کد خبر : 4093
تاریخ انتشار : 23 خرداد 1401

چین ایران را از نشست «بریکس» حذف کرد

چین ایران را از نشست «بریکس» حذف کرد

نیک نیوز:  اواخر سال 95 بود که زمزمه تشکیل اتحادیه جدیدی از سوی چین با نام «بریکس پلاس» جدید مطرح شد؛ تشکلی که در طرح اولیه آن ایران نیز به عنوان یکی از گزینه های مناسب برای عضویت در این طرح در نظر گرفته شده بود، اما با راه اندازی این تشکل نامی از ایران در آن دیده نشد.

هدف کشورهای گروه بریکس برقراری روابط بیشتر و بهتر بین کشورهای درحال توسعه است. این کشورها معتقدند در حال حاضر نظام های حاکم بر معادلات جهانی به سود کشورهای پیشرفته غربی است و در تلاش هستند با ایجاد ساختارها و نظم جدید، انحصار کشورهای غربی را از بین ببرند. اما عدم تعامل فعال ایران در این زمینه موجب شد ایران در بریکس پلاس حضور نداشته باشد.

 ایـن کشـور عـلاوه بـر اعضـای گـروه بریکـس، شـامل روسـیه، هنـد، برزیـل و آفریقـای جنوبـی طیفـی از کشـورهای در حـال توسـعه را بـه انتخاب خــود بــه ایــن اجــاس دعــوت کــرد؛ کشورهای از خاورمیانــه، عربســتان ســعودی و امــارات دعــوت شـده بودنـد.

افـزون بـر ایـن و مهمتـر آنکـه چیـن در ایـن اجـلاس از زمینـه سـازی بـرای گسـترش اعضـای گـروه بریکـس سـخن گفـت. دعـوت از کشـورهایی چـون عربسـتان، امـارات، قزاقسـتان و مصـر در کنـار اندونـزی، نیجریـه و آرژانتیـن و سـنگال، نشـاندهنده تمایـل چیـن بـه عضویـت ایـن کشـورها در بریکـس اسـت. چیـن، رئیـس دورهای بریکــس اسـت و پیشـنهاد بریکـس پــلاس و افزایــش اعضــای ایـن گـروه، نخســتین بــار در ســال گذشــته توســط رئیــس جمهــور چیــن ارائــه شــد. عــدم تمایــل چیــن و همچنیــن روسـیه بـه دعـوت از ایـران در ایـن اجـلاس در حالیکـه تهـران خـود را شـریک راهبـردی ایـن کشـورها مـی دانـد و مواضـع بسـیار نزدیـک تـری بـه آنـان در قیـاس بـا عربسـتان و امـارات در سیاسـت بیـن الملـل دارد  تعجـب برانگیـز اسـت.

 گــروه بریکــس نمــادی از رژیــم ســازی جدیــد در صحنــه بیــن المللــی بــه شــمار مــی آیــد کــه توســط  قـدرت هـای در حـال ظهـور عمدتـا بـا اهـداف اقتصـادی شـکل گرفتـه و رو بـه پیشـرفت اسـت. آغـاز فرآیند گسـترش اعضـای ایـن گـروه، فرصـت هـای مهـم بـرای ایـران فراهـم مـی آورد. علیرغـم عـدم دعـوت از ایـران ایـن کشـور نیازمنـد توجـه ویـژه بـه بریکـس و تـلاش بـرای عضویـت در آن اسـت ؛ بـه عبارت ایـران بایـد درخواسـت عضویـت در ایـن گـروه را هرچـه سـریعتر بـه اعضـا ارائـه کنند و آن را بـه عنـوان یـک مطالبـه ویـژه از چیـن، روسـیه و هنـد در مذاکـرات آتـی مطـرح کند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0