کد خبر : 5354
تاریخ انتشار : 20 مرداد 1402

واکنش زاکانی به واژه حجاب‌بان

واکنش زاکانی به واژه حجاب‌بان

نیک نیوز: «ورود ۴۰۰ حجاب بان  به مترو تهران» خبری است که هفته گذشته در رسانه‌ها منتشر شد .خبری که از سوی مدیران شهری رد شد اما مشخص شد، مترو برای ۱۷ مسئولیت در حوزه انضباط بخشی می‌خواهد قرارگاه انضباط شهری ایجاد کند که یکی از مسئولیت های آن مربوط به حوزه حجاب در مترو است.

دو هفته پیش بود که مهدی اقراریان در صحن علنی شورای شهر تهران در تذکری به شهرداری اعلام کرد که  مردم از وضعیت تمیزی و عفاف و حجاب در مترو گلایه دارند و به نظر می‌رسد که اراده‌ای در بین مسئولین مترو در این خصوص وجود ندارد و گفت: «توقع عجیبی نیست که بانوان مایل هستند که واگن‌هایی برای خودشان داشته باشند و خنده‌دار است که بین واگن‌ها درهایی گذاشتند که متحرک است.»  او خطاب به شهردار تهران گفت که اگر به این تذکر بی توجه باشد ممکن است اولین طرح سوال از شهردار با موضوع حجاب و عفاف مطرح شود. بعد از این صحبت‌های اقراریان، خبر به کارگیری ۴۰۰ نیرو در این حوزه از سوی سایت خبری فراز منتشر شد  هرچند که همه مدیران شهری آنرا تکذیب کردند.

علیرضا زاکانی شهردار تهران درخصوص شایعه ورود حجاب بان به مترو به اکو ایران می گوید: «من نمی دانم این واژه ها را از کجا می آورند، از قبل مصوبه‌ای در خصوص یگان حفاطت  مترو  بوده که نزدیک به ۹۰۰ نفر پرسنل برای آن پیش یینی شده بود و  ۱۶ تا ۱۷ ماموریت هم برای آن تعریف شده بود.»

او ادامه می دهد: «در مترو دو سیستم وجود دارد یکی پلیس و فراجا است که ۲۸ ماموریت بر اساس جنس فعالیت های خودش را تعریف کرده است و دیگری یگان حفاظت که۱۷ماموریت دارد که از وظایف پلیس تفکیک شده است. نظم و انضباط و صیانت از درون مترو، تعریف شده و قلمرویی است که در کنار قلمروی فراجا تعریف شده است.«

به گفته زاکانی  یگان حفاطت ۷ و ۸ ماه پیش تعریف شد و او در واکنش به این خبر گفت: «زمانی که اخبار جدید را دیدم بسیار تعجب کردم.»

محمدامین توکلی‌زاده ؛ معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران هم درخصوص شایعه استخدام ۴۰۰ حجاب‌بان در متروی تهران توضیح داده است : «از ابتدا که کار مدیریت شهری جدید شروع شد، بحث قانون‌مداری و اداره شهر بر اساس قانون یکی از تکالیفی بود که بر عهده شهرداری گذاشته شد. شهر قانون‌مدار، شهری است که همه از آن انتفاع ببرند. از این رو قرارگاه انضباط شهری مدتی است که کار خود را آغاز کرده است.در بسیاری از نقاط با برخی بی‌انضباطی‌ها مواجه هستیم, از جمله موضوعاتی که در مترو است و به‌درستی محل مطالبه مردم شده است که باید این بی‌انضباطی‌ها برطرف شود. از جمله بی‌انضباطی‌ها ورود آقایان به واگن خانم‌ها و موضوعاتی است که پیرامون کشف حجاب مطرح است که همگی یک بسته‌اند. از دستفروشی غیرقانونی و سدمعبری که اتفاق می‌افتد تا ورود آقایان و مزاحمتی که برای بانوان ایجاد می‌شود در کنار هم یک بسته بی‌انضباطی را شکل می‌دهد.»

معاون شهردار تهران درخصوص فعالیت‌های مدیریت شهری در حوزه حجاب هم می گوید: «در بیش از 40 ایستگاه کار ایجابی در حوزه فرهنگ‌سازی پیرامون حجاب انجام می‌شود که استقبال خیلی خوبی از آن شده است. در بعضی نقاط به جز کار ایجابی و کار تبلیغی که انجام می‌شود، جلسات مشاوره‌ای هم رخ می‌دهد و گفت‌وگوهایی بین مشاوران و مردم صورت می‌گیرد و نیاز است برای اقلیتی بحث انضباط را متذکر شد.»

توکلی‌زاده با تاکید بر اینکه ورود نیروی حجاب‌بان شایعه است و در قرارگاه انضباط شهری مجموعه‌ای از مسئولیت‌ها تعریف شده است،می گوید: «البته از گذشته گروهی این مسئولیت را برعهده داشتند اما تعدادشان متناسب با تعداد ایستگاه‌های افتتاح شده مترو نبود. حدود 150 ایستگاه داریم و نیاز است نیروی انسانی در مترو، افزایش یابند. در این میان برخی نیروهای خود شهرداری هستند و طبق نیاز عده‌ای دیگر نیز وارد خواهند شد.حجاب یکی از موضوعات قانونی کشور است و مراعات حجاب یکی از موازین شرعی و قانونی است. شهرداری هم برای ایجاد این انضباط وارد عمل شده و فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه حجاب و عفاف به شکل تبلیغی و ایجابی (در تبلیغات شهری و فضاهای ایستگاهی) شکل گرفته است. در حوزه انضباطی هم وارد خواهیم شد و این حوزه را نیز تقویت خواهیم کرد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0