کد خبر : 5225
تاریخ انتشار : 28 اردیبهشت 1402

پیام درگوشی جدید آمریکا به ایران

پیام درگوشی جدید آمریکا به ایران

نیک نیوز: حیدری نماینده مجلس با بیان اینکه گفت‌وگوی مستقیم رویکرد جدید آمریکایی‌ها است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی مذاکره مستقیم با آمریکا را نمی‌پذیرد؛ چراکه این کشور دولت قابل اعتمادی ندارد.

شهریار حیدری تاکید کرد: آمریکا رویکرد جدیدی دارد و از دو سال پیش این رویکرد را دنبال می‌کند و انتظار دارد ما منهای طرف‌های برجامی به صورت مستقیم با این کشور مذاکره کنیم. یک دلیل منطقی که جمهوری اسلامی برای مذاکره مستقیم با آمریکا موافقت نمی‌کند این است که آمریکا کشور قابل اعتمادی برای ما نیست. از سوی دیگر لزومی ندارد پروژه‌ای که تحت عنوان برجام از سال ۲۰۱۵ تاکنون ادامه دارد و بحث‌های مختلفی در آن شده و هر شائبه و هر سوالی توسط جمهوری اسلامی ایران پاسخ داده شده؛ بار دیگر مطرح شود.

۳ سال پیش قرار شد برجام به نتیجه‌ای برسد که متاسفانه با کارشکنی آمریکا و لابی صهیونیست و همکاری برخی از کشورهای منطقه‌ای این توافق متوقف شد.

حیدری رویکرد جدید آمریکا در توافق با ایران را متاثر از تحولات منطقه‌ای دانست و گفت: رویکرد جدید آمریکا متاثر از تحولات منطقه‌ای است. با توجه به رابطه ایران و عربستان، عربستان با سوریه، عربستان با یمن و ایران با بحرین، تقریبا فضا و بهانه‌ای برای حضور آمریکا در منطقه وجود ندارد. بنابراین تمایل کشورهای عربی منطقه برای حضور آمریکا و امتیاز دادن به آمریکا کمرنگ شده است. از این جهت آمریکا با بحث ایران‌هراسی به دنبال احیای کارکرد‌های گذشته است و به نظر می‌رسد این اقدامات نتیجه نخواهد داشت چون تجربه‌های گذشته باعث شده کشورهای عربی امروز رویکرد جدیدتری نسبت به مولفه‌های منطقه و تعهدات سیاسی و بین‌المللی داشته باشند.

او خاطرنشان کرد: ایران و کشورهای اروپایی و همچنین چین و روسیه تمایل دارند که برجام زودتر به نتیجه برسد. در این راستا ایران نیز برای احیای برجام شفاف‌سازی کرد و ابایی از شفاف‌سازی نداریم مشروط بر اینکه موانع تحریم برداشته شود.  

حیدری گفت: برجام یک موضوع با اهمیت در حوزه بین‌الملل است و پایه و اساس آن آمریکا است. دلیل آن هم این است که آمریکا به صورت یک‌جانبه و به بهانه برنامه هسته‌ای، تحریم‌هایی را اعمال کرد و به همین جهت این موضوع اهمیت پیدا کرد.

او ادامه داد: از سوی دیگر آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌خواهند با استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی و با بهانه‌هایی همچون حقوق بشر به اهداف سیاسی‌شان برسند. این رویکردی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی با استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده‌اند و نهایتا تجمیع این موضوعات در برجام اتفاق افتاد. در برجام چند کشور با هم توافق کردند و آژانس به‌عنوان یک نهاد تخصصی بارها به برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ورود پیدا کرده است. حتی آژانس در مواردی فرا پادمانی عمل کرد. اما چون برنامه هسته‌ای ایران شفاف است، اجازه دسترسی با نصب دوربین و بازرسی‌های غیر مترقبه را داد.

 شرط ایران برای گفت‌وگو

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آمریکا بر خلاف سایر طرف‌های برجامی می‌خواهد به صورت انفرادی وارد مذاکره با ایران شود. اما این کار را نمی‌تواند انجام دهد و این موضوع اجماعی است که میان مقامات جمهوری اسلامی انجام شده است. آمریکا باید بابت اشتباهات ۴۴ سال گذشته از ملت ایران عذرخواهی رسمی کند. در این شرایط جمهوری اسلامی می‌تواند اعتماد کند و ما هم هیچ‌گونه مساله‌ای نداریم. حیدری افزود: اگر آمریکا عذرخواهی کند می‌تواند روابط دیپلماتیک با ایران را برقرار کند و هیچ مشکلی نیست. ما با آمریکا رابطه خصمانه نداشتیم، بلکه آمریکاست که با ایران رابطه خصمانه دارد و ۴۴ سال به دنبال متوقف کردن چرخه اقتصاد، تولید، صنعت و تکنولوژی کشورمان است.

 آمریکا امتیاز بیشتر می‌خواهد

او ادامه داد: آمریکا در حال حاضر به دنبال امتیاز گرفتن در برجام است؛ اما ما به صورت شفاف گفتیم امتیاز در مقابل امتیاز و بازی باید برد-برد باشد و برد و باخت در برجام وجود ندارد. مواضع ما بحق است و این حقانیت ما برای نهادهای بین‌المللی، آمریکا و رژیم صهیونیستی شفاف است. اما چون ما به دنبال استفاده غیر متعارف از برنامه هسته‌ای نیستیم به صورت شفاف آنچه را که انجام می‌دهیم، اعلام می‌کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0