کد خبر : 3263
تاریخ انتشار : 18 دی 1400

عدم رعایت اصول بهداشتی در تولید و صادرات عسل ایرانی

عدم رعایت اصول بهداشتی در تولید و صادرات عسل ایرانی

نیک نیوز : هایتاجر ( بزرگترین بازار صادراتی ایران ) گفت : یک مدیرعامل شرکت دانش بنیان در حوزه زنبور عسل اعلام کرد: مجموعه ای که با خارج از کشور جهت معرفی، طبقه بندی و صادارت محصولات زنبور عسل  ارتباط برقرار کند وجود ندارد.

ایشان اظهار کرد: نیش زنبور عسل دارای خواص بسیار زیادی است تا حدی که بعضی از افراد زنبورداری را با نیش زنبور عسل می شناسند.

وی با اشاره به اینکه زنبور عسل فرآورده‌های جانبی دیگری هم دارد اما معمولا بیشتر افراد عسل را می‌شناسند، تصریح کرد: در کارگاه ها نیز از خواص و مقدار و نحوه مصرف فرآورده‌هایی چون بره موم، پروپرلیس،ژل رویال، گرده گل نیز آموزش داده می شود.

این مدرس و محقق زنبور عسل در مرکز تحقیقات چین(پکن) خاطرنشان کرد: پکیج زنبورداری شامل استفاده از کل محصولات زنبورعسل است.

ایشان با بیان اینکه زنبورداران به غیر از عسل دیگر محصولات را نیز به فروش می رسانند، افزود: اما متاسفانه اطلاعات کامل و جامعی از خواص، میزان و منع مصرف ندارند.

وی گفت: بسیار از محصولات زنبور عسل نباید به صورت خام مصرف شود بلکه باید به قرص یا عصاره برای مصرف تبدیل شود.

ایشان با اشاره به صادرات عسل از ایران به سایر کشورها یادآور شد: با توجه به اینکه حجم زیادی از یک نوع عسل در کشور (مانند ۱۰ تن از یک نوع خاص) به دلیل زنبورداران به صورت خرد کار می کنند و برداشت نهایی هر زنبوردار به یک تا ۲ تن می رسد، صادرات زیادی وجود ندارد. همچنین در ایران اصول بهداشتی و عدم استفاده از سموم کشاورزی رعایت نمی شود در حالی که کشورهای خارجی به حدی روی این مسائل حساس هستند در کیفیت عسل نیستند.

وی افزود: بخشی از محصولاتی که به کشورهای خارجی صادر می‌شود با دلیل وجود سموم و فلزات سنگین برگشت داده می شود.

این محقق و پژوهشگر بیان کرد: بانی و یا مجموعه ای که با خارج از کشور جهت معرفی، طبقه بندی و صادارت محصولات زنبور عسل ارتباط برقرار کند وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در ایران حدود ۴۰ نوع تنوع عسل وجود دارد، خاطر نشان کرد: در ایران بیش از ۴ هزار گونه گیاهی و ۱۷ اقلیم وجود دارد در حالی که کشورهای دیگر اینگونه نیست.

وی بیان کرد: مردم از بی اعتمادی به عسل و محصولات زنبور عسل دست بکشند و از افراد معتمد عسل و فرآورده های آن را تهیه کنند.

این محقق افزود:  افراد تجاری که عسل های صنعتی را با بسته بندی شکیل وارد بازار می کنند باعث بروز مشکلاتی می‌شوند که متاسفانه به نام زنبوردار تمام می شود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0