کد خبر : 2577
تاریخ انتشار : 11 مهر 1400

پشت پرده تحرکات ضد ایرانی جمهوری آذربایجان

پشت پرده تحرکات ضد ایرانی جمهوری آذربایجان

نیک نیوز: اظهارات گستاخانه و ضدایرانی الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در سالروز جنگ دوم قره‌باغ نشان می‌دهد، باکو در پی جنجال‌آفرینی و اجرای پروژه‌ای سیاسی و رسانهه‌ای است. اما هدف علی‌اف از این اقدام در پی برخی رفتارهای تحریک‌آمیز در هفته‌های اخیر از جمله بازداشت چند راننده ایرانی و قطع مسیر ترانزیت کامیون‌های ایرانی چیست؟

موضع‌گیری‌هایی که در سطح مقامات و رئیس جمهور آذربایجان انجام شده را باید به تحولات یک‌سال پیش یعنی زمان جنگ دوم قره‌باغ با مشارکت رژیم صهیونیستی و ترکیه و با حمایت پشت پرده انگلستان و آمریکا مرتبط دانست.

به نظر می‌رسد ترکیه و اسرائیل و در پشت صحنه، آمریکا و انگلستان در قبال حمایت‌هایی که از جمهوری آذربایجان برای بازپس‌گیری قره‌باغ  داشتند، تعهداتی هم از الهام علی‌اف گرفتند که  اکثر آن‌ها معطوف به ایران است و جمهوری آذربایجان متعهد شده است در قبال دریافت کمک این کشورها یک سلسله اقداماتی در حوزه‌های امنیتی-نظامی، عملیات روانی و رسانه‌ای، مباحث اقتصادی و همچنین مباحث قومیت‌گرایی و تجزیه‌طلبی را علیه ایران انجام بدهد و اظهارات علی‌اف در این پازل قابل رؤیت است.

حالا با این شرایط و دانستن اینکه اسرائیل و ترکیه به عنوان عاملان اصلی اِعمال فشار علیه ایران البته با عاملیت علی‌اف در جمهوری آذربایجان قصد دارند مانعی بر سر راه سیاست‌های تازه ایران درباره ارتباط منطقه‌ای ایجاد کنند؛ به‌خصوص در حوزه کشورهای قفقاز و توسعه مناسبات با مناطق شمالی ایران که می‌تواند بستر خوبی برای توسعه مناسبات اقتصادی باشد.

دومین هدف جلوگیری از ایجاد اجماع در داخل ایران برای پاسخ به سیاست‌های خصومت‌آمیز باکو است. این در حالی است که سیاست‌های خصومت‌آمیز  باکو به ویژه در همکاری با رژیم صهیونیستی علیه ایران از ترور دانشمندان هسته‌ای گرفته تا سایر اقدامات  ضد ایرانی برکسی پوشیده نیست.

دلیل اصلی و سوم در این ماجرا به نظر می‌رسد نارضایتی جمهوری آذربایجان از مخالفت ایران با ایجاد دالان موهوم، ادعایی و ساختگی  زنگزور است  که به استان جنوبی ارمنستان با نام سیونیک خطاب می‌شود. آذربایجان با همراهی ترکیه و رژیم صهیونیستی برای ایجاد یک دالان پان‌ترکیستی از ترکیه تا سین‌کیانگ چین نیازمند این است که مرز ایران با ارمنستان را از بین ببرد و به همین دلیل هم تلاش کردند در جریان جنگ ۴۴روزه قره‌باغ نوار مرزی  ایران و ارمنستان را اشغال کنند؛ به بیان دیگر جمهوری آذربایجان از کشوری که بخشی از اراضی‌اش در اشغال بوده در حال بدل‌شدن به کشوری است که به دنبال اشغال بخشی از خاک یک کشور همسایه است.

حالا به نظر می‌رسد جمهوری آذربایجان با تشدید هجمه‌های رسانه‌ای و دامن‌زدن به بحث‌های قومیت‌گرایی و تجزیه‌طلبی می‌خواهد نارضایتی خودش را از موضع ایران نشان دهد و در عین حال ارمنستان را برای پذیرش این طرح تحت فشار قرار بگذارد. این در شرایطی است که اولا با توجه به اینکه ایران بارها  از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت کرده و ارتباط این کشور با نخجوان در ۳۰سال  گذشته از طریق جاده مرزی ایران در بیله‌سوار برقرار شده، اقدامات اخیر باکو از جمله بستن راه قاپان به گوریس در مرز ارمنستان و آذربایجان روی رانندگان ایرانی، دستگیری دو تن از اتباع و رانندگان کشورمان و جنجال آفرینی سیاسی و رسانه‌ای، مصداق بارز قدر ناشناسی و رفتار ناشایست دولت آذربایجان در برابر حسن نیت و رفتار دوستانه و سیاست‌های حمایتی جمهوری اسلامی ایران است.

حالا در این شرایط رزمایش قدرتمند اخیر ایران نشان داد که جمهوری اسلامی ایران در دفاع از تمامیت ارضی و منافع ملی ایران با هیچ کشوری با مماشات برخورد نمی‌کند؛ رزمایشی که واکنش الهام علی‌اف را هم به دنبال داشت و او از موضع ضعف سعی کرد که بازداشت رانندگان ایرانی را امری عادی جلوه دهد تا از تنش احتمالی جلوگیری کرده باشد زیرا حتما می‌داند هرگونه تحرکی غیرمنطقی از سوی این کشور با واکنش قاطع ایران مواجه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0