کد خبر : 4507
تاریخ انتشار : 09 شهریور 1401

واکنش‌های جهانی به درگذشت میخائیل گورباچف

واکنش‌های جهانی به درگذشت میخائیل گورباچف

نیک نیوز: میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی ​​سابق  عصر روز سه شنبه در ۹۱ سالگی درگذشت. او اولین و آخرین مقام روس بود که منصب ریاست جمهوری اتحاد جماهیر شوروی را بدست آورد. تا پیش از او، رهبران اتحاد جماهیر شوروی به عنوان دبیرکل حزب معرفی می‌شدند.

او در ۲ مارس ۱۹۳۱ در روستای پریولنوی، جمهوری فدراتیو سوسیالیستی روسیه شوروی، به دنیا آمد. در دوران مدرسه او شاگردی تیز هوش بود و در جوانی موفق شد از دانشگاه مسکو در رشتهٔ حقوق فارغ التحصیل شود. گورباچف در سال ۱۹۵۲ به حزب کمونیست پیوست و در سال ۱۹۷۱ به عضویت کمیته مرکزی حزب کمونیست درآمد.در انتخابات مارس ۱۹۹۰ او پیروز شد و همان سال جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. یکسال بعد او از سمت خود استعفا داد و به فعالیت‌های ادبی روی آورد.

او روز گذشته بر اثر بیماری و کهولت سن درگذشت.

در همین راستا بسیاری از مقامات سیاسی بین المللی به درگذشت وی واکنش نشان دادند.

نخستین واکنش مربوط به دفتر ریاست جمهوری روسیه بود. «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین عمیقاً بابت مرگ گورباچف به خانواده و دوستان او تسلیت می‌گوید.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای از میخائیل گورباچف، رئیس جمهور سابق اتحاد جماهیر شوروی تمجید کرد و از او به عنوان «رهبر کمیاب» و «مردی با بینش قابل توجه» یاد کرد. او گفت: گورباچف آینده‌ای متفاوت را تصور کرده بود و شجاعت آن را داشت که برای دستیابی به چنین آینده‌ای موقعیت خود را به خطر بیندازد. نتیجه [چنین اقداماتی]یک جهان امن‌تر و آزادی بیشتر برای میلیون‌ها نفر بود.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، درگذشت میخائیل گورباچف را تسلیت گفت و به او ادای احترام کرد.

مکرون در پیام تسلیت خود گفت: «تسلیت من به خاطر درگذشت میخائیل گورباچف، مرد صلح طلبی که انتخاب هایش راه آزادی را برای روس‌ها باز کرد. تعهد او به صلح در اروپا تاریخ مشترک ما را تغییر داد.»

بوریس جانسون، نخست‌وزیر پیشین انگلیس نیز در واکنش به درگذشت گورباچف، از او به دلیل «شجاعت و صداقت» تمجید کرد.

لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس هم گفت که میخائیل گورباچف، رئیس جمهور سابق شوروی، سهم عمیقی در امنیت و ثبات جهانی داشته است.

تراس در توییتر نوشت: «میخائیل گورباچف یک دولتمرد برجسته بود که سهم عمیقی در امنیت و ثبات جهانی داشت و با رهبران غربی برای پایان دادن به جنگ سرد همکاری کرد. اکنون بیش از هر زمان دیگری، این میراث همکاری و صلح باید غالب شود.»

ری مک گاورن، تحلیلگر کهنه کار سیا، که شخصاً به چهار رئیس جمهور آمریکا از جمله رونالد ریگان در مورد اتحاد جماهیر شوروی و روسیه اطلاع رسانی کرد، به اسپوتنیک گفت که میخائیل گورباچف قهرمان واقعی زمان ما بود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز از گورباچف به عنوان سیاستمداری نام برد که مسیر تاریخ را تغییر داد و گفت که «او بیش از هر فرد دیگری تلاش کرد تا جنگ سرد به پایانی صلح‌آمیز بینجامد».

آرنولد شوارتزنگر، فرماندار سابق ایالت کالیفرنیا و هنرپیشه گفت که میخائیل گورباچف یکی از قهرمانان او بود و بسیار خوش شانس بود که او را دوست خطاب کرد.

واکنش‌های جهانی به درگذشت میخائیل گورباچف

شوارتزنگر در توییتر نوشت: میخائیل گورباچف یکی از قهرمانان من بود و دیدار با او باعث افتخار و خوشحالی بود. من به طرز باورنکردنی خوش شانس بودم که او را دوست خطاب کردم. همه ما می‌توانیم از زندگی خارق العاده او درس بگیریم. «

جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا به میخائیل گورباچف، رئیس جمهور سابق اتحاد جماهیر شوروی ادای احترام کرد و او را رهبر تاریخی توصیف کرد که به تغییر روابط آمریکا و روسیه در طول جنگ سرد کمک کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0