کد خبر : 4113
تاریخ انتشار : 28 خرداد 1401

قطع تدریجی گاز روسیه به اروپا

قطع تدریجی گاز روسیه به اروپا

نیک نیوز: صادرات گاز روسیه به اروپا، به تدریج قطع می شود. این گزارش می افزاید قطع شیر انتقال گاز به لهستان، بلغارستان و فنلاند، کاهش شدید ارسال آن به آلمان، اتریش و ایتالیا و قطع کامل انتقال گاز به فرانسه به خوبی نشان می‌دهد روسیه به تدریج و مرحله به مرحله صادرات گاز به اروپا را قطع می‌کند. کشور‌های اروپایی با انتقاد از این اقدام روسیه‏، ولادیمیر پوتین را به باج خواهی متهم کرده اند. روسیه این کار را به تلافی اقدام کشور‌های اروپایی و غربی در اعمال تحریم‌های اقتصادی- مالی همه جانبه علیه مسکو انجام می‌دهد. کشور‌های اروپایی و غربی در واکنش به حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین و اشغال بخش‌هایی از خاک این کشور، تحریم‌های اقتصادی- مالی شدیدی را علیه روسیه اعمال کرده اند. در ماه چهارم جنگ اوکراین، مسکو جایی را نشانه گیری کرده است که نقطه ضعف اروپا است. قاره سبز حدود ۴۰ درصد از گاز مصرفی خود را از روسیه وارد می‌کند. کشور‌های شرق اروپا تا ۵۵ درصد و بلغارستان حتی ۸۵ درصد از گاز مصرفی خود را از روسیه وارد می‌کند. با توجه به اینکه اکنون فصل تابستان است کشور‌های اروپایی و غربی با کمبود گاز مواجه نیستند، اما مثل هر سال از فرصت فصل تابستان برای پر کردن انبار‌های خود تا آخر ماه نوامبر استفاده می‌کردند تا در فصل زمستان دیگر کمبودی نداشته باشند.

فرانسه و آلمان برای آنکه به شهروندان خود اطمینان بدهند، اعلام کردند انبار‌های گازی کشور اکنون تا حد ۵۶ درصد پر شده است و برای زمستان فعلا جای نگرانی نیست. اما کاهش تحویل گاز باعث افزایش قیمت‌ها به ویژه در آلمان شده است که ۵۵ درصد گاز مصرفی خود را از روسیه تامین می‌کند. قیمت هر مگاوات ساعت گاز طبیعی در بازار‌های اروپایی، گاز شاخص هلند، به ۱۳۰ یورو رسید. حال آنکه قیمت هر مگاوات ساعت گاز طبیعی در بازار‌های اروپایی در روز چهارشنبه گذشته ۱۰۰ یورو و در سال گذشته تنها ۳۰ یورو بود. این افزایش سرسام آور قیمت گاز در بازار اروپا نشان می‌دهد که روس‌ها از گاز به عنوان سلاح استفاده می‌کنند. تییری، استاد مسائل سیاسی در دانشگاه ساینس پو پاریس گفت: روس‌ها برای مدت طولانی از گاز به عنوان سلاح استفاده می‌کردند. کرملین از اصل عدم قطعیت استفاده می‌کند، یک روز از یک چیز و روز دیگر از چیزی دیگری استفاده ابزاری می‌کند. مقامات و مسئولان روسیه به وحدت اروپایی‌ها نگاه می‌کنند و بازار کالای صادراتی خود را تحت فشار قرار می‌دهند و در نهایت قیمت‌ها را بالا می‌برند.

روز جمعه، مدیر شبکه انتقال گاز فرانسه که کشورش تا حدود ۱۷ درصد گاز مصرفی خود را از روسیه تامین می‌کند، اعلام کرد فرانسه از ۱۵ ژوئن دیگر گاز روسیه را دریافت نخواهد کرد. این گاز از یک نقطه اتصال واحد با آلمان عبور می‌کرد. جریان گاز از طریق این خط لوله گاز از قبل به میزان قابل توجهی کاهش یافته بود، اما اکنون به صفر رسیده است. اگنس پانیر-روناچر، وزیر انتقال انرژی فرانسه نیز گفت: با توجه به اینکه اکنون ما گاز را از دیگر کشور‌ها دریافت می‌کنیم نیاز کشور در حال حاضر و آینده تا حد زیادی تامین شده و هیچ جای نگرانی در این خصوص وجود ندارد. از آن طرف گازپروم این هفته گاز تحویلی به آلمان از طریق خط لوله گازی نورد استریم یک را حدود ۶۰ درصد کاهش داد. رابرت هابک، وزیر اقتصاد و آب و هوای آلمان نیز روز پنجشنبه گفت: ما نباید توهم داشته باشیم، ما در رویارویی با پوتین هستیم. دیکتاتور‌ها و مستبدان اینگونه عمل می‌کنند. عواقب آن برای همسایگان به ویژه فرانسه و نه فقط آلمان جدی‌تر است. ایتالیا تا حدود ۴۰ درصد به گاز روسیه وابسته است و از این میزان تنها ۵۰ درصد آن فعلا تامین می‌شود. نخست وزیر ایتالیا در سفر اخیر به کی‌یف، استفاده ابزاری روسیه از گاز را محکوم کرد. با توجه به این مسائل، کشور‌های اروپایی اکنون در هر جایی به جز روسیه به دنبال تامین گاز برای خود هستند. فرانسه خرید گاز مایع طبیعی را افزایش داده و چهار پایانه را به این امر اختصاص داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0