کد خبر : 4868
تاریخ انتشار : 03 دی 1401

ورود تنها داروی تزریقی بیماران هموفیلی به کشور

ورود تنها داروی تزریقی بیماران هموفیلی به کشور

نیک نیوز: پیمان عشقی ریاست انجمن ترومبوز و هموستاز ایران با اشاره به این نکته که داروی امیسیزوماب جهت پیشگیری از خونریزی در بیماران مبتلا به هموفیلی A در سال 2017 تائیدیه FDA  و در سال 2018تائیدیه EMA  را دریافت نموده است، اظهار کرد: داروی فوق در بیش از 115 کشور جهان مجوز مصرف گرفته است که در ایران نیز پس از انجام مطالعات مدل سازی اقتصادی و تایید به صرفه بودن و هزینه اثربخشی بالا نسبت به روند درمانی کنونی که به معنی کاهش هزینه های درمان نیز می باشد، در سال 1401 مجوز واردات و مصرف در بیماران هموفیلی A شدید واجد مهارکننده با تیتر بالا که خونریزی های مکرر آنها به درمانهای معمول پاسخ نداده است را دریافت کرد.

وی گفت: اولین محوله از داروی امیسیزوماب(Emicizumab) با نام تجاری هملیبرا (Hemlibra) تولید شرکت دارویی رش سوئیس،  با همکاری شرکت بهستان دارو بعنوان واردکننده و توزیع کننده دارو روز 27 آذرماه از طریق گمرک فرودگاه امام خمینی وارد کشور شد و با نظارت و همکاری وزارت بهداشت دسترسی بیماران هموفیلی A دارای شرایط دریافت دارو به آن فراهم خواهد شد.

رئیس انجمن ترومبوز و هموستاز ایران در مورد نوع A بیماری هموفیلی گفت: هموفیلی A یک اختلال خونریزی دهنده نادر و ارثی مرتبط با کروموزوم X است که با کمبود فعالیت فاکتور انعقادی 8 (FVIII) شناخته می‌شود و می‌تواند منجر به خونریزی‌های خودبه‌خودی مکرر یا خونریزی‌های طولانی‌ متعاقب تروما گردد، که خونریزی های مکرر، به ویژه در مفاصل، می تواند منجر به آسیب های پیشرونده و غیر قابل برگشتی شود که در نهایت موجب کاهش تحرک ، افزایش مرگ و میر و کاهش کیفیت زندگی بیمار میگردد.

وی ادامه داد: هموفیلی A شایع‌ترین شکل هموفیلی است که 80 تا 85 درصد موارد را با حدود 320 هزار مبتلا در سراسر جهان تشکیل می‌دهد. شیوع تخمینی، 12.1 مورد در هر 10 هزار مرد برای همه شدت های هموفیلی A است که در کشور ما نیز این عدد یکسان است.

پیمان عشقی با بیان این اینکه، یکی از مشکلات این بیماران گسترش مهارکننده ها بعد از مصرف مداوم فاکتور 8 می باشد که منجر به افزایش قابل توجه تبعات بیماری، هزینه سرسام آور - بار درمانی و درنهایت میزان مرگ و میر بیماران می گردد، اضافه کرد: در این دسته از بیماران در مقایسه با بیماران مبتلا به هموفیلی نوع  A بدون مهارکننده ها، مدیریت خونریزی‌ها  دشوارتر است که این امر موجب می شود علاوه بر کاهش کیفیت زندگی ( از دست دادن روزهای تحصیلی، کاری و فعالیتهای اجتماعی) و افزایش هزینه‌های درمان، آسیب مفصلی و نیاز به مداخله جراحی در آنان بیشتر باشد.

وی گفت: نه تنها پیشگیری از خونریزی، بلکه درمان ضروری خونریزی در این دسته از بیماران مستلزم تزریقات وریدی مکرر روزانه و پرهزینه داروئی می باشد که به ویژه در کوردکان منجر به افت کیفیت زندگی و در نهایت در بسیاری از موارد معلولیت های متعدد میگردد.

رئیس انجمن ترومبوز و هموستاز ایران اشاره داشت: نتایج مطالعات  مقدماتی ، مصرف پروفیلاکسی هملیبرا اثربخشی بسیار خوبی را در کاهش تعداد دفعات خونریزی در بزرگسالان دارای مهارکننده(87% کاهش در مطالعه  HAVEN 1) نشان داد. بعلاوه، نتایج مطالعات بطور معنی داری تائید کننده اثربخشی دارو در اطفال نیز می باشد (به گونه ای که 63% کودکان مصرف کننده هملیبرا  در  HAVEN 2 فاقد هرگونه خونریزی بودند) که داروی امیسیزوماب نخستین داروی تزریقی زیرجلدی است که با فواصل تزریقی طولانی در مطالعات مختلف جهانی سبب کاهش چشمگیر خونریزی، ارتقا کیفیت زندگی و کاهش واضح معلولیت ها ی مفصلی در این بیماران می شود.

عشقی گفت : امید فراوانی است که با شروع و گسترش مصرف بجای علمی و تحت نظارت مراکز جامع درمانی هموفیلی ، این دارو سبب کاهش روزافزون معلولیت ها همزمان با کاهش هزینه درمان این بیماران در کشور شود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0