کد خبر : 1581
تاریخ انتشار : 15 تیر 1400

مشکلات موبایلی و بحران اینترنت ارمغان تلخ قطعی برق

مشکلات موبایلی و بحران اینترنت ارمغان تلخ قطعی برق

نیک نیوز: طولانی شدن و تکرار دفعات قطع برق باعث شده تا دسترسی به اینترنت و حتی ارتباطات موبایل هم دچار اختلال گسترده شود.

خارج شدن 2نیروگاه از مدار و قطعی ناگهانی و تقریبا سراسری برق، طی شنبه‌شب و روزهای یکشنبه و دوشنبه باعث شد که بخش قابل‌توجهی از کاربران نه‌تنها از اینترنت سیار محروم شوند، بلکه بخشی از آنها در مکالمات موبایلی هم با مشکل مواجه شدند.

درحالی‌که گفته می‌شود، دکل‌های تلفن همراه تا 2ساعت می‌توانند شارژدهی کنند و به‌عبارتی ارتباطات اینترنت سیار و مکالمات را طی این مدت حفظ کنند، اما برخی گزارش‌ها حاکی از این موضوع بود که در همان دقایق اولیه قطع برق، اینترنت بخشی از کاربران هم قطع شد و مکالمات موبایلی آنها هم با اختلال همراه بود.

طولانی شدن زمان قطع برق و همچنین تکرار آن طی شبانه‌روز باعث شده تا باتری یو‌پی‌اس دکل‌های موبایل اپراتورها فرصت شارژ مجدد را نداشته باشد و معمولا بعد یک تا ۲ ساعت بی‌تی‌اس‌های منطقه خاموش به‌تدریج از مدار خارج شوند. ضرر و زیان این مسئله برای کسب‌وکارهای دیجیتال بسیار هنگفت به‌حساب می‌آید. اینترنت ثابت با قطع شدن برق به‌خاطر خاموشی مودم‌ها و سرورها از مدار خارج می‌شود و روی اینترنت موبایل هم به هیچ عنوان نمی‌توان حساب باز کرد. ۸۴ میلیون کاربر در کشور مشترک اینترنت پهن‌باند سیار هستند.

اختلال در اینترنت سیار

پوریا آسترکی، کارشناس فناوری ارتباطات با اشاره به اینکه با قطع برق، بی‌تی‌اس‌ها با مشکل مواجه می شوند، می‌گوید: «سرعت اینترنت در این شرایط با کاهش قابل‌توجهی مواجه می‌شود.»

او معتقد است که هنگام قطعی برق، کاربران، دیتای کمتری مصرف می‌کنند و این تنها به‌خاطر خارج شدن احتمالی بی‌تی‌اس‌ها از شبکه ارتباطی و کندشدن سرعت اینترنت است.

آسترکی همچنین به این نکته اشاره می‌کند، در ساعاتی که برق قطع می‌شود، مصرف اینترنت پهن‌باند ثابت هم کاهش می‌یابد؛ چراکه روترها و مودم‌ها برای اتصال، نیاز به برق دارند.

او تأکید می‌کند که اگرچه ممکن است برخی از کاربران پهن‌باند ثابت که برق‌شان قطع نشده کیفیت بهتری را تجربه کنند، اما آن بخش از مردم که با قطعی برق مواجهند از داشتن اینترنت محروم می‌شوند.

مجید حقی، معاون امور پستی و ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم، چندی پیش با اشاره به زمان طولانی شارژ مجدد باتری‌های پشتیبان برق پس از تخلیه شارژ، گفته بود: «باتوجه به اینکه تجهیزات یکسوکننده‌های اپراتورها، هم برق سایت‌ها را تامین می‌کنند و هم شارژینگ باتری را انجام می‌دهند، به همین دلیل اگر قطعی‌های برق به تناوب و در بازه‌های زمانی کوتاهی اتفاق بیفتد، تجهیزات پشتیبان برق سایت‌ها هم برای رفع مشکل کافی نیستند؛ به‌همین دلیل لازم است شرکت توانیر در تصمیم‌گیری برنامه زمانبندی قطعی برق، محدودیت‌های تکنولوژی تجهیزات را درنظر بگیرد.»

توسعه تجهیزات

در پی قطعی‌های برق در سراسر کشور و اختلال در شبکه ارتباطی، طی اردیبهشت‌ماه امسال، اپراتورهای سیار ملزم شدند که امکانات دیزل‌ژنراتور و باتری‌های پشتیبان برای تامین برق هاب‌سایت‌ها و سایت‌های بی‌تی‌اس را تقویت و درصورت نیاز، کمبود یا اختلال در باتری‌ها را رفع کنند. اگرچه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، زمان شارژ دوباره باتری بی‌تی‌اس‌ها را 8ساعت مستمر اعلام می‌کند، اما بعضی از کارشناسان می‌گویند که تعدادی از این باتری‌ها نیاز به زمانی معادل 10تا 15ساعت برای شارژ دوباره دارند.

این موضوع نشانگر آن است که برای فعال نگه داشتن بی‌تی‌اس‌ها به باتری‌هایی نیاز داریم که مجهز به فناوری روز دنیا باشند؛ به‌طوری که اولا بیش از 2ساعت توان شارژدهی داشته باشند و دوم اینکه سرعت شارژ دوباره آنها بسیار بیشتر از باتری‌های موجود باشد.

عذرخواهی وزیر

اتفاق اخیر باعث شد که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، طی توییتی با عذرخواهی از مردم درباره میزان شارژدهی باتری دکل‌های تلفن همراه یا همان بی‌تی‌اس‌ها توضیح دهد. محمدجواد آذری‌جهرمی در این توییت نوشت: «همه باید پاسخگو باشند. باتری دکل‌های تلفن همراه برای 2ساعت پاسخگوی قطع برق است و پس از دشارژ کامل، نیازمند 8ساعت اتصال به شارژرند تا به‌طور کامل شارژ شوند. متأسفانه در برخی نواحی، 8ساعت برق مستمر شهری در دسترس نیست. در تلاش برای بهبودیم و از مشکل به‌وجود آمده، پوزش می‌طلبیم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0