کد خبر : 2220
تاریخ انتشار : 02 شهریور 1400

واردات واکسن فایزر و جانسون اند جانسون در صورت صدور مجوز

واردات واکسن فایزر و جانسون اند جانسون در صورت صدور مجوز

نیک نیوز: رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو از گشایش‌های جدید در عرصه واردات واکسن به کشور خبر داده و گفته که اگر مجوز صادر شود، ۲۰ میلیون دز واکسن فایزر و ۲۰ میلیون واکسن جانسون اند جانسون به ایران صادر می‌شود.

روز گذشته ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو، به نقل از محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، اعلام کرد که نظر دولت بر سرعت گرفتن واردات واکسن و افزایش دسترسی مردم به واکسن‌های تولید و تایید شده جهانی است.

او درباره اینکه چه واکسن‌هایی امکان ورود به ایران دارند، گفته است: «بسیاری از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده واکسن در جهان، از قبل در ایران نماینده‌هایی داشته‌اند. برای مثال نماینده شرکت آسترازنکا در همان زمان اعلام کرد که امکان تامین تدریجی تا ۳۰ میلیون دوز واکسن این شرکت برای ایران را دارد که تا مجوز‌های لازم نهایی شده و روند واردات آغاز شود، تاکنون حدود یک میلیون دوز واکسن از این طریق به وزارت بهداشت تحویل شده و این روند می‌تواند ادامه یابد.»

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو افزود: «:شرکت بایون تک آلمان که با فایزر مشترکا واکسنی بر اساس پروتئین ویروس طراحی کردند نیز در ایران نماینده داشت و امکان واردات از تولیدات در آلمان وجود دارد که در صورت فراهم شدن مقدمات تا آخر ۲۰۲۱ تا ۲۰ میلیون دوز به ایران وارد خواهد شد.»

به گفته ریاحی، نمایندگی بلژیک شرکت جانسون اند جانسون نیز در ایران نماینده دارند و از این محل نیز می‌توان انتظار داشت که ۲۰ میلیون دوز واکسن از طریق ساز و کار کواکس به کشور برسد و می‌توان امیدوار بود که تا پیش از پایان سال جاری میلادی این واکسن‌ها در ایران تحویل شده باشند، هر چند یک یا دو ماه جابجایی احتمالی با توجه به زمان ثبت سفارش ما و پرداخت هزینه واکسن نیز امکان رخ دادن دارد.

او همچنین درباره سینوفارم چین هم گفته که تنها شرکت واکسن سازی است که در ایران نماینده ندارد، اما خوشبختانه از طریق هلال احمر با نظم خوبی واکسن‌های این شرکت نیز به ایران رسیده و امیدواریم ادامه پیدا کند.

واکسن‌های فایزر و جانسون اند جانسون به ایران می‌آیند؟
 واردات واکسن امکان پذیر است؟

همزمان با اعلام رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو، نماینده وزیر بهداشت، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا و رئیس سازمان غذا و دارو هم نسبت به واردات واکسن کرونا خوشبین بوده و گفته اند که تلاش‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

حسین وطن‌پور نماینده وزیر بهداشت، در این باره گفته است: «خوشبختانه با تلاش بخش امور بین الملل و معاونت بهداشتیوزارت بهداشت و ستاد کرونا راهی باز شده تا بتوانیم از این واکسن‌ها خریداری کنیم، اما مشکلی که وجود دارد جهش‌های جدید ویروس است که نیاز این کشور‌ها به واکسن را هم افزایش داده است. اما با مذاکره و تامین منابع مالی می‌توان این واکسن‌ها را تهیه کرد تا در کنار واکسن داخلی مورد استفاده قرار گیرند.»



همچنین علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفته که تا پایان شهریور قطعا حدود ۳۰ میلیون دز واکسن وارداتی خواهیم داشت.

همچنین محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو گفته که ما اجازه واردات فایزر و مدرنا را از منابع مجاز آن‌ها داده‌ایم و خواهیم داد و نام یک واکسن باعث ممنوعیت و محدودیت نمی‌شود بلکه منبع آن باید مورد اعتماد باشد.

بااین حال، اما سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز یکشنبه در نشست بررسی وضعیت کرونا در استان کرمان گفته است: «ما به دلیل بی اعتمادی مطلق به دشمن اجازه نمی‌دهیم تا دشمنان واکسن را در بدن مردم ما تزریق کنند، چون می‌دانیم در استراتژی دشمن فلج سازی مردم ایران یک هدف قطعی است که اول این را با تحریم اقتصادی رقم زده اند تا مردم ما را فلج کنند.»

سردار سلامی معتقد است که استفاده از سلاح بیولوژیک جزو لاینفک راهبرد نظامی دشمنان ماست و نمی‌شود اجازه داد دشمن این واکسنی را که نمی‌دانیم چیست به مردم ما تزریق کنند.

البته او گفته که واکسن مورد نیاز خود را از کشور‌هایی که از سلامت واکسن آن‌ها اطمینان و آگاهی داریم یا در کشور خودمان تولید می‌شود، تامین می‌کنیم.

بااین حال سردار سلامی تاکنون مشخص نکرده که چه واکسن‌هایی مورد اعتماد هستند و به کدام یک اجازه ورود به کشور را می‌دهند.

از همین رو ممکن است مجوز واردات واکسن کرونا از دیگر کشور به این زودی‌ها صادر نشود و ورود واکسن فازیر مجددا با تاخیر مواجه شود.

واکسن‌های فایزر و جانسون اند جانسون به ایران می‌آیند؟
کدام واکسن مناسب است؟

رییس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری، درباره واکسن جانسون اند جانسون گفته است که  این واکسن یک واکسن تک دزی است و مجوزی برای استفاده در کودکان و اکر بیشتر دانش‌آموزان و مادران باردار را ندارد.

به اعتقادعلیرضا ناجی تنها واکسنی که در دنیا برای تزریق به افراد زیر ۲۰ سال مجوز مصرف دارد، فایزر است که در دو دز تزریق می‌شود و واکسن سینوفارم هم در کشور چین برای تزریق به افراد ۳ تا ۱۷ سال مجوز مصرف ملی دریافت کرده است.  

او می‌گوید: «جانسون اند جانسون است که بر پایه وکتور است و آن طور که مطلع هستم مجوزی برای استفاده در کودکان ندارد، البته در حال انجام ترایال‌هایی در این خصوص است که نتایج آن پاییز مشخص می‌شود و هیچ واکسن دیگری نیست که تک دز باشد و برای کودکان مجوز مصرف داشته باشد و من نمی‌دانم که هلال از کدام منبع قصد واردات این واکسن را دارد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0