کد خبر : 3304
تاریخ انتشار : 25 دی 1400

نرگس ایرانی دیگر خریدار خارجی ندارد

نرگس ایرانی دیگر خریدار خارجی ندارد

نیک نیوز : مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: گل نرگس خریداری شده معمولا در بازار استان و استان‌های همجوار عرضه می‌شود؛ سال گذشته صادرات گل نیز از این استان صورت پذیرفت که در سال جاری به دلیل کاهش کیفیت ناشی از شرایط آب و هوایی امکان تامین استانداردهای مورد نظر برای تقاضاهای خارج کشور فراهم نشده است.

گل‌های زیبای نرگس از زیر آخرین برگ‌های خشکیده پاییزی سر برآوردند و فضای کویرنشینان طبس را عطرآگین کردند. یک پیاز نرگس ممکن است چندین سال از ۱۰ الی ۲۰ سال گل بدهد.

به گزارش هایتاجر،  گل نرگس توانسته کمک شایانی به اقتصاد خانواده‌ها و اهالی روستاهای خوسف و طبس کند؛ برداشت گل نرگس از سطحی بالغ بر ۱۲ هکتار در شهرستان طبس تا فروردین ماه ادامه دارد. روستاهای کلشانه، کرید، پیرحاجات، خرو، ازمیغان و باغات شهر طبس عمده مناطق پرورش گل نرگس در شهرستان طبس هستند. در شهرستان خوسف نیز اغلب روستاها مزارع گل نرگس دارند.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: سطح زیر کشت گل نرگس در خراسان جنوبی ۳۹ هکتار  است  که در این حوزه  ۷۵۰ بهره‌بردار در پرورش  گل نرگس در این استان فعالیت دارند و بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان خوسف با ۲۴ هکتار و بعد شهرستان طبس با ۱۴.۵ هکتار است.

وی افزود: سطح زیر کشت گل نرگس در شهرستان خوسف حدود ۲۴ هکتار بوده که از این میزان بیش از ۱۲ میلیون شاخه گل نرگس توسط ۱۳۰ بهره بردار برداشت می‌شود.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: البته قابل ذکر است این آمار مربوط به شرایط نرمال بوده که متاسفانه در پی خشکسالی‌های سال زراعی گذشته تقریبا ۵۰ درصد افت تولید در استان پیش‌بینی می‌شود؛ اگرچه بارندگی‌های مناسب طی روزهای اخیر به میزان تولید به مقدار زیادی افزوده اما  باز هم پیش‌بینی  تولید در شرایط نرمال را نداریم؛  لذا حمایت از تولیدکنندگان با توجه به کاهش برداشت به جهت جبران کاهش تولید یکی از اولویت‌های جهاد کشاورزی و خصوصا تعاون روستایی در بحث بازار است.  

ایشان ادامه داد: لذا از آنجایی مهمترین مشکل کشاورزان نرگس کار شهرستان فروش و عرضه گل عنوان می‌شود، در راستای حمایت از تولید کننده و حذف دلالان و ایجاد بازار، تعاون روستایی شهرستان  نسبت به معرفی شرکت تعاونی تولید خوسف برای خرید توافقی گل نرگس در سطح شهرستان  و عرضه آن در سطح استان و بازاریابی خارج از استان اقدام کرده است.

وی بیان کرد: این شرکت تعاونی تولید در سال  جاری تا کنون ۳۹ هزار شاخه  گل  از نرگس کاران با قیمت میانگین ۱۰ هزار تا ۱۶ هزار ریال بر اساس کیفیت اقدام کرده و خرید هر روزه در محل این شرکت ادامه دارد؛ مشکلات پیش روی تعاونی جهت خرید گل و عرضه آن کمبود نقدینگی شرکت بوده که در راستای حل این موضوع  پیگیری‌ها در حال  انجام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0