کد خبر : 5194
تاریخ انتشار : 09 اردیبهشت 1402

ویراژ خودروها در استیضاح پر سر و صدای وزیر پر حاشیه

ویراژ خودروها در استیضاح پر سر و صدای وزیر پر حاشیه

نیک نیوز: سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت که در جلسه رای اعتماد مورخ سوم شهریور ۱۴۰۰ با ۲۰۵ رای موافق،۶۰ رای مخالف، ۱۴ رای ممتنع و ۶ رای باطله به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفته بود تنها چهار ماه بعد از رای اعتماد نامش به عنوان اولین وزیری مطرح شد که نمایندگان مجلس به فکر استیضاحش افتادند.

پس از کش و قوس‌هایی که بر سر استیضاح فاطمی امین در مجلس به وجود آمد از محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نقل شد که تا فرا رسیدن سال جدید هیچ استیضاحی را اعلام وصول نمی‌کنم، چون به صلاح نیست در سال اول عمر دولت وزیری استیضاح شود.

سرانجام در تاریخ ۲۷ مهر ۱۴۰۱ استیضاح وزیر صمت اعلام وصول شد و در ۱۰ آبان جلسه استیضاح برگزار شد که نمایندگان مجلس با ۸۴ رای موافق، ۱۸۲ رای مخالف، ۶ رای ممتنع و ۲ رای باطله از مجموع ۲۷۴ نماینده حاضر با استیضاح سید رضا فاطمی امین مخالفت کردند.

کارت زرد گرفتن وزیر صمت دلیلی برای بی‌خیال شدن مجلسی‌ها از استیضاح نشد و محمد رشیدی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در صحن علنی ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ اعلام کرد طرح استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه مورخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ کمیسیون صنایع و معادن پس از بررسی‌های لازم مطابق ماده ۲۰۱ آیین نامه داخلی مجلس که با امضای چهل تن از نمایندگان تقدیم هیئت رئیسه شده بود، اعلام وصول می‌شود.

مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع مجلس درباره استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: این استیضاح سومین استیضاح وزیر صمت بود که طی ماه‌های گذشته به کمیسیون ارجاع شده است؛ در نخستین استیضاح، تعداد متقاضیان به کمتر از ۱۰ نفر رسید، دومین بار نیز استیضاح وزیر صمت در صحن علنی مجلس رسیدگی شد و مجلس دوباره به آقای فاطمی امین رای اعتماد داد.

وی با بیان این که سه گروه خواستار استیضاح وزیر صمت هستند و تعداد امضاکنندگان نیز ۳۷ نفر است، اضافه کرد: یکی از طرح‌های استیضاح وزیر صمت ۱۷ محور، دومین طرح استیضاح ۱۲ محور و طرح استیضاح بعدی نیز یک محور دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم آشفتگی بازار خودرو را شاخص‌ترین محور استیضاح دانست و ادامه داد: بازار کالا‌های پایه‌ای، ارتباط میان قیمت کالا‌ها و نرخ ارز، انتصابات در معاونت‌ها، هیئت مدیره‌ها و مدیران عامل شرکت‌ها از محور‌های استیضاح وزیر صمت است.

آرا شاوردیان نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره استیضاح وزیر صمت گفت: اختلافی بین دولت و مجلس وجود ندارد. دویست و خرده‌ای از نمایندگان مجلس از از دولت آقای رئیسی حمایت کرد‌ه‌اند که این امر در یازده دوره مجلس یک اتفاق خیلی خاص بوده است.

وی ادامه داد: مجلس حامی دولت است، چون با توجه به برنامه‌هایی که آقای رئیسی ارائه داد ما نیز در کنار دولت بحث معیشت، اقتصاد، رفاه، آسایش و امنیت مردم در اولویتمان است لذا اگر عملکرد برخی وزرا خارج از آن برنامه که هم خودشان و هم رئیس جمهور در زمان رای اعتماد اعلام کردند باشد ما بر حسب وظیفه خود اقدام می‌کنیم کما اینکه بعضی از وزرا بر حسب برنامه‌هایی که داده بودند عمل نکردند و رئیس جمهور آن‌ها را برکنار کرد به همین دلیل اختلافی بین مجلس و دولت نیست و این امر نشان دهنده آن است که همه ما داریم موشکافانه عملکرد دولت را رصد می‌کنیم و در جایی که نیاز باشد در کنارشان هستیم و کمکشان می‌کنیم.

نماینده ارامنه تهران و شمال کشور تصریح کرد: من از مخالفین استیضاح آقای فاطمی امین وزیر صمت هستم، چون عملکرد وی خوب است، اما الان که بحث قیمت خودرو مطرح است باید به این نکته توجه کرد که قیمت خودرو به عملکرد وزیر صمت ارتباطی ندارد و عملکرد فاطمی امین در بحث تولید، بحث مجوز‌های کسب و کار و ... خوب بوده، اما هر کسی اجازه دارد نظر خود را داشته باشد و به طبع همکاران من خلاف نطر بنده را دارند.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: زمانی که فاطمی امین به مجلس آمد و کارت زرد گرفت مواردی را به وی متذکر شدیم که وی آن‌ها را رفع کرد؛ ان‌شالله این هفته هم خیر باشد.

