بزرگی را بپردازیم.

وی افزود: گاهی هم برعکس؛ این درآمدها را بر مبنای جرایم یا عدم ایفای وظایف حاکمیتی مانند مشوق‌های صادراتی به همراه یک سری تنبیهات که ریشه درست و صحیح ندارند قرار می‌دهیم. اصلا توجه نمی‌کنیم که در زمان‌هایی که سرمایه‌گذاری رشد منفی دارد، برای ایجاد رشد اقتصادی مهم‌ترین مسئله سرمایه‌گذاری است. به این ترتیب با ایجاد محدودیت‌های فوق العاده سرمایه‌گذاران را از سرمایه‌گذاری خود پشیمان کرده و به اهداف واقعی خود نمی‌رسیم.

دبیر کنفدراسیون صادرات ایران گفت: اگر قرار باشد که بودجه‌ نویسی ما درست، سالم و صحیح شود باید همه مسائل را ببینیم و طوری عمل کنیم که برای تولید کوچکترین محدودیتی به وجود نیاید. همین الان بسیاری از صادرکنندگان تراز اول کشور به دلیل همین تهدیداتی که وجود دارد، کار صادرات را کنار گذاشتند و بسیاری دیگر هم در شرف کنار گذاشتن صادرات هستند. هرچه این تنگناها بیشتر شود این مسئله هم شدیدتر می‌شود. امیدواریم که مجلس و دولت با یک نگاه واقع‌بینانه به شرایط موجود در کشور توجه کنند چراکه بهترین مسیر برای حل مشکلات اقتصادی کشور تولید و صادرات است و هرگونه محدودیت برای صادرات می‌تواند کشور را دچار مشکلات فراوانی کند.

وی تصریح کرد: این موضوع که در لایحه بودجه سال 1401 پیش‌بینی شده، تهدیدکننده صادرات است. من معتقدم که ارز کشور توسط صادرکنندگان به صورت 100 درصدی به کشور بازمی‌گردد چراکه هیچ بنگاه اقتصادی نیست که تولید و صادرات کند و بتواند با عدم برگشت ارز به کار خود ادامه دهد.

ایشان اضافه کرد: با این حال شرایطی را که دولت برای واردات ارز می‌گذارد شرایطی است که برخی از زیررشته‌های صادراتی قادر نیستند و نمی‌توانند در قالب آنها ارز خود را به کشور بیاورند و ارز را از مبادی خارج از دسترس حاکمیت وارد کشور می‌کنند. بنابراین بازگشت ارز به صورت 100 درصد است و حاکمیت باید بیش از هر چیز به این موضوع توجه کند که چرا آنها نمی‌توانند از راهکارهایی که دولت قرار داده استفاده کنند. باید برای این علت راهکار پیدا کرد.

عضو اتاق بازرگانی ایران همچنین خاطرنشان کرد: در برهه کنونی صادرات برای کشور اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد، چنانچه ما می‌خواهیم هر آیین‌نامه، بخشنامه یا دستورالعملی را برای صادرات قرار دهیم قطعا باید هوشمندانه و با مشورت اهل فن باشد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0