کد خبر : 3308
تاریخ انتشار : 27 دی 1400

کاهش 60درصدی صادرات سیب زمینی

کاهش 60درصدی صادرات سیب زمینی

نیک نیوز : هایتاجر ( بزرگترین بازار صادراتی ایران ) نوشت : عضو هیات مدیره انجمن ملی سیب‌زمینی گفت: در حال حاضر صادرات سیب‌زمینی به ازبکستان متوقف شده است و این محصول به کشورهای عراق و آذربایجان  صادر می‌شود. در مجموع هدف و اولویت تامین نیاز بازار داخلی است و اگر مازادی وجود داشته باشد آن را صادر می‌کنیم.

وی با اشاره به افزایش قیمت سیب‌زمینی در هفته‌های اخیر، گفت: مرجوع شدن سیب‌زمینی تاثیری در خرید این محصول در بازار داخلی نگذاشته و میزان خرید این محصول را در بازار داخلی کاهش نداده است و حتی در هفته‌های اخیر شاهد افزایش ۱۰ درصدی قیمت این محصول در بازارهای داخلی هستیم.

به گفته این فعال اقتصادی، بارندگی‌های اخیر در مناطق جنوبی کشور در برداشت این محصول تاثیر منفی گذاشته است. سیب‌زمینی طرح استمرار در مناطق جنوبی جیرفت، منوجان و جنوب کرمان کشت شد که سیل‌های اخیر به این مزارع آسیب وارد کرده است. وقتی محصول کشاورزی در یک منطقه آسیب ببیند از لحاظ روانی در بازار تاثیر می‌گذارد و قیمت‌ها بالاتر می‌روند.

وی با بیان اینکه روند صادرات سیب‌زمینی روان نیست، افزود: در حال حاضر صادرات سیب‌زمینی به ازبکستان متوقف شده است و این محصول به کشورهای عراق و آذربایجان  صادر می‌شود. در مجموع هدف و اولویت تامین نیاز بازار داخلی است و اگر مازادی وجود داشته باشد آن را صادر می‌کنیم.

ایشان سلامت سیب‌زمینی داخلی را تایید کرد و خاطر نشان کرد: دیپلماسی اقتصادی ما ضعیف است و زمانی‌ که روند صادرات برای محصولات ما دچار چالش می‌شود رایزن‌های بازرگانی و اقتصادی نمی‌توانند آنگونه که باید ورود کنند و مسائل پیش آمده را حل و فصل کنند. اما لازم است که معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه برای حفظ بازارهای کشورهای همسایه باید بیشتر از پیش فعال باشد.

وی با بیان اینکه صادرات سیب‌زمینی به‌صورت فله‌ای نیست، گفت: سیب‌زمینی مرغوب بعد از جدا کردن خاک در غالب گونی‌های توری و شیشه‌ای ۲۰ تا ۳۰ کیلویی بسته‌بندی و به کشور عراق صادر می‌شوند.

ایشان با اشاره به افت ۶۰ درصدی صادرات سیب‌زمینی، افزود: سلامت سیب‌زمینی از سوی سازمان‌های ذی‌صلاح تایید شده است. در حال حاضر باید به فکر تامین نیاز بازار داخلی باشیم سپس به صادرات بیاندیشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0