کد خبر : 3445
تاریخ انتشار : 23 بهمن 1400

چگونگی صادرات محصول ایرانی به عربستان

چگونگی صادرات محصول ایرانی به عربستان

نیک نیوز : تولیدکنندگان قارچ نه‌تنها در بازار داخلی وضعیت مناسبی ندارند که به دلیل تحریم‌ها خریدار خارجی را هم از دست داده‌اند.

به گزارش هایتاجر، از روز گذشته اخباری مبنی بر صادرات قارچ ایران به عربستان منتشر شد. اما درج برند عمان در بسته‌بندی این محصولات بود که به این خبر اهمیت بخشید.

یک عضو سابق انجمن تولیدکنندگان قارچ خوراکی با تائید این موضوع گفت: روابط سیاسی باعث شکل‌گیری چنین اتفاقاتی شده‌اند. به دلیل قطع ارتباط با عربستان و سایر کشورها، تجار خارجی به ما می‌گویند در هنگام بسته‌بندی قارچ را بدون برند برای آن‌ها صادر کنیم.

وی درباره چرایی حذف برند ایران از روی قارچ توضیح داد: قارچ کالای حساسی است. چنان‌که با دو بار تغییر بسته‌بندی به آن آسیب وارد می‌شود. از این‌رو تجار خارجی به ما گفتند که هنگام بسته‌بندی نباید نام ایران در بسته‌بندی‌ها درج شود. چراکه آن‌ها هم هنگام فروش با مشکل مواجه می‌شوند.

او ادامه داد: تولیدکنندگان قارچ نه‌تنها در بازار داخلی وضعیت مناسبی ندارند که به دلیل تحریم‌ها خریدار خارجی را هم از دست داده‌اند.

وی همچنین با اشاره به تجربیات پیشین ایران در رابطه با تغییر بسته‌بندی‌های زعفران و کشمش ایران اظهار کرد: قارچ مانند زعفران یا کشمش نیست. زعفران و کشمش در ایران بسته‌بندی و به اسپانیا و ترکیه صادر می‌شود و در این دو کشور بسته‌بندی ایران تغییر پیدا می‌کند. در رابطه با قارچ مسلم است که بسته‌بندی‌ها در عمان تغییر نمی‌کند. چراکه به دلیل سرعت فاسدشدن محصول اصلا امکان تغییر بسته‌بندی وجود ندارد. در نتیجه باید دید در مبدا چه اتفاقی رخ می‌دهد.

گزارشی که مرکز آمار در نیمه اول سال جاری منتشر کرد از کاهش ۴۶ درصدی سرانه مصرف گوشت در ایران حکایت داشت. اتفاقی که باعث شده شهروندان به کالاهای جایگزین نظیر سویا و قارچ روی آورند.

در این زمینه ایشان نیز تصریح کرد: گوشت دیگر جایی در سفره دهک‌های پایین جامعه ندارد. اکنون فقط قشر سرمایه‌دار و حقوق‌بگیران مصرف‌کننده گوشت هستند. البته کارمندان هم دیگر قدرت خرید گذشته را ندارند و با توجه به تورم کنونی رفته‌رفته آن‌ها از فهرست متقاضیان گوشت حذف می‌شوند.

این فعال صنفی اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد با نزدیک‌شدن به اواسط هر ماه تقاضا برای خرید قارچ هم کاهش پیدا می‌کند. هر چند هزینه تولید قارچ رو به بالاست و مواد اولیه هم برای تولید به‌سختی پیدا می‌شود، اما کاهش قدرت خرید مردم به تولیدکنندگان اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهد.

وی همچنین درباره قیمت قارچ گفت: قیمت قارچ ایران در هر واحد تولیدی بنا بر خرید مواد اولیه و هزینه‌های نهایی متفاوت است. به عنوان مثال قارچ درجه یک در یک واحد تولیدی ۳۴ هزار و ۵۰۰ و در برخی دیگر به ۴۰ هزار تومان می‌رسد. قیمت قارچ درجه دو و سه هم ۱۰ هزار تا ۱۲ هزار تومان است.

ایشان بیان کرد: اکثر تولیدکنندگان به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و افزایش هزینه‌های نهایی در زیان هستند. از این رو شاید چاره‌ای جز فروش قارچ به عمانی‌ها، چه بسا با بسته‌بندی سفارشی آن‌ها ندارند.

پیش‌تر دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ایران، در این باره گفت: کشور عمان بعد از خرید قارچ ایران، برچسب آن را تغییر و با زدن برچسب کشور خود این محصول را به عربستان دوباره صادر می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0