کد خبر : 3899
تاریخ انتشار : 20 اردیبهشت 1401

قانون گمرک برای صادرات مجدد باید اصلاح شود

قانون گمرک برای صادرات مجدد باید اصلاح شود

نیک نیوز : رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در بحران روسیه می‌توانستیم از شرایط استفاده کنیم و درباره کالا‌هایی مثل گندم و آرد و روغن که می‌گوییم به کشور‌های اطراف قاچاق می‌شود، واردات موقت داشته باشیم و به این کشور‌ها صادر کنیم؛ یعنی می‌توانستیم از موقعیت ژئوپلیتیک و کریدوری که در آن قرار داریم، استفاده بهتری ببریم.

او می‌گوید: برخی مدیران در جایگاه خود متخصص نیستند و با تجارت بین الملل آشنایی ندارند؛ به همین علت استدلال‌هایی می‌آورند و می‌گویند که قاچاق علت مشکلات است، اما نمی‌دانند که مزیت نسبی و مزیت رقابتی در چیست و ساختار‌ها را چطور باید اصلاح کرد. در قانون گمرکی ما موضوع صادرات مجدد تعریف نشده و به همین علت، نتوانستیم ورود موقت کالاها را انجام دهیم که این موضوع باید اصلاح شود.

به گفته معاون وزیر صمت ، رئیس جمهور از سازمان توسعه تجارت خواسته تا موانع را از مسیر فعالان اقتصادی بردارد، اما لایه‌های میانی و پایین دست مدیریتی، هنوز طرز تفکر مدیران قبلی را دارند که بانیان وضع موجود هستند. افزایش صادرات از اصلی‌ترین مواردی است که می‌تواند رشد ۸ درصدی اقتصاد را محقق کند، زیرا تولید باید به بازار گره بخورد؛ در شرایطی که کشور‌های همسایه همسو با ایران، بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار واردات کالا دارند، سهم ایران از بازار آن‌ها، زیر ۳۰ میلیون دلار است!

معاون امور گمرکی گمرک ایران گفته است: با توجه به صادرات سه میلیارد و ۶۹۹ میلیون دلاری کشور و واردات دو میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلاری در فروردین ۱۴۰۱، تراز تجاری کشور، رقم مثبت ۸۷۵ میلیون دلار را نشان می‌دهد. در اولین ماه سال، صادرات غیرنفتی کشور به هفت میلیون و ۳۲۴ هزار تن رسید که علی‌رغم کاهش ۱۰ درصدی در وزن، نسبت به مدت مشابه، ۲۵ درصد در ارزش رشد داشته است. واردات کشور نیز در فروردین دو میلیون و ۲۵۲ هزار تن کالا بوده که رشد ۱۰ درصدی در وزن و یک درصدی در ارزش نسبت به فروردین سال قبل دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0