کد خبر : 1287
تاریخ انتشار : 31 خرداد 1400

کاهش ۳۰درصدی ازدواج دختران در دهه ۹۰

کاهش ۳۰درصدی ازدواج دختران در دهه ۹۰

نیک نیوز: یک پژوهشگر خانواده گفت: علیرغم تمایل ۹۶.۵ درصد دختران کشور به ازدواج، اما آمار ازدواج میان دختران ۳۰ درصد کاهش یافته است.

بهزاد خلیلی پژوهشگر حوزه خانواده در خصوص موضوعات مورد اهمیت برای دختران گفت: ازدواج و تشکیل خانواده یکی از موضوعات مهم در حوزه دختران است. اما ابتدا باید دید که دختران ایرانی نسبت به تشکیل خانواده چه دیدگاهی دارند؟

وی افزود: بر اساس سنجش نگرش جوانان به ازدواج که اخیراً توسط وزارت ورزش و جوانان انجام شد تنها ۳۵ درصد از دختران مجرد اعلام کردند که علاقه‌ای به ازدواج ندارند و ۹۶.۵ درصد از دختران کشور اعلام کردند که روزی ازدواج خواهند کرد یا در ازدواج تردید دارند. در این میان نیز ۷۰ درصد معتقد بودند که قطعاً تمایل به ازدواج دارند.

۹۶.۵ درصد از دختران کشور اعلام کردند که روزی ازدواج خواهند کرد یا در ازدواج تردید دارند

وی با بیان اینکه این میزان از تمایل به ازدواج یک امتیاز ویژه برای کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: بر اساس همین گزارش از میان کسانی که اعلام کردند قصد ازدواج نداشته یا در انجام آن تردید دارند از هر ۱۰ دختر، ۷ نفر معتقد بودند که در صورت رفع مشکلات اقتصادی ازدواج خواهند کرد.

خلیلی با بیان اینکه این آمار نشان می‌دهد یکی از موانع جدی بر سر مسیر ازدواج جوانان و دختران، مسائل اقتصادی است اظهار داشت: این موضوع که نگرش به ازدواج میان جوانان کاهش یافته غلط است هر چند که این موضوع چندین بار نیز از سوی وزارت ورزش و جوانان مطرح شده بود.

سن مناسب ازدواج از نگاه جامعه

این پژوهشگر خانواده درباره نگرش به سن ازدواج دختران ابراز داشت: بر اساس آمار، جامعه ایرانی معتقد است که ازدواج باید برای دختران و پسران در سنین مناسب آنها رخ دهد و بیش از ۸۷ درصد از مردم معتقدند که سن مناسب ازدواج برای دختران ۱۶ تا ۲۵ سال است.

وی عنوان کرد: این آمارها بر اساس «پیمایش زندگی خانوادگی در ایران» که توسط جهاد دانشگاهی انجام شده است. بر این اساس علیرغم اینکه میل دختران به ازدواج مناسب است اما واقعیت جامعه قدری با ایده آل بانوان متفاوت است.

سالانه ۵۳۰ هزار دختر ازدواج می‌کنند

خلیلی با بیان اینکه بر اساس آمارها میانگین سن ازدواج دختران کشور ۲۳.۴ سال است تصریح کرد: از سوی دیگر تعداد ازدواج‌های دختران ایرانی نیز کاهش یافته و از سال ۹۲ تا ۹۸ بیش از ۳۰ درصد از ازدواج‌های دختران آمار کاهشی داشته و تعداد این ازدواج‌ها به ۵۳۰ هزار مورد در سال رسیده است.

حدود ۴.۵ الی ۵ میلیون دختر مجرد در سن ازدواج داریم که سالیانه تنها ۵۳۰ هزار مورد از آنها ازدواج می‌کنند

وی تصریح کرد: این در مقابل تعداد دختران مجرد در سن متعارف ازدواج بسیار ناچیز است و در حال حاضر حدود ۴.۵ الی ۵ میلیون دختر مجرد در سن ازدواج داریم که سالیانه تنها ۵۳۰ هزار مورد از آنها ازدواج می‌کنند و این نسبت مناسب نیست.

وی افزود: بیش از یک سوم ازدواج‌های ایران برای دختران زیر سن ۱۹ سال انجام می‌شود و عملاً پیک ازدواج دختران تا سن ۲۵ سالگی است.

