کد خبر : 2099
تاریخ انتشار : 21 مرداد 1400

پشت پرده گرانی های اخیر

پشت پرده گرانی های اخیر

نیک نیوز:‌ در چند وقت اخیر بسیاری از رسانه ها مانند رادیو، تلویزیون، خبرگزاری ها، پایگاه های خبری و… به موضوع افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد پرداخته اند. در این بین اکثر کارشناسان معتقد هستند که رشد قیمت اخیر خودروها بیشتر جنبه روانی دارد و نمی توان پایه و اساس اقتصادی را برای آن در نظر گرفت. با وجود اینکه در هفته های گذشته قیمت ارز و طلا افزایش داشته است، اما میزان نوسان قیمت خودروها در بازار آزاد به شکلی است که آنچنان از قواعد بازارهای جانبی پیروی نمی کند.

در حال حاضر قیمت اکثر  خودروهای داخلی و وارداتی نسبت به ماه گذشته رشد بیش از ۱۰ درصد را داشته است. همچنین با توجه به نمودارهای ثبت شده، افزایش قیمت رخ داده در این روزها بیشترین رشد را از ابتدای سال ۱۴۰۰ داشته است. اما نکته مهم این است که برخی خودروها بدون توجیه منطقی رشد به مراتب بیشتر را نسبت به سایر محصولات تجربه کرده اند و اگر به سابقه این اتفاق بپردازیم، می بینیم که در حال حاضر آنچنان بحث کمبود عرضه به عنوان دلیل افزایش قیمت خودروها در بازار شناخته نمی شود.

برخی بررسی های میدانی نشان می دهد که دوباره گروه های دلالی خودرو و خریداران عمده محصولات داخلی سعی دارند تا قبل استقرار کامل مدیران دولت جدید، بستر افزایش قیمت تثبیت شده را فراهم کنند. در این بین هم شنیده می شود که برخی خودروسازان خصوصی به دنبال افزایش قیمت خودروهایشان هستند و در روزهای گذشته از برخی نمایندگان خود خواسته اند تا در وبسایت های خرید و فروش خودرو، قیمت محصولات صفر کیلومترشان را در بازار آزاد افزایش دهند.

با دانستن این موضوع و بررسی های بیشتر، متوجه می شویم که رشد قیمت خودروها آنچنان باعث افزایش تقاضا و هجوم مشتریان به بازار نشده و تقریباً تقاضای خرید از بازار آزاد همچنان مانند گذشته است. اما در این بین جو سازی های انجام شده سبب گردیده تا بسیاری از فروشندگان شخصی خودروها مسیر دلالان را در پیش بگیرند و با توجه به حجم آگهی خودروهای قیمت گذاری شده، به سمت افزایش قیمت خودروی فروشی خود بروند.

قطعاً اگر دستگاه های نظارتی عملکرد مطلوب تری را در بازار خودرو داشته باشند و بتوانند به جای محدودسازی عمومی، رفتار دلالان و اخلال گران بازار را به درستی تشخیص دهند، می توان توقع داشت که با توجه به قدرت این نهادها برخورد جدی با قیمت سازان بازار خودرو صورت بگیرد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0