کد خبر : 3247
تاریخ انتشار : 14 دی 1400

وجود تناقض قانونی در صادرات محصولات کشاورزی

وجود تناقض قانونی در صادرات محصولات کشاورزی

نیک نیوز : هایتاجر ( بزرگترین بازار صادراتی ایران ) گفت: یک کارشناس مجرب در زمینه اقتصاد کشاورزی اظهار کرد : درباره وجود سموم در محصولات صادراتی ایران حرف های ضد و نقیضی وجود دارد که مسئولان نیز به تازگی سکوت خود را در این باره شکسته و در حال شفاف سازی هستند.

وی تصریح کرد:  ایران در سال جاری ۴.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی به  کشورهای اوراسیا، عراق، امارات، افغانستان و سایر کشورهای همسایه  صادر کرده است . از اوایل آذرماه آژانس حفاظت و قرنطینه محصولات کشاورزی ازبکستان بیش از ۳.۵ هزار تن سیب زمینی وارداتی از ایران و پاکستان را برگشت داد و بیش از ۷۰۰ تن سیب زمینی را نیز معدوم کرد و در گزارشی که داده بود گفته بود که این سیب زمینی ها با استانداردهای گیاه پزشکی تطبیق ندارند اما پاسخی که مسئولان داخلی به این موضوع دادند این بود که وجود بیش از اندازه خاک در کیسه های سیب زمینی صادراتی عامل برگشت انها بوده است.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد فلفل دلمه ای ایران به روسیه صادر می شود و از پیشینه تجاری قدیمی برخوردار است، تصریح کرد: چند روز بعد از این ماجرا روسیه  در حالی که از خردادماه نیز دستورالعمل هایی برای نحوه پذیرش واردات فلفل دلمه ای برای ایران ارسال کرده بود، واردات فلفل دلمه ای از ایران و چند کشور دیگر را ممنوع کرد این در حالی است که ایران در سال گذشته حدود ۴۸هزار تن فلفل دلمه ای به ارزش ۲۲میلیون دلار و در هفت ماهه ابتدایی سال جاری نیز حدود ۳۹هزار تن فلفل دلمه ای به ارزش ۱۷میلیون دلار به روسیه صادر کرده است .

این کارشناس اقتصاد کشاورزی افزود: در ادامه سازمان حفظ نباتات و قرنطینه هندوستان  نیز کیوی های ایرانی را به خاطر سفیدک هایی روی پوست کیوی برگشت داد و اعلام کرده بود که ما از سال گذشته دستورالعمل جدید را برای سازمان جهاد کشاورزی ایران ارسال کرده بودیم .

وی ادامه داد: طبق آخرین اخبار و آمارهای بین المللی، میزان استفاده از سموم و آفت کش ها در ایران، سه دهم کیلوگرم در هکتار است که از این نظر از میان ۱۶۰ کشور در رتبه ۵۴ قرار داریم که اصلا وضعیت بدی نیست. کشورهایی مانند آلمان، روسیه، هند، برزیل، فرانسه، انگلیس، ژاپن، ترکیه، رژیم اشغالگر و بسیاری از کشورهای پیشرو در تولید محصولات از نظر مصرف سموم رتبه ی بدتری نسبت به ایران دارند.

ایشان افزود: چند علت برای برگشت محصولات صادراتی ایران می توان عنوان نمود که اولین ان دستورالعمل ها و هشدارهایی است که کشورهای مبدا واردات به ایران  از مدتی قبل اعلام کرده اند که بخشی از آن در دولت قبلی بوده است که ممکن است پشت گوش انداخته باشند و بخشی از آن نیز در زمان انتخابات رخ داده است که رسیدگی به آنها یا صورت نگرفته است و یا هم به زمان بعد از انتخابات و تغییر دولت موکول شده است . از طرفی وقتی روسیه یک دستورالعمل برای واردات محصول خاصی را وضع می کند سایر کشورهای اوراسیا  نیز پروتکل های خود را با روسیه تنظیم می کنند .

وی با بیان اینکه قانون وظیفه ی مشخصی برای متولی تایید سلامت محصول ایرانی تعیین نکرده است، ادامه داد: موضوع بعدی این است که ساختار اداری کشور فشل است و قادر به تطبیق آنی خود با دستورالعمل ها و پروتکل های کشورهای دیگر نیست زیرا بازیگران خصوصی و اتحادیه ها از وزارت خانه ها در مورد رعایت پروتکل ها خط مشی می گیرند ازطرفی تمام زنجیره های صادراتی محصولات کشاورزی نیز درکشور ما از شفافیت لازم و مدیریت هماهنگ برخوردار نمی باشد که مساله اصلی در این باره  تناقض قانونی  در صادرات محصولات کشاورزی است به طوری که برای صادرات یک محصول طبق قانون باید گواهی بهداشت از سوی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی و گواهی سلامت  از سوی سازمان غذا و دارو صادر شود اما گمرک ایران در حال حاضر گواهی سلامت محصول را الزامی نمی داند و به گواهی بهداشت اکتفا می کند.  

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0