کد خبر : 303
تاریخ انتشار : 13 اردیبهشت 1400

فقط ۱۵میلیون شهروند ایرانی توان خرید برنج دارند

فقط ۱۵میلیون شهروند ایرانی توان خرید برنج دارند

نیک نیوز: قیمت هر کیلو برنج ایرانی در بازار خرده‌فروشی تا مرز 40هزار تومان بالارفته، برنج خارجی هم تا 30هزار تومان رشد قیمت داشته است. یک‌سوم از نیاز سالانه بازار برنج ایران از مسیر واردات تامین می‌شود؛ وارداتی که به‌دلیل مشکلات تحریم و تامین ارز از ابتدای پارسال با مشکلات زیادی مواجه شد و تا پایان سال 99حجم آن به کمتر از نصف میزان نیاز بازار مصرف داخلی رسید.

به‌گفته دبیر انجمن واردکنندگان برنج، با وجود وخامت شرایط کرونایی و اما و اگرهای مبادلات کالا و مسافر با هند، واردات برنج از این کشور قطع نشده، اما مشکلات کلی واردات همچنان به قوت خود باقی است که بازار را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده است. همشهری در گفت‌وگو با مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج، شرایط بازار برنج را بررسی کرده است.

با کاهش مصرف برنج در بازار سایر کالاهای جایگزین چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

برنج بعد از گندم دومین کالای استراتژیک کشور است و با گرانی برنج خانوارها به مصرف نان روی می‌آورند، اگر نان هم گران شود، خطر سوءتغذیه برای بخش زیادی از جامعه وجود دارد. از سوی دیگر گرانی برنج خارجی می‌تواند بازار برنج ایرانی را نیز دچار اختلال کند. با افزایش بیشتر قیمت برنج ایرانی، این محصول از سفره اقشار متوسط جامعه هم حذف خواهد شد.

ممکن است این شائبه به‌وجود بیاید که دغدغه‌های شما، درباره توقف واردات برنج، صرفا صنفی است. پاسختان چیست؟

اصلا، دغدغه ما تنها صنفی نیست؛ زیرا برنج چه ایرانی و چه خارجی، از سفره اقشار ضعیف خارج شده، ادامه وضع موجود باعث می‌شود اقشار متوسط هم دیگر نتوانند به اندازه قبل برنج تهیه کنند. طبق آمارها و برآوردها تا 70میلیون نفر از جمعیت ایران در دهک‌های متوسط و ضعیف درآمدی دسته‌بندی می‌شوند.

افزایش قیمت برنج باعث شده حداکثر تا 15میلیون نفر که دستشان به دهانشان می‌رسد، از امکان مصرف این محصول مغذی برخوردار باشند. در شرایطی که وضع قیمت اقلام پروتئینی مثل گوشت، مرغ و تخم‌مرغ هم خراب است، کاهش مصرف برنج اصلا خبر خوبی نیست.

تغییر احتمالی شرایط آب و هوایی و افت تولید در سال‌جاری، می‌تواند وضع را از این هم بدتر کند و با افزایش بیشتر قیمت‌ها حذف برنج از سفره‌ها را سرعت بخشد. متولیان بخش تجارت و کشاورزی باید به این نکته توجه کنند که وقتی کالایی را از اولویت یک به اولویت 2تبدیل کردیم، این کالا نباید از سفره‌ها حذف شود، بلکه باید مدیریت شود تا به امنیت غذایی ایرانیان آسیب وارد نشود.

اینها حرف‌هایی است که ما و مردم عادی می‌زنیم، اما متأسفانه تصمیماتی که در سطح کلان اتخاذ می‌شود، چه در تنظیم بازار و چه در سطح وزرا، کارشناسی شده نیست. وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی واردات باید کمیته‌ای تشکیل دهد و راهکاری اتخاذ کند که قیمت تمام‌شده برنج وارداتی کم شود. جهادکشاورزی هم باید تلاش کند قیمت برنج ایرانی بیش از این بالا نرود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0