کد خبر : 4104
تاریخ انتشار : 24 خرداد 1401

قراردادی معادل صادرات به یک قاره

قراردادی معادل صادرات به یک قاره

نیک نیوز: در چند روز گذشته رئیس جمهور ونزوئلا به تهران سفر کرد و 10 قرارداد اقتصادی و امنیتی میان ایران و ونزوئلا امضا شد. 

صنعت کشتی سازی ایران در دولت قبل به توسعه مورد نظر نرسید اما دولت سیزدهم همه توجه خود را به سمت توسعه دریایی و صنعت کشتی سازی برده است.

تحویل نفتکش 113 هزار تنی ساخت مهندسان و صنایع کشتی‌سازی ایران به ونزوئلا، نمونه‌ای از ظرفیت‌ها و توانمندی بالای کشورمان در صدور خدمات فنی و مهندسی به جهان و اثبات کارآمدی الگوی اقتصاد مقاومتی است.

کشتی سازی، صنعتی همراه و همگام با تولد اقتصاد و صنایع دریایی و تمدن بشری دریامحور است. صنعت کشتی سازی همزمان صنایع وابسته از قبیل صنعت فولاد، ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات و سازندگان قطعات و صنایع شیلاتی و صنایع دریایی و تجارت بری (با کشور‌های محصور در خشکی) را هم فعال کند.

با توسعه صنعت کشتی سازی متناسب با ظرفیت‌ها و مزیت‌های اقتصاد دریا محور ایران، می‌تواند ضمن ایجاد صد‌ها هزار شغل مستقیم، استان‌های ساحلی را به استان‌های صنعتی تبدیل کند و آمار اشتغال غیرمستقیم به میلیون‌ها فرصت می‌رسد.

رئیس جمهور با ابراز خرسندی از تحویل این نفتکش به کشور دوست و برادر ونزوئلا افزود: در شرایطی که دشمنان ایران و ونزوئلا تلاش می‌کنند با اعمال محدودیت‌های بسیار و تحریم‌های ظالمانه سد راه پیشرفت ملت‌های آزاداین دو کشور شوند، تحویل نفتکش 113 هزار تنی ساخته شده توسط مهندسان و صنایع کشتی‌سازی ایران به ونزوئلا، نمونه‌ای از ظرفیت‌ها و توانمندی بالای ایران در صدور خدمات فنی و مهندسی به جهان و اثبات کارآمدی الگوی اقتصاد مقاومتی است.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: ساخت و تحویل این نفتکش که مورد تایید گروه فنی و مهندسی ونزوئلا نیز قرار گرفته است، علاوه بر اینکه به دولت ونزوئلا در دستیابی به هدف استقلال در حمل و نقل دریایی کمک خواهد کرد، یک بار دیگر نشان می‌دهد که اراده و اتحاد ملت‌ها و دولت‌های مبارز و انقلابی بسیار قوی‌تر و کارآمدتر از تحریم آمریکایی‌ها است.

رئیس جمهور ادامه داد: از سوی دیگر تهران و کاراکاس به عنوان دو اقتصاد مکمل و پشتیبان یکدیگر، از طریق تکمیل و مرتبط کردن زنجیره‌های تامین در هر دو کشور قادر خواهند بود در جهت رفاه و توسعه ملت‌های خود حرکت کنند. این نوع همکاری مشترک، الگویی مناسب برای همه کشورهای درحال توسعه و مستقل است که ببینند می‌توان با همکاری و تعامل کارهای بزرگی انجام داد.

دومین نفت کش 240 میلیون دلاری ساخت ایران از چهار سفارش کشور ونزوئلا تحویل این کشور شد. ارزش قرارداد این چهار کشتی، تقریبا معادل صادرات ایران به 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در سال 2021 است. این قرارداد علاوه بر رونق تولید در صنعت کشتی سازی و صنایع وابسته، موجب کم اثر شدن تحریم هر دو کشور نیز می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0