کد خبر : 4456
تاریخ انتشار : 31 مرداد 1401

پایانه مرزی دوغارون یکی از پنج کانون اقتصادی برتر شرق کشور

پایانه مرزی دوغارون یکی از پنج کانون اقتصادی برتر شرق کشور

نیک نیوز: مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی در حاشیه سفر به شهرستان تایباد و بازدید از نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان گفت: پایانه مرزی دوغارون یک ظرفیت بالایی برای حوزه حمل و نقل استان خراسان رضوی به شمار می‌رود که نگاه ویژه مسئولین را می‌طلبد.

جعفر شهامت با اشاره به اینکه طرح ساماندهی پایانه مرزی دوغارون نقش زیادی در تحول این کانون اقتصادی دارد، ادامه داد: طرح مطالعاتی جامع پایانه مرزی دوغارون در سال ۱۳۸۱ شروع شد که با گذشت ۲۰ سال از آن، نیاز به یک بازنگری داشت که این بازبینی محقق شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی به جا به جایی مسافران و عزاداران ماه صفر در استان خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: باتوجه به حجم بالای رفت و آمد مسافران و عزاداران ماه صفر در مشهد مقدس، از همه ظرفیت‌های ناوگان حمل و نقل استان برای سهولت در جا به جایی آن‌ها استفاده خواهیم کرد که در این راستا برنامه ریزی‌های خوبی در بین دستگاه‌های استانی در جلسات متعددی انجام شده است.

شهامت افزود: طرح ساماندهی مسافرین و عزاداران ایام ماه صفر در استان خراسان رضوی از ششم شهریور ماه آغاز و تا ۲۰ روز ادامه دارد.

فرماندار تایباد در ادامه گفت: گمرک مرزی دوغارون به عنوان اولین ورودی برای اتباع کشور افغانستان به جمهوری اسلامی ایران است که باید امکانات آن درشان کشور ایران باشد و در جهت تکریم و ارائه خدمات به اتباع افغانستانی و رانندگان استفاده کرد.

دونده افزود: سالانه افزون بر یک و نیم میلیون تن انواع کالا از گمرک دوغارون به سمت افغانستان صادر می‌شود که این نقش زیادی در روابط اقتصادی ۲ کشور ایران و افغانستان دارد.

وی به جایگاه محور‌های مواصلاتی تایباد اشاره کرد و اظهار داشت: جاده‌های تایباد از مهمترین محور‌های مواصلاتی شرق به جنوب کشور می‌باشد که باید نسبت به ایمن سازی آن‌ها از سوی دستگاه‌های متولی تلاش شود و همچنین در حوزه تامین و نگهداری راه‌های این منطقه اعتباراتی را نیاز داریم.

فرماندار تایباد به ورود زائرین افغانستانی کشور عراق به مرز دوغارون اشاره کرد و گفت: برای سومین سال مرز دوغارون در ایام ماه صفر پذیرای مسافران افغانستانی جهت عزیمت به کشور عراق و شرکت در مراسمات ماه صفر می‌باشد که باید در حوزه جا به جایی آن‌ها از همه ظرفیت‌های شهرستان و استان استفاده کرد تا خدمات شایانی به مردم این کشور دوست و همسایه ارائه شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی به همراه برخی از مدیران تایباد، از پایانه مرزی دوغارون بازدید کرد.

پایانه مرزی و گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، با قدمت ۱۰۰ ساله، در زمره پنج گمرک برتر کشور و فعالترین گمرک خراسان رضوی پس از گمرک مشهد و تنها گمرک مستقل این استان است که تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می‌گیرد.

بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است و کالا‌های تجار افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشور‌های حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرک‌های مرزی آن کشور‌ها منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0