کد خبر : 3968
تاریخ انتشار : 03 خرداد 1401

نشست سران «کوآد» آغاز شد

نشست سران «کوآد» آغاز شد

نیک نیوز:  دومین اجلاس حضوری کشورهای عضو ائتلاف چهارگانه موسوم به «کوآد» شامل کشورهای آمریکا، استرالیا، هند و ژاپن در توکیو پایتخت ژاپن آغاز شد.

«فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن که میزبانی این اجلاس را بر عهده دارد، در سخنان خود در آغاز این نشست درگیری ها در اوکراین را به عنوان محور عمده این دیدار عنوان کرد.

وی در این باره گفت: از زمان سپتامبر سال گذشته که با یکدیگر دیدار کردیم، حادثه ای عظیم، نظم بین المللی مبتنی بر قانون را که ما برایش ارزش قائلیم، به نحوی بنیادین متزلزل نموده است.

نخست وزیر ژاپن ادامه داد: تهاجم روسیه به اوکراین اصولی را که در منشور سازمان ملل پاس داشته است را به چالش می کشد.ما هرگز نباید اجازه دهیم که حادثه ای مشابه آن در منطقه ایندوپاسیفیک رخ دهد. به دلیل واقعیت تلخی که در حال آشکار شدن است، برای ما بسیار مهم است که با هم جمع شویم و به جامعه بین الملل، همبستگی کشورهایمان و تعهد قاطع خود را نسبت به دیدگاه مشترک یک ایندوپاسیفیک آزاد نشان دهیم.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز در سخنان آغازین خود در این اجلاس عملیات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم کرد و افزود که کشورش از اوکراین در این زمینه حمایت می کند.

«نارندرا مودی» نخست وزیر هند نیز بدون اشاره به عملیات نظامی نظامی روسیه در اوکراین که سه کشور دیگر این ائتلاف از این مسئله با عنوان «تهاجم» یاد می کنند، در سخنان آغازاین خود رد این نشست بر همکاری متقابل بین اعضا تاکید کرد.

مودی ادامه داد: علیرغم شرایط دشواری که همه گیری ویروس کرونا ایجاد کرده است، ما هماهنگی های متقابل خود را در زمینه هایی مانند تحویل واکسن، اقدامات درباره تغییرات اقلیمی، بهبودی زنجیره تامین، واکنش در برابر بلایا و همکاری های اقتصادی افزایش داده ایم. این امر به تقویت وجهه ائتلاف کوآد به عنوان یک نیروی همیشگی ادامه خواهد داد.

نفوذ و گسترش قدرت پکن در منطقه عظیم آسیا-اقیانوسیه که در سیاست جدید کاخ سفید ایندوپاسیفیک خوانده می شود، به مذاق غربی ها و در راس آنها آمریکا به هیچ وجه خوش نمی آید.

واشنگتن در راستای سیاست یادشده سعی دارد که از طرق مختلف همانند تحریک مناطق جدایی طلب در چین، حضور نظامی گسترده در منطقه، ایجاد معاهدات و قراردادهای نظامی با کشورهای منطقه و... قدرت روزافزون پکن را به چالش بکشد.

لازم به ذکر است که ائتلاف نظامی «کوآد» نیز در راستای سیاست های آمریکا به منظور اتخاذ موضعی واحد در برابر چین ایجاد شده است.

همچنین گفتنی است که عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه سال جاری میلادی (۵ اسفند سال گذشته) آغاز شد و همزمان با این عملیات، دولت های غربی نیز با ارسال سلاح و حمایت های بیشمار مالی و سیاسی خود از اوکراین بر تنش ها در این زمینه افزوده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0