کد خبر : 3223
تاریخ انتشار : 11 دی 1400

موانع صادرات محصولات چرمی

موانع صادرات محصولات چرمی

نیک نیوز : هایتاجر ( بزرگترین بازار صادراتی ایران ) گفت : رییس هیئت مدیره انجمن صنایع چرم ایران مطرح کرد افت قدرت خرید مردم تقاضای خرید محصولات چرمی را حسابی کاهش داده است. آنگونه که رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع چرم ایران گفت: تقاضا در بازار نسبت به گذشته حدود ۶۰ درصد کاهش یافته و بیشتر تولیدکنندگان با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت خود کار می کنند.

او همچنین با قیمت بالای محصولات چرمی اشاره کرد و گفت: یک کفش برای اینکه به دست مصرف کننده برسد ۴ تا ۵ دست می چرخد و همین مساله باعث می شود کفشی که از تولید کننده ۳۰۰ هزار تومان خریداری شده در بازار به قیمت بالای یک میلیون تومان فروخته شود. همین مساله موجب شده که تعداد دفعات خرید مردم از سالی ۲ یا ۳ بار به سالی یک بار کاهش پیدا کند. در آن یک بار هم معمولا بسیاری قدرت خرید محصول با کیفیت را ندارند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود درباره کاهش ارزش لیر بر بازارهای صادراتی ایران در محصولات چرمی گفت: صادرات این کشور بر مبنای دلار انجام می شود به همین دلیل خیلی تاثیری روی قیمت ها در بازار کشورهای هدف نگذاشته است.

او همچنین گفت: قیمت چرم ایران همچنان پایین تر از چرم های ترک است. حداقل قیمت هر فوت چرم ترک  ۲.۲ دلار بوده در حالیکه قیمت هر فوت چرم ما زیر ۲ دلار است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع چرم ایران با اشاره به این نکته که متاسفانه صادراتی به بازار کشورهای اروپایی نداریم، گفت: بیشترین صادرات ما به کشورهای عراق و افغانستان است.

او در خصوص کارگاه‌های فعال چرم در تهران گفت: حدود ۴۰۰ کارگاه چرم در تهران، تبریز، مشهد و همدان فعالیت می‌کنند. آنها حداقل سالیانه به ۲۰۰ میلیون فوت مربع پوست گاوی نیاز دارند. این در حالی است که سالیانه ۷۰ تا ۸۰ میلیون فوت پوست گاوی و سنگین در کشور تولید می‌شود. این معضل باعث کمبود پوست و مواد اولیه برای تولید محصولات چرمی شده است.

ایشان با انتقاد از بروکراسی اداری برای واردات پوست گاو، عنوان کرد: با وجود کمبود پوست گاو، واردات وت بلوی گاوی معضلات و موانع خاص خود را دارد.

او همچنین با اشاره به قیمت بالای دیگر مواد وارداتی مورد نیاز در صنعت چرم گفت: به عنوان مثال ماده ای که در بازار جهانی کمتر از یک دلار قیمت دارد را ما به قیمت ۵۵ هزار تومان یعنی دوبرابر قیمت جهانی آن می خریم. در واقع اگر می خواهیم قدرت رقابت پذیری محصولات چرمی خود را افزایش دهیم باید چاره ای برای حل این مشکلات بیاندیشیم.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این سوال که چطور می توان قیمت محصولات چرمی را کاهش داد، گفت: باید واسطه های بین تولیدکننده و مصرف کننده را از بین برد. این همان کاری است که بسیاری از کشورها همچون ایتالیا انجام داده و اتفاقا نتیجه مثبت آن را دیده اند.

او ادامه داد: من خودم دوره ای را به خاطر دارم که بازار ایتالیا پر شده بود از محصولات چینی و این مساله تهدیدی برای صنعت کفش این کشور محسوب می شد. در آن موقع فروشگاه های مرکادو در این کشور راه اندازی شد و کفشی که در بازار به قیمت ۱۲۰ یورو عرضه می شد، در این فروشگاه ۶۰ یورو قیمت گذاری شده بود. در واقع با این کار مقدار واردات کفش های چینی به شدت افت کرد و قدرت خرید مردم هم تا حد زیادی بالا رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0