کد خبر : 2785
تاریخ انتشار : 09 آبان 1400

چالش های پیش روی صادرات فرش

چالش های پیش روی صادرات فرش

نیک نیوز : صنایع دستی جلوه‌ای از ذوق و نمادی از فرهنگ، هنر و تاریخ هر ملتی است و نه تنها به عنوان یک اثر هنری اصیل، بلکه از جهات مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیار حائز اهمیت است. در واقع، صنایع دستی بخشی از صنعت، هویت، فرهنگ، هنر و تاریخ هر کشور را در سطح جهان به نمایش می‌گذارد و به عنوان یکی از ظرفیت‌های بالقوه در جذب گردشگر و ایجاد توسعه پایدار مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است.

فرش دستبافت ایران که یکی از مرغوبترین و لوکس‌ترین صنایع دستی ایران است و در خارج از کشور طرفداران زیادی دارد بهترین راه برای ایجاد صادرات پایدار و کمک به ارز آوری کشور در این شرایط تحریمی کشور است. ایران در بین نخستین کشورهای تولید صنایع دستی در جهان قرار دارد و هنوز در حوزه صادرات به جایگاه اصلی خود دست نیافته است.

سیاست‌های اشتباهی که در بخش ارزی توسط دولت قبل اتخاذ شده باعث مختل شدن صادرات فرش شده و این موضوع بر تولید و فعالیت فرشبافان تاثیر منفی گذاشته است.

متاسفانه این سیاست دولت قبل و عدم حمایت از فرشبافان و صادرکنندگان فرش دستبافت باعث ضربه دیدن پیکر این هنر اصیل ایرانی شده و صادرات فرش استان زنجان کاهش بیش از 300 درصدی را تجربه کرده است.

برگرداندن ارز حاصل از صادرات باعث مختل شدن روند صادرات فرش شده و صادرکنندگان در این سیاست موظف هستند در مدت 6 ماه ارز حاصل از صادرات فرش را برگردانند که این موضوع در اکثر مواقع برای صادرکنندگان که با مشکل بازار فروش فرش مواجه هستند امکان‌پذیر نیست.

این مشکلات باعث شده صادرات فرش از مبادی غیررسمی اتفاق بیفتد و در واقع صادرات از مبادی گمرکی بسیار محدود شده و تداوم این مشکلات باعث شده خیلی از صادرکنندگان فرش که توان صادرات از مبادی غیررسمی را ندارند از فعالیت در این عرصه کنارگیری کنند.  

از طرفی مشکل گرانی مواد اولیه بر مشکلات بازار فروش و صادرات آن اضافه شده که این موضوع فعالان فرش را در عرصه تولید دلسرد کرده و تداوم این مشکلات باعث رکود هر چه بیشتر در بازار فرش شده است.

افزایش 8 برابری قیمت مواد اولیه فرش

مدیر اداره فرش سازمان صمت استان زنجان با بیان اینکه تحریم‌ها و سیاست‌های ارزی دولت اثر سوء بر صادرات فرش دستبافت گذاشت، اظهار کرد: فرش دستبافت چون کالای لوکس به حساب می‌آید فروش آن در خارج از کشور زمانبر است.

وی بیان کرد: برای برگشت ارز حاصل از صادرات فرش دستبافت در اول، بازه زمانی سه ماهه در نظر گرفته شده بود که با اعتراض تجار فرش این مدت به شش ماه افزایش پیدا کرد.

مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به کافی نبودن این بازه زمانی برای فروش فرش در خارج از کشور و مشکلات ارزی موجود در سیستم بانکی، ابراز کرد: این امر روی صادرات تاثیر بالایی داشت و کاهش صادرات نتیجه این مشکلات بود.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسید که این مشکلات و کاهش صادرات منجر به کاهش تولید فرش دستبافت شود، تصریح کرد: تولید کماکان ادامه دارد و اما وضعیت بازار چندان مطلوب نیست.

ایشان با بیان اینکه احتمالا فرش دستبافت ایران به صورت قاچاق و غیررسمی از کشور خارج می‌شود، عنوان کرد: فرش دستبافت ایران به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود اگر این اتفاق نمی‌افتاد باید شاهد کاهش تولید فرش بودیم.

