کد خبر : 893
تاریخ انتشار : 10 خرداد 1400

ورود رئیس‌جمهور آمریکا به تهران

ورود رئیس‌جمهور آمریکا به تهران

نیک نیوز: تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است،  اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

دهم خرداد 1351؛ ورود نیکسون به تهران

مذاکرات رسمی و خصوصی میان شاهنشاه و پرزیدنت نیکسون رئیس‌جمهوری آمریکا یک ساعت و نیم پس از ورود نیکسون در کاخ سفید سعدآباد و دفتر کار شاهنشاه در این کاخ آغاز شد.

در این مذاکرات که نزدیک به دو ساعت به طول انجامید هیچ یک از مقامات دو کشور حضور نداشتند. رهبران ایران و آمریکا امروز نیز به مدت نزدیک به دو ساعت در کاخ سعدآباد مذاکره داشتند. قسمتی از این مذاکرات خصوصی و قسمت دیگر آن با حضور هنری کی‌سینگر مشاور رئیس‌جمهوری در امور دفاعی، ژوزف سیسکو معاون وزارت خارجه آمریکا و کارشناسان عالیرتبه آمریکایی در امور خاورمیانه و جوزف فارلند سفیر آمریکا در تهران، امیرعباس هویدا نخست‌وزیر، عباس خلعتبری وزیر خارجه و امیراصلان افشار سفیر ایران در آمریکا صورت گرفت. کی‌ سینگر به خبرنگاران گفت: گفتگو با شاهنشاه همواره یک بحث سیاسی عمومی درباره نفت را دربرمی‌گیرد.

اشاره کی‌سینگر ظاهرا پیشنهادی بود که شاهنشاه در سال قبل در مورد فروش مستقیم نفت به ایالات‌متحده عنوان کردند و تاکید نمودند ایران پولی را که از راه فروش مستقیم نفت در بازارهای آمریکا به‌دست می‌آورد در همان بازارها صرف خرید ماشین‌آلات و وسایلی که ایران بدان نیازمند است خواهد کرد پیشنهاد شاهنشاه که از همان سال موردتوجه نیکسون قرار گرفت اینک اجرای آن در گرو تغییراتی در قوانین مربوط به سهمیه ورود نفت به آمریکاست. اعلیحضرت همایون جنبه‌های اساسی برنامه پنج ساله جدید ایران را با تاکید به‌خصوص درباره طرح‌های کشت و صنعت و اجتماعی و اقتصادی توضیح فرمودند.

رئیس‌جمهوری بار دیگر آمادگی ایالات‌متحده آمریکا را به‌منظور همکاری مقتضی با ایران در این برنامه وسیع و فعالیت مهم اعلام داشتند.

10 خرداد 1361؛ 5 میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی مناطق جنگ‌زده

هیات‌وزیران جمهوری اسلامی ایران در نشست اخیر خود بودجه‌ای معادل 50 میلیارد ریال را جهت تامین هزینه‌های بازسازی و نوسازی مناطق جنگ‌زده اختصاص داده است.

بر پایه تصویب نامه‌هایی که بر چگونگی کاربست این بودجه نظر دارند، اعتبارات کافی گنجایشی در حد تکوین طرح‌های ملی خواهند داشت. نیز این اعتبارات جهت انجام طرح‌ها و برنامه‌هایی که تفاهم آن میان سازمان برنامه و بودجه و دستگاه اجرایی مربوطه امضا می‌شود، مصرف خواهد شد.

در همین پیوند «شورای عالی بازسازی و نوسازی مناطق جنگ‌زده» به ریاست نخست‌وزیر و با عضویت نماینده امام، دایره وظایف خود را در عرصه بازسازی مناطق ویران‌شده ترسیم خواهد کرد.

به گفته، کریمی نوری، سرپرست بنیاد مستضعفان ما از فروش اموال منقول و املاکی که در شهرها داریم بودجه 10 هزار واحد مسکونی را که 2 میلیارد تومان است، تامین می‌کنیم.

10 خرداد 1391؛ تهران و کاراکاس قرارداد دو میلیارد دلاری می‌بندند

پس از 6 سال مذاکره، ایران و ونزوئلا به زودی یک قرارداد جدید دو میلیارد دلاری به منظور توسعه یکی از بلوک‌های میدان نفتی «دوبوکوبی» امضا می‌کنند.

براساس توافق جدید نفتی تهران – کاراکاس در طرح توسعه میدان نفتی دوبوکوبی، سهم سرمایه سرمایه‌گذاری طرف ایرانی 26 درصد و سهم شرکت ملی نفت ونزوئلا 74 درصد تعیین شده است.

این قرارداد به مدت 25 سال بین دو کشور امضا می‌شود که در مجموع سهم سرمایه‌گذاری ایران در این پروژه نفتی حدود 500 تا 520 میلیون دلار برآورد شده است. هدف از مشارکت در طرح توسعه میدان نفتی دوبوکوبی افزایش ظرفیت تولید نفت خام این میدان از 15 به 40 تا 60 هزار بشکه در روز است.

بهمنی: به‌زودی جهت قیمت ارز معکوس خواهد شد

درحالی‌که دلار حرکت آرام و محسوسی به سوی قیمت‌های بالاتر دارد، رئیس‌کل بانک مرکزی پیش‌بینی کرد: به‌زودی جهت قیمت ارز معکوس خواهد شد.

محمود بهمنی با پیش‌بینی آنکه نرخ ارز و طلا در روزهای آینده کاهشی خواهد بود درخصوص ثبات بازار ارز گفت: ثبات در این بازار به معنای قفل شدن از روی یک نرخ مشخص نیست.

رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به این موضوع معتقد است: برای کاهش تورم و ثبات بخشی در بازار ارز باید به تعادل بخشی در مجموعه حوزه‌ها توجه کرد.

به گفته وی تکیه صرف بر سیاست‌های پولی در این شرایط نمی‌تواند به نتیجه مطلوب منجر شود. به اعتقاد رئیس‌کل بانک مرکزی مدیریت نقدینگی، نظارت بر آن و هدایت آن به بخش‌هایی که تاثیر کمتری بر زندگی مردم دارد ازجمله اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

بهمنی سیاست رسمی بانک مرکزی را تلاشی برای رسیدن به نظام ارزی یکسان و شناور مدیریت‌شده عنوان‌ و اظهار کرد: در این مسیر باید سیاست‌های تجاری، مالی و پولی کشور هم جهت شود.

وی در مورد نرخ رسمی دلار تصریح کرد: بانک مرکزی حتما سیاست تثبیت نرخ ارز را دنبال خواهد کرد، اما مفهوم آن، این نیست که نرخ ارز بر روی یک رقم قفل شود.

محمود بهمنی در مورد نرخ ارز در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها عنوان کرد: موضوع نرخ ارز ارتباطی به هدفمندسازی یارانه‌ها ندارد. به گفته بهمنی، ثبات نرخ ارز به معنای آن است که این نرخ نوسان‌های شدید نداشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0