کد خبر : 3209
تاریخ انتشار : 08 دی 1400

ممنوعیت صادرات محموله هایی که گواهی بهداشت ندارند

ممنوعیت صادرات محموله هایی که گواهی بهداشت ندارند

نیک نیوز : هایتاجر ( بزرگترین بازار صادراتی ایران ) گفت : نائب‌ رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: مقرر شد تا جلوی صادرات محصولات بی‌کیفیت را که دارای گواهی استاندارد نیستند گرفته شده و اجازه داده نشود این محصولات وارد بازارهای دنیا شود. 

ایشان ادامه داد، چندی پیش اخباری مبنی بر بازگشت محصولات کشاورزی صادراتی کشورمان به علت کیفیت پایین آن‌ها در رسانه‌ها پیچید هرچند که رئیس سازمان حفظ نباتات کشورمان این موضوع را رد کرده و علت آن را رعایت نشدن شرایط کشور مقصد عنوان کرده است.

همچنین ایشان تاکید کرد که چیزی به نام برگشت محصولات ناسالم به داخل کشور وجود ندارد و بر اساس مقررات بین‌المللی، محموله آلوده که گواهی بهداشتی نداشته باشد توسط کشور مقصد امحا می‌شود.

وی به مردم اطمینان داد که محصولات کشاورزی ایران جزو سالم‌ترین محصولات هستند چون صادرات چهار و نیم میلیون تنی محصولات محقق شده است.

کیفیت و کمیت قیمت نهایی محصولات کشاورزی را تعیین می‌کنند

در این رابطه، نائب‌رئیس کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه بحث کیفیت محصولات کشاورزی یکی از مشکلات اساسی در کشور و استان است، اظهار داشت: معمولا در برخی کشورها از جمله ایران، فروش محصولات بر اساس وزن است و کیفیت مورد سنجش قرار نمی‌گیرد.

ایشان گفت: یعنی سم باقی مانده در محصولات کشاورزی مورد توجه نیست در حالی که در برخی کشورهای خارجی در کنار فروش محصول، استاندارد کیفیت نیز وجود دارد و خریدار بر اساس وزن و استاندارد کیفیت اقدام به خرید محصول کشاورزی می‌کند.

ایشان با اشاره به اینکه برخی کشاورزان بدون آزمایش و بدون سنجش مواد مورد نیاز خاک، کود اضافه استفاده می‌کنند، اظهار داشت: ممکن است برخی محصولات کشاورزی دارای مواد اضافی باشند اما دلیل نمی‌شود که تمامی محصولات کشاورزی کشورمان اینگونه باشد چون محصولات بسیار باکیفیتی در داخل کشور تولید شده و در سطح جهان مشهور است.

وی گفت: محصولات گلخانه‌ای در کشور تولید می‌شوند که دارای استانداردهای بسیار بالایی از لحاظ کیفی هستند اما در میان آنها برخی با توجه به اینکه صادرکننده اصلی نیستند، اقدام به صادرات محصولات بی‌کیفیت می‌کنند و همین خود سبب می‌شود که به محصول ایرانی در سایر کشورها لطمه وارد شود.

وی با اشاره به اینکه در سایر کشورها هم بازگشت محصولات کشاورزی وجود دارد، گفت: این مسائل در تجارت وجود دارد و بنابراین محصولات باکیفیت ایرانی در بازارهای کشورهای خارجی وجود دارد و اخیرا در سفر به کشور ارمنستان، موارد بسیاری از وجود محصولات کشاورزی باکیفیت ایرانی در آنجا مشاهده شد و حتی این کشور، محصولات کشورمان را با تغییر بسته‌بندی به نام کشور خود صادر می‌کند.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: این‌گونه نیست که اگر چند محموله از محصولات کشاورزی کشورمان برگشت خورده باشد به معنی کیفیت پایین تمامی محصولات باشد.

وی در ادامه با اشاره به موضوع کیفیت سیب‌های تولیدی در آذربایجان‌غربی که گفته می‌شود امسال دارای کیفیت پایینی هستند افزود: هم اکنون کشور ترکیه سیب تولیدی کشورمان را به صورت فله‌ای خریداری کرده و با یک بسته‌بندی زیبا، به دو برابر قیمت و به نام محصول کشور خود به فروش می‌رساند در حالی که اگر این محصولات از کیفیت لازم برخوردار نبود، کشور همسایه نمی‌توانست این محصولات را با نام کشور خود صادر کند.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی، گفت: سیب تولیدی استان با توجه به اینکه امسال با یک تنش از لحاظ گرمایی مواجه شد این گرمای بیش از 40 درجه سبب شده تا دانه‌های قهوه‌ای که داخل سیب‌های قرمز رنگ وجود دارند زودتر برسند و قدرت و زمان نگهداری آن کاهش یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0