وی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید فرش ابراز کرد: قیمت‌های مواد به شدت افزایش یافته و این موضوع موجب افزایش قیمت تولید شده و از طرفی با کاهش ارزش پول ملی قیمت فرش دستبافت از 50 درصد تا 100 درصد کاهش یافته است.

مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه احتمال به وجود آمدن شرایط نارضایتی در بین بافندگان وجود دارد، تصریح کرد: قیمت فرش در داخل افزایش زیادی دارد و این موضوع از توان خرید مردم خارج است.

وی با بیان اینکه صادرات رسمی مانند سال‌های قبل وجود ندارد، عنوان کرد: صادرات فرش دستبافت از مبادی غیررسمی و بدون پرداخت تعرفه‌های دولتی از کشور خارج می‌شود. ایشان با اشاره به آمار صادرات فرش دستبافت در سال‎های گذشته، خاطر نشان کرد: در سال 98، 375 میلیون دلار و در سال 97 و 96 به ترتیب حدود 400 میلیون دلار، 420 میلیون دلار فرش دستبافت از مبادی رسمی کشور صادر شده است.

وی با بیان اینکه صادرات فرش در سال 99 به 135 میلیون دلار کاهش داشته است، افزود: صادرات فرش از مبادی رسمی کاهش یافته اما در مبادی غیررسمی شاهد افزایش صادرات هستیم.

مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه صادرات فرش به هر نحوی برای تولید کننده صرفه اقتصادی دارد، ابراز کرد: اگر صادرات به صورت رسمی انجام شود تعهدات و تعرفه‌های دولتی در صادرات اخذ می‌شود.

وی با بیان اینکه سیاست‌های ارزی دولت باعث شده است که تولیدکننده ترجیح می‌دهد فرش را به صورت قاچاق در خارج از کشور بفرصادر کند، تصریح کرد: پیشنهاد ما به دولت این بوده است که این مدت پیمان سپاری ارزی از 6 ماه به 18 ماه افزایش پیدا یابد.

در ادامه  مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه قیمت مواد اولیه به صورت سرسام آور افزایش داشته است، عنوان کرد: مواد اولیه وارداتی بیش از 8 برابر افزایش قیمت داشته است.

وی با بیان اینکه متاسفانه با افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی مواد اولیه داخلی نیز افزایش قیمت پیدا کرده است، افزود: متاسفانه کاهش ارزش پول ملی باعث کاهش توان تولید فرش دستبافت شده است.

مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان با اشاره به سه برند فرش دستبافت استان زنجان ابراز کرد: سه برند جغرافیایی فرش در استان زنجان وجود دارد.

وی با بیان اینکه برای ثبت برند‌های جغرافیایی هزینه 100 میلیون تومانی نیاز است، عنوان کرد: برای ثبت برند‌های خصوصی هم باید بخش خصوصی اقدام کند.

همچنین با بیان اینکه برند زنجان در بازارهای جهانی شناخته نشده است تصریح کرد: اگر برند زنجان را در بازار جهانی عرضه کنیم ارزش ریالی فرش کاهش پیدا می‌کند و این به نفع تولید و صادر کننده نیست.

مشکلات ارزی صادرات فرش را مختل کرده است

وی با بیان اینکه حدود سه سال است که بازار فرش دستباف وضعیت خوبی ندارد، افزود: بعد از اجرای سیاست‌های ارزی دولت مشکلات حوزه فرشبافی افزایش پیدا کرد و فرشبافان با مشکل مواجه شده اند.

رئیس اتحادیه صنف فرشبافان استان زنجان با بیان اینکه به دلیل نبود بازار فرشو فرش‌های بافته شده در دست فرشبافان مانده است، ابراز کرد: دولت هیچ حمایتی از فرشبافان و کارفرمایان این حوزه ندارد.

وی با اشاره به اعطای وام به کارفرمایان حوزه فرشبافی، تصریح کرد: این وام تنها یک بار و به هر کارفرما تعلق می‌گیرد و سقف آن نیز 100 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

ایشان با بیان اینکه هیچ یک از کافرمایان تا الان موفق به دریافت تسهیلات بیش از 80 میلیون تومان نشدند، عنوان کرد: کارفرما اشتغالزایی می‌کند و اگر کارفرما آورده بیشتری داشته باشد بیشتر اشتغالزایی می‌کند و دولت باید از آنها حمایت کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0