کد خبر : 3499
تاریخ انتشار : 03 اسفند 1400

می توانیم با ۲۴ کشور مورد تحریم آمریکا همکاری کنیم

می توانیم با ۲۴ کشور مورد تحریم آمریکا همکاری کنیم

نیک نیوز : معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: دومین کشور از لحاظ ذخایر نفت و گاز هستیم و می‌توانیم با ۲۴ کشور مورد تحریم آمریکا همکاری کنیم.

سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور در اولین کنفرانس ملی دیپلماسی اقتصادی گفت: دولت در همین ۶ ماه نشان داده که مرد میدان است و اگر راهکار درستی وجود داشته باشد، آن را به خوبی پیگیری می‌کند. در این ضرب العجل ۲۰ روزه آزاد سازی سواحل، اقدامات شگفت انگیزی شکل گرفت. در حوزه دیپلماسی خارجی، رییس جمهور هفته‌ای نیست که با سران کشور‌ها در تعامل نباشد.

وی ادامه داد: در سفر به تاجیکستان دیدید که ایران عضو دائمی سازمان شانگهای شد، آن هم بعد از ۱۳ سال که ایران به عنوان عضو ناظر بود. وقتی در وزارت ارشاد بودیم، رابطه خوبی از جهت فرهنگی با تاجیکستان داشتیم که این روابط از بین رفته بود، ولی این روابط در حال توسعه است. اقتصاد در دیپلماسی جزو الویت‌ها هست. بحث این است که باید در این حوزه کار کنیم تا تاثیر تحریم‌ها را کاهش بدهیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: در سفر روسیه کار‌های مهمی انجام شد. در قطر نیز ۱۴ قرارداد مهم منعقد شده. فعال شدن در سازمان اکو و اتحادیه اوراسیا نشانه‌هایی بر عزم و اراده‌های دولت است. در سال ۱۳۹۲ رهبر انقلاب سیاست‌هایی را بیان کردند که پیگیری نشد. باید عقب ماندنی موجود در کشور را جبران کنیم. توسعه پیوند‌های راهبردی با همسایگان را مد نظر داریم. حمل و نقل آسانی با همسایگان وجود دارد و مشترکات دینی و فرهنگی داریم. امکان مبادله کالا براساس پول رایج کشور‌ها هست و اگر بتوانیم خط انتقال گاز را به کشور‌های دیگر توسعه دهیم، می‌تواند روابط مارا تضمین کند و امنیت را بیشتر سازد. ما با همه کشور‌های دنیا از جمله آفریقا که زمینه خوبی برای صادرات کالاهایمان دارد.

ایشان تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی در دستور کار دولت است. ۷ شرکت از ۴۸ پروژه صنعتی و معدنی معادل ۱۷ میلیارد دلار رونمایی کردند که عزم جدی در تولید و اشتغال و افزایش صادرات بود. نقش جهاد کشاورزی بسیار مهم است و نباید محصول کشاورز روی زمین بماند و با مشکل مواجه می‌شود. وقتی قطر مورد تحریم قرار گرفت و محاصره شد، از ما کمک خواست، اما ما آمادگی کمک نداشتیم. سال گذشته سفری به سوریه داشتم که آن‌ها علاقه‌مند بودند به همکاری با ما که ما باز هم آمادگی نداشتیم. بخش خصوصی باید از این فرصت استفاده کند.

وی ادامه داد: بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، کشور‌های جدا شده، از کالا‌های ما استقبال می‌کردند، اما موفق ظاهر نشدیم. امیدواریم مذاکرات فعلی به نتیجه برسد. در دیپلماسی اقتصادی، پویایی، درون گرایی و برون زایی بسیار مهم است. مولفه‌های قدرت فراوانی در کشور وجود دارد و ظرفیت قدرتمند شدن را داریم.

او در پایان سخنان خود اظهار کرد: دومین کشور از لحاظ ذخایر نفت و گاز هستیم و می‌توانیم با ۲۴ کشور مورد تحریم آمریکا همکاری کنیم. اگر رابطه ما با قطر صمیمی‌تر شود، در رسانه الجزیره هم تاثیر گذار خواهد بود و میتونیم واقعیت‌های ایران را به دنیا نشان دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0