کد خبر : 5395
تاریخ انتشار : 21 شهریور 1402

پیام مهم باکو به تهران

پیام مهم باکو به تهران

نیک نیوز: در پی بالا گرفتن تنش‌های نظامی در مرزهای مشترک میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان که احتمال جنگی دیگر را میان دو کشور افزایش داده است، مقام‌های ایرانی از مجاری دیپلماتیک و نظامی موضع اصولی جمهوری اسلامی مبنی بر ضرورت عدم تغییر وضعیت مرزهای شمالی‌اش را به مقام‌های آذربایجانی یادآور شده‌اند.

این موضعگیری علیه اهدافی مطرح شده که ایجاد دالانی از غرب ارمنستان تا شرق جمهوری آذربایجان را با عبور از قره‌باغ و مسدود کردن دالان زنگ‌زور و مسیر ترانزیتی ایران به ارمنستان جست‌وجو می‌کند.

این اقدام که در صورت وقوع به ایجاد تهدیدات امنیتی در مرزهای شمال غربی کشور می‌انجامد، جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی به شمار می‌آید و با عبور کشورهای همسایه از آن، با واکنش جدی کشورمان روبه‌رو خواهد شد.

در چنین فضایی ناصر کنعانی در نشست خبری روز گذشته با اشاره به ارتباط مستمر تهران با پایتخت‌های ارمنستان و آذربایجان گفت: «مقامات آذربایجان به ما پیام دادند که قصدی برای حمله نظامی ندارند».

سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر اینکه قره باغ متعلق به آذربایجان است، بار دیگر فرصت را مناسب دید تا یادآور شود ایران نسبت به امنیت مرزهای مشترک خود با همسایگان شمالی‌اش حساس است و تحولات در این منطقه را با جدیت دنبال می‌کند.

دو روز پیش با قوت گرفتن اخبار جنگ در قفقاز، رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر ارمنستان بر آمادگی کامل ایران برای ممانعت از هرگونه تغییر ژئوپلیتیک در منطقه تأکید کرده بود.

همزمان با شتاب گرفتن تحولات اخیر ادعاهایی مبنی بر تحرکات نظامی ایران و تصمیم به ورود آن به ارمنستان در صورت جنگ این کشور با آذربایجان مطرح شده بود که معاون همکاری‌های بین‌المللی ستادکل نیروهای مسلح روز گذشته این ادعاها را تکذیب کرد.

امیر سرتیپ محمد احدی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری آپای جمهوری آذربایجان در خصوص تجمع نیروهای نظامی ایران در مرزهای شمالی و احتمال ورود این نیروها به داخل خاک ارمنستان در جنگ احتمالی با جمهوری آذربایجان گفت: «این خبر نادرست است و از زمانی که هیأت عالی‌رتبه نظامی ایران در باکو حضور دارد، چنین اخباری قطعاً بی‌اساس است».

او افزود: «چند روز قبل از آن هم رئیس ستادکل نیروهای مسلح و وزیر دفاع جمهوری آذربایجان گفت‌وگوی صمیمانه تلفنی داشتند و روابط بسیار خوبی بین دو کشور برقرار است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0