وی بیان کرد: بحث خودرو، کیفیت خودرو و افزایش قیمت‌ها زیر نظر مستقیم وزارت صمت نیست شاید بخشی از آن زیر نظر وزارت صمت باشد، اما بخش دیگر آن به این وزارتخانه ارتباط ندارد.

شاوردیان ادامه داد: اگر در زمینه تولید سنگ اندازی می‌شد و موانعی را وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد می‌کرد استیضاح درست بود، اما قیمت خودرو فقط مربوط به وزارت صمت نیست به طور مثال در زمینه فرهنگ فقط یک نهاد متولی نیست یا در آلودگی هوای تهران چندین سازمان و وزارتخانه دخیل هستند لذا در حوزه خودرو هم چنین مسائلی وجود دارد.

با اینکه استیضاح فاطمی امین روند معمول خود را طی می‌کرد اظهارات احمد علیرضابیگی نماینده آذرشهر، اسکو و تبریز در مجلس در روز چهارشنبه (۶ اردیبهشت) حاشیه ساز شد.

وی گفت: بنا ندارم از امتیازاتی که داده شده است صحبت کنم، اما خوب است هیئت رئیسه محترم مجلس بیاید تکلیف آن خودرو‌هایی که به نمایندگان داده شد را مشخص کند چرا قریب به ۷۰ تا ۷۵ دستگاه خودرو در اختیار نمایندگان قرار گرفت و تکلیف و ارتباط آن را با موضوع استیضاح نمایندگان روشن کنند.

این اظهارات موجی از واکنش‌ها را به راه انداخت و دولت و مجلس علیه آن موضع گرفتند.

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور اعلام کرد ادعای دریافت ۷۵ ماشین شاسی‌بلند در ازای رای منفی به استیضاح وزیر صمت، تخریب خود مجلس است و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان لازم است به این موضوع ورود کند.

سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: ادعای انصراف نمایندگان از استیضاح با دریافت ماشین شاسی‌بلند نه تنها دروغ‌پردازی علیه دولت و وزیر صمت بلکه بازی با آبروی مجلس است.

سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: در پی ادعای یک نماینده مبنی بر واگذاری ۷۵ خودروی شاسی بلند به نمایندگان مجلس در جریان استیضاح سال گذشته وزیر صمت، این موضوع از سوی حراست قوه مقننه مورد بررسی قرار گرفت و کذب بودن آن مشخص شد.

وی اظهار کرد: بر این اساس، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز با قید فوریت به این مسأله ورود کرده و طرح این اتهام از جانب نماینده مذکور را مورد رسیدگی قرار خواهد داد.

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در سریع‌ترین زمان ممکن جلسه رسیدگی به اتهام اهدای ۷۵ خودروی شاسی بلند از سوی دولت به نمایندگان را برگزار می‌کند.

وی افزود: ما سعی می‌کنیم که این جلسه قبل از جلسه استیضاح وزیر صمت برگزار شود و پیگیری‌ها را برای هماهنگی با اعضای هیات به منظور برگزاری این جلسه انجام می‌دهیم.

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس اظهار کرد: با توجه به گستردگی انتشار این خبر کذب، باید برخورد مناسب با آن صورت گیرد تا از تشویش اذهان عمومی در این باره جلوگیری شود.

در همین راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت ادعای احمد علیرضابیگی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس مبنی بر اینکه در جریان منتفی شدن استیضاح قبلی آقای فاطمی امین ۷۰ تا ۷۵ خودروی شاسی بلند در اختیار مجلس قرار گرفته است را قویا تکذیب کرد.

وزارت صمت تاکید کرد: این ادعا کاملا کذب است و این وزارتخانه پیگیری حقوقی این موضوع را در دستور کار قرار خواهد داد.

پس از این تکذیبیه سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری، دادستان کل کشور نوشت چنین اتهام فسادی در شان دولت مردمی و مجلس انقلابی نیست و از قوه قضاییه خواست اقدامات قانونی جهت تعقیب قضایی خطاکاران انجام شود.

روز یکشنبه (۱۰ اردیبهشت) جلسه استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و از سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور هم برای حضور در این جلسه دعوت به عمل آمده است.

باید منتظر ماند و دید که آیا مجلس همچنان به وزیر صمت اعتماد می‌کند یا خیر البته با توجه به اظهارات علیرضابیگی مبنی بر تحویل خودرو به نمایندگان در استیضاح قبلی به نظر می‌رسد شاهد روز پر سر و صدایی در مجلس باشیم.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0