کد خبر : 2033
تاریخ انتشار : 14 مرداد 1400

لحظه به لحظه با مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی

لحظه به لحظه با مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی

نیک نیوز: مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی از ساعت ۱۷ امروز -پنج شنبه ۱۴ مردادماه- در مجلس شورای اسلامی آغاز شد. در ابتدای مراسم تحلیف محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و مراسم را آغاز کرد.

در این مراسم محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه به ایراد سخن خواهند پرداخت و پس از آن رئیسی با حضور در پشت تریبون و بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد کرده و سوگندنامه‌ای را امضا می‌کند و در نهایت نیز مراسم بعد از سخنرانی سیزدهمین رئیس جمهور به پایان خواهد رسید.

بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که با حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می‌شود به ترتیب زیر سوگند یاد کرده و سوگندنامه‌ای را امضا می‌کند که متن آن به شرح زیر است:

«بسم‌الله الرحمن‌الرحیم

من‏ به عنوان رئیس‏ جمهور در پیشگاه‏ قرآن‏ کریم‏ و در برابر ملت‏ ایران به خداوند قادر متعال‏ سوگند یاد می‌کنم که‏ پاسدار مذهب‏ رسمی‏ و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ و قانون‏ اساسی‏ کشور باشم و همه‏ استعداد و صلاحیت‏ خویش‏ را در راه‏ ایفای مسئولیت‌هایی‏ که‏ بر عهده‏ گرفته‏‌ام‏ به کار گیرم‏ و خود را وقف‏ خدمت‏ به مردم و اعتلای‏ کشور، ترویج‏ دین‏ و اخلاق‏، پشتیبانی‏ از حق‏ و گسترش‏ عدالت‏ سازم‏ و از هر گونه‏ خودکامگی‏ بپرهیزم و از آزادی‏ و حرمت‏ اشخاص‏ و حقوقی‏ که‏ قانون‏ اساسی‏ برای ملت‏ شناخته‏ است‏ حمایت‏ کنم‏. در حراست‏ از مرزها و استقلال‏ سیاسی‏ و اقتصادی‏ و فرهنگی‏ کشور از هیچ اقدامی‏ دریغ نورزم‏ و با استعانت‏ از خداوند و پیروی‏ از پیامبر اسلام‏ و ائمه‏ اطهار علیهم‏ السلام‏ قدرتی‏ را که‏ ملت‏ به عنوان امانتی‏ مقدس‏ به من سپرده‏ است‏ همچون‏ امینی‏ پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت‏ پس‏ از خود بسپارم.»

رئیس جمهور بعد از مراسم تحلیف، طبق آئین‌نامه دو هفته زمان دارد تا نسبت به معرفی کابینه و برنامه وزرا به مجلس شورای اسلامی اقدام کند که پس از اعلام وصول در مجلس، به مدت یک هفته وزرا و برنامه‌های‌شان در دست ارزیابی قرار خواهند گرفت.

گفتنی است، ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان برای حضور در مراسم تحلیف اعلام آمادگی کردند؛ از بین این مقامات ۱۰ رئیس کشور در تراز سران کشورها، ۲۰ رئیس مجلس، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۰ نفر از وزرای دیگر کشورها و همچنین فرستاده ویژه و نواب رؤسای مجالس، رؤسای کمیسیون‌ها و هیئت‌های پارلمانی در این مراسم حضور پیدا می‌کنند. همچنین رؤسای مقامات ۱۱ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای، نماینده دبیرکل سازمان ملل، رئیس اوپک و مقاماتی از IPU، اتحادیه اروپا، اوراسیا، اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی و آسیایی، سازمان اکو، سیکا و D8 برای حضور در این مراسم حضور دارند.

این مراسم به صورت زنده از شبکه‌های یک و خبر و همچنین رادیوهای فرهنگ، تهران و ایران پخش خواهد شد.

پس از مراسم تحلیف رؤسای هیئت‌ها در ضیافت شام رئیس جمهور شرکت می‌کنند.

خبر تکمیل می‌شود…

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0