کد خبر : 1435
تاریخ انتشار : 08 تیر 1400

غذاهایی که باعث التهاب بدن می شوند

غذاهایی که باعث التهاب بدن می شوند

نیک نیوز: مطالعات نشان می‌دهد که التهاب مزمن می‌تواند در طیف وسیعی از بیماری‌های مرتبط با سن از جمله دیابت، بیماری قلبی همچنین بیماری‌های خودایمنی، نقش کلیدی ایفا کند.

شاید با شنیدن کلمه التهاب چندان نگران نشوید و یاد تورم و آماس بیفتید، اما التهاب می‌تواند خطرناک باشد و بهتر است هر طور که شده از هر چیزی که عامل التهاب در بدن است دوری کنید.

در واقع التهاب مکانیسم دفاعی بدن و تلاش آن برای محافظت از خود است. هدف آن از بین بردن محرک‌های آسیب‌زا، از جمله سلول‌های آسیب‌دیده، مواد تحریک‌کننده یا پاتوژن‌ها و شروع فرایند بهبودی است. با این حال التهاب از نوع مزمن می‌تواند بسیار مضر باشد. رژیم غذایی ما یکی از عوامل موثر بر پاسخ التهابی بدن است. 

سرخ‌کردنی‌ها

تقربیاً تمام خوراکی‌های سرخ شده لایه ضخیمی از چربی دارند. با وجود ناسالم بودن این چربی، علت اصلی ایجاد التهاب دمایی است که مواد غذایی سرخ‌کردنی در آن تهیه می‌شوند.

این مواد معمولا در دمای بین ۱۷۷-۱۹۱ درجه سلسیوس تهیه می‌شوند. در این بازه دمایی، مواد خوراکی محصولات نهایی گلیکاسیون را تشکیل می‌دهند که بسیار ناسالم هستند. بدن این محصولات جانبی را تهدید تلقی کرده و پاسخ التهابی را آغاز می‌کند.

خوراکی‌های حاوی چربی‌های ترانس

در گذشته، مواد غذایی فرآوری شده به علت داشتن سطح زیادی از چربی‌های ترانس بدنام بودند. به دلیل تحقیقات پزشکی مشتریان، شرکت‌ها به تدریج شروع به حذف آن‌ها کردند. با این حال همچنان هوشمندانه است که برچسب حقایق تغذیه‌ای روی مواد غذایی را بخوانید و در صورت داشتن روغن‌های هیدروژنه یا نیمه‌هیدروژنه آن‌ها را رها کنید.

چربی‌های ترانس به سلول‌های دیواره عروق خونی ما آسیب می‌زنند و این مسئله باعث ایجاد التهاب می‌شود. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) دیگر این نوع روغن‌ها را ایمن نمی‌داند.

نان سفید

پاستا و نان سفید سریعاً به قند تجزیه شده و توسط بدن جذب می‌شوند. این محصولات سبب ایجاد التهاب می‌شوند. مطالعه‌ای که در نشریه تغذیه به چاپ رسیده است، غلات تصفیه‌شده (از جمله نان سفید) را با تراکم بیشتر پروتئین‌های التهابی در خون ارتباط می‌دهد. در همین حال، مصرف غلات کامل را با سطح کمتر این پروتئین‌ها در ارتباط می‌داند.

خوراکی‌های حاوی MSG

عاشقان غذای چینی بهتر است این مطلب را بخوانند. تصور می‌شود که مونوسدیم گلوتامات (MSG) یکی از آغازکنندگان التهاب باشد. با اینکه ساز و کار دقیق این پاسخ هنوز به خوبی شناخته نشده است، اما تصور می‌شود مصرف مونوسدیم گلوتامات باعث التهاب عروق خونی می‌شود. بسیاری از افراد پس از مصرف آن از کهیر، سوزش و التهاب پوست شکایت می‌کنند.

این ماده چیزی نیست که بدن ما با آن سازگار باشد. تا جایی که می‌دانیم مونوسدیم گلوتامات می‌تواند باعث افزایش وزن، سردرد، افزایش فشار خون و حتی آسیب احتمالی به کبد شود.

گلوتن

شاید هیچ افزودنی غذایی به اندازه گلوتن در این سال‌ها زیر ذره‌بین نرفته باشد. گلوتن – ماده‌ای در دانه‌های غلات و گندم – به دلیل ایجاد نفخ یا مشکلات گوارشی شناخته می‌شود. در سال‌های اخیر افراد بیشتر و بیشتری مصرف آن را کنار می‌گذارند.

اثرات جانبی مصرف گلوتن – از جمله نفخ یا مشکلات گوارشی – می‌توانند باعث پاسخ التهابی به این ماده شیمیایی شوند. کسانی که از گلوتن پرهیز می‌کنند احساس تندرستی بیشتری دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0