کد خبر : 1458
تاریخ انتشار : 09 تیر 1400

مینو محرز: آمریکا به اندازه کافی واکسن دارد

مینو محرز: آمریکا به اندازه کافی واکسن دارد

نیک نیوز: وزارت بهداشت باید از این تجمعات جلوگیری کند، نه اینکه مردم با سردرگمی و در وضعیت سخت گرمای هوا با فاصله‌های خیلی کم به مراکز مراجعه کنند و دست آخر هم شاهد درگیری شهروندان با یکدیگر باشیم.

در حالی که بخش قابل توجهی از کشورهای جهان و حتی منطقه خاورمیانه از نظر واکسیناسیون عمومی به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته‌اند، بسیاری از مردم ایران، همچنان در مطالبه تهیه و تامین واکسن به سر برده و هر روز شاهد تجمع تعداد زیادی از شهروندان سالمند برای نوبت‌گیری و دریافت واکسن در مقابل مراکز واکسیناسیون هستیم.

مینو محرز، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و عضو ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا ضمن اشاره به وضعیت اپیدمی کووید۱۹ در تهران و سایر نقاط کشور، اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر، وضعیت گسترش اپیدمی در روند صعودی قرار گرفته و بر میزان مراجعه به بیمارستان‌های دولتی نیز افزوده شده است.

در پیک پنجم قرار داریم، نه آستانه آن!

وی افزود: متاسفانه از آن جا که واریانت‌های جدید ویروس کرونا از سرعت بسیار بالایی در انتقال برخوردار هستند، افراد به صورت خانوادگی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. به نظر من، ما اکنون در آستانه پیک پنجم قرار نداشته و بلکه وارد آن شده‌ایم. متاسفانه در برخی از شهرها وضعیت کاملا قرمز حکمفرما شده و باید اقدامات عاجلی برای مقابله با این شرایط صورت بگیرد.

وزارت بهداشت باید از تجمعات مردم برای دریافت واکسن جلوگیری کند

محرز، همچنین در ادامه با اشاره به روند واکسیناسیون شهروندان و ضمن انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت در این حوزه، تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از مراکز بهداشت ما، فاقد واکسن برای تزریق به افراد و بخصوص، شهروندان بالای ۷۰ سال هستند. با تاسف، شاهد این هستیم که موعد دریافت دوز دوم واکسن مردم عقب افتاده و افراد برای تزریق آن به مراکز بهداشت مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه این مسئله باعث ازدحام شدید مردم در این مراکز شده و اسباب تشدید انتقال و شیوع کرونا را فراهم کرده است. چرا که بهترین اقدام در مقابل اپیدمی، همچنان، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، زدن ماسک و شستن دستان است.

این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، خاطرنشان کرد: در این وضعیت، وزارت بهداشت باید به شکل جدی‌تری وارد عمل شده و با منع مردم از تجمع و مراجعه به مراکز واکسیناسیون، نوبت‌بندی لازم را انجام داده و به مرور، شهروندان را برای دریافت دوز دوم واکسن فراخوان کند.

وی افزود: وزارتخانه باید این مسئله را مدیریت کند و در غیراینصورت با وضعیت به مراتب بدتری روبرو خواهیم شد. وزارت بهداشت باید از این تجمعات جلوگیری کند، نه اینکه مردم با سردرگمی و در وضعیت سخت گرمای هوا با فاصله‌های خیلی کم به مراکز مراجعه کنند و دست آخر هم شاهد درگیری شهروندان با یکدیگر باشیم.

پیک پنجم به مراتب، سخت‌تر از پیک‌های قبلی خواهد بود

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در ادامه، همچنین با اشاره به پیش بینی در خصوص وضعیت اپیدمی در روزهای آینده، تاکید داشت: با وضعیت بدی مواجه هستیم. متاسفانه این واریانت جدید، هرچه که هست، بیماری را به شکل شدید در فرد ایجاد کرده و سرعت انتقال بالایی هم دارد. پیش بینی ما این است که پیک پنجم به مراتب، سخت‌تر از پیک‌های قبلی باشد.

محرز، اشاره‌ای نیز به وضعیت جهش یافته ویروس کرونا داشت و خاطرنشان کرد: بسیاری از واکسن‌های دنیا روی واریانت دلتا(کرونای هندی) که منشا آن از هند بوده، امتحان شده و اثربخشی کاملی نداشته است. حتی واکسن‌های فایزر و مدرنا و سایر واکسن‌ها نیز تقریبا همین خروجی را در امتحان بر روی این ویروس جهش یافته داشته‌اند.

آمریکا خودش به اندازه کافی واکسن دارد و ۵۰۰ میلیون دوز هم به کوواکس ارسال کرده!

وی در پایان در واکنش به صحبت‌های فرمانده سپاه در خصوص آمادگی برای ارسال واکسن ایرانی به آمریکا نیز، گفت: آمریکا خودش به اندازه کافی واکسن دارد و حتی ۵۰۰ میلیون دوز واکسن به کوواکس برای کمک به کشورهای دیگر داده است. ما امیدواریم که بتوانیم هرچه سریع‌تر از واکسن‌های داخلی استفاده کرده و مردم‌مان را واکسینه کنیم. چرا که کمبود واکسن واقعا در دنیا وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0