موانع ازدواج جوانان چیست!

این پژوهشگر خانواده با اشاره بر موانع افزایش میانگین سن ازدواج دختران بیان کرد: وضعیت نامطلوب اشتغال و درآمد برای پسران یکی از عوامل موثر در تاخیر تحقق ازدواج است. وقتی که یک پسر در سن نامطلوب وارد بازار می‌شود قطعاً زمان ازدواج نیز به تاخیر می‌افتد.

خلیلی ادامه داد: یکی از موانع دیگر شیوه تحصیلات در ایران است. به طوری که وضعیت سواد در کشورمان بسیار مطلوب است و اغلب جوانان به راحتی به تحصیلات عالیه دسترسی دارند اما طبق قانون اساسی کشور تمامی برنامه‌های مرتبط با تشکیل خانواده باید در خدمت این امر باشد نه مانع آن. اما در حال حاضر تحصیلات به یکی از موانع ازدواج تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر نظام آموزشی مانع جدی ازدواج به موقع است چرا که تحصیلات در ایران بسیار طولانی و غیر شناور است و این موضوع در بسیاری از کشورها نیز بررسی شده است.

این پژوهشگر خانواده وضعیت نامطلوب مسکن را یکی دیگر از موانع ازدواج خواند و اظهار داشت: تورم اقتصادی و قیمت بالای مسکن یکی از مواردی است که بسیاری از جوانان را برای تشکیل خانواده با مشکل روبرو کرده است و دولت آینده باید برای حل این معضل طرح و برنامه جدی ارائه دهد.

خلیلی تصریح کرد: سختگیری خانواده‌ها بر جوانان نیز مانع دیگری برای ازدواج است. البته اهمیت داشتن امر ازدواج برای خانواده‌ها قابل تحسین است اما این اصل نباید تبدیل به تندروی شده و با چشم و هم چشمی، فشار خانواده‌ها بر جوانان افزایش یابد.

وی تاکید کرد: بویژه در ابتدای زندگی که زوجین نیاز به حمایت مالی بیشتری دارند تجملات و انتظارات غیرمتعارف موجب ایجاد فشار مالی بر جوانان و آغاز زندگی مشترک همراه با قرض خواهد شد.

یکی از موانع ازدواج ایده آل گرایی جوانان است و به دنبال یک موجود ماورائی و بدون عیب و نقص برای ازدواج هستند

این پژوهشگر خانواده افزود: از سوی دیگر جوانان نیز به دلایل متعدد ایده آل پسند شده و به دنبال یک موجود ماورائی و بدون عیب و نقص برای ازدواج هستند این در حالی است که این دیدگاه باید از طریق مشاوران ازدواج و والدین برای جوانان اصلاح شود.

خلیلی با اشاره به هزینه‌های شروع زندگی مشترک خاطرنشان کرد: گرانی و تورم موجود، بسیاری از خانواده‌ها را برای تهیه کالاهای مورد نیاز ازدواج یا اصطلاحاً جهیزیه با دشواری روبرو کرده و تنها راهکار این موضوع آسان گیری خانواده‌ها و خود جوانان برای تشکیل خانواده است.

دولت سیزدهم؛ شاید فرصتی برای جوانان!

وی با اشاره به برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: با توجه به ایام انتخابات، مقوله تشکیل خانواده علیرغم مطرح شدن در اسناد بالادستی متاسفانه در دولت‌ها مورد غفلت قرار گرفته و جزو اولویت‌های چندم است.

این پژوهشگر خانواده افزود: متاسفانه شاهد بودیم که در ایام انتخابات درباره جوانان، زنان و … به منظور کسب رای صحبت‌هایی می‌شود اما به مسائل جدی دختران و جوانان پرداخته نشد.

خلیلی خاطرنشان کرد: در همین راستا رئیس جمهور آینده موظف است که خانواده را در جامع ایران از قربت تحمیلی دولت‌ها خارج کند و فکری اساسی برای اشتغال زوجین، نظام آموزشی کشور، تبیین راهکارهای مهارت انتخاب همسر و ازدواج آسان انجام دهد تا شاهد افزایش رقم ازدواج در کشور باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0