کد خبر : 4826
تاریخ انتشار : 30 آبان 1401

قیمت سیمان اعلام شد

قیمت سیمان اعلام شد

نیک نیوز: دبیر انجمن صنعت سیمان در روزهای گذشته از اجرای افزایش حداقل ۳۵درصدی قیمت پایه سیمان خاکستری در انواع مختلف محصولات خبر داد و گفت این افزایش قیمت پایه پس از دو سال ثابت ماندن قیمت اجرایی می‌شود.

علی‌اکبر الوندیان طی نامه‌ای به بورس کالا اعلام کرد: با توجه به افزایش بی‌رویه هزینه‌های تولید سیمان و درخواست‌های مکرر شرکت‌های سیمانی در خصوص منطقی کردن قیمت پایه سیمان در بورس کالا و با عنایت به اینکه قیمت‌های پایه از حدود دو سال گذشته ثابت مانده و به‌دلیل تبعات ناشی از راکد بودن بازار و پیش‌بینی تشدید رکود ناشی از ورود به فصل سرما که نهایتا منجر به زیان و سوق دادن این صنعت به‌سمت ورشکستگی خواهد شد، به‌رغم درخواست کارخانه‌ها برای افزایش ۶۰درصدی قیمت پایه، نظر به بررسی‌های صورت‌پذیرفته از طرف گروه کارشناسی انجمن در قیمت تمام‌شده کارخانه‌های سیمان و شرایط حاکم بر جامعه، افزایش حداقل ۳۵ درصد به قیمت پایه سیمان خاکستری در انواع مختلف محصولات، معقول و مورد تقاضای صنعت است.

قیمت سیمان چه تغییری کرد؟

بر این اساس قیمت هر تن سیمان به‌صورت فله‌ای از ۳۶۰ هزار تومان به ۴۸۶ هزار تومان افزایش می‌یابد. البته در حال حاضر این محصول در بازار آزاد با قیمت‌های بالاتری خرید و فروش می‌شود و عرضه و تقاضا تعیین‌کننده اصلی بازار هستند.

در این میان، گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت هر پاکت سیمان ۵۰ کیلویی تیپ ۲ در بورس کالا به ۵۸ هزار و ۵۷۰ تومان و سیمان تیپ ۵ به ۵۹ هزار و ۷۱۰ هزار تومان افزایش یافت. تاثیر این رشد در خرده‌فروشی‌ها به شکل بی‌نظمی و قیمت‌های دلبخواه بروز پیدا کرده است.

تا پیش از این هر پاکت سیمان در مصالح‌فروشی‌ها حدود ۵۰ هزار تومان بود که احتمالا با نرخ‌های جدید به حدود ۶۷ تا ۶۸ هزار تومان می‌رسد. البته سیمان تیپ ۵ در بسیاری از مناطق تا ۵۸ هزار تومان معامله می‌شد که با این اوصاف باید منتظر قیمت ۷۸ هزار تومانی برای این کالا باشیم.

قیمت مصوب کارشناسی تغییر کرد

در این میان، البته حمید فرمانی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در توضیح این مسیر قیمتی سیمان گفت: بر اساس تفاهم بین انجمن سیمان و وزارت صنعت، قیمت‌های پایه با توجه به افزایش اقلام تشکیل‌دهنده بهای تمام‌شده هر تن سیمان به‌روزآوری و ۳۵ درصد به آن افزوده شده است. به عبارت دیگر، آنچه تغییر کرده، قیمت مصوب کارشناسی است که از حدود دو سال گذشته تاکنون ثابت بود.

به گفته او، قیمت کارشناسی در واقع پایین‌ترین قیمت سیمان است که برای هر تن تعیین شده و هیچ فروشنده‌ای حق ندارد محصول خود را پایین‌تر از این رقم بفروشد. اگر فروشنده‌ای ارزان‌فروشی کند، متهم به دامپینگ و ایجاد اختلال در بازار است و انجمن سیمان با چنین شخصی برخورد قانونی می‌کند.

افزایش قیمت پایه به دلیل جلوگیری از ارزان‌فروشی تصویب شد

در این میان، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت نیز اعلام کرد: در موضوع سیمان، تلاش وزارت صمت این است که هم تولیدکننده و هم مصرف کننده دچار مشکل نشود.

سیف الله امیری با تکذیب افزایش ۳۵ درصدی قیمت کل سیمان تولیدی، توضیح داد: ‌افزایش قیمت پایه سیمان به دلیل جلوگیری از ارزان‌فروشی شرکت‌هایی مصوب شد که به واسطه نبود تقاضا، اقدام به فروش سیمان با نرخ‌های پایین تر از کف قیمتی در بازار می کردند که با افزایش قیمت پایه از ایجاد رقابت منفی در میان شرکت‌ها برای ارزان فروشی و به‌هم خوردگی تعادل بازار، جلوگیری شد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: وزارت صمت در پی نامه انجمن سیمان مبنی بر درخواست افزایش نرخ پایه سیمان طی جلسه‌ای چند ساعته با همکاران بورس و تشکیل کارگروه، این موضوع را بررسی کرد تا تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دچار مشکل نشده و متضرر نشوند. تلاش وزارت صمت این است که هم تولیدکننده و هم مصرف کننده دچار مشکل نشود.

به گفته مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، بیشترین سیمانی که در بازار رصد می شود و همین‌طور بیشترین سیمانی که در کشور مورد مصرف قرار می‌گیرد از نوع تیپ ۲ (چه کیسه ای و چه فله) است.

وی در مورد افزایش قیمتی که برای شرکت‌های سیمانی مطرح و در نظر گرفته شده است، گفت‌: یکسری از شرکت‌هایی که در مناطقی‌ به واسطه نبود تقاضا، موفق به فروش سیمان در بورس کالا نمی‌شدند، لذا با هدف کسب نقدینگی، سیمان تولیدی را در بازار پایین‌تر از قیمت پایه تعیین شده به فروش می‌رساندند که این اتفاق سبب ایجاد رقابت منفی و متضرر شدن سایر تولیدکنندگان سیمان می‌شد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت به فارس اظهار کرد: بحث ارزان فروشی سیمان پیش‌تر نیز مطرح می‌شد و بنابراین یک افزایشی به قیمت کف پایه عرضه‌ها اعمال شد تا به شرکت‌ها اجازه فروش پایین‌تر از این نرخ را در بازار ندهد.

امیری تصریح کرد: این موضوع تاثیری در قیمت عرضه سیمان که متوسط ۴ هفته گذشته است، نداشته و معاملات سیمان همچون هفته‌های قبل به صورت روان در حال انجام است. حتی شایعات هم تاثیری بر نرخ ها نداشت و انتظار می‌رود طی هفته‌های آتی نیز اتفاق خاصی رخ ندهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0