کد خبر : 4706
تاریخ انتشار : 02 آبان 1401

کسادی صادرات گلستان

کسادی صادرات گلستان

نیک نیوز: گلستان به عنوان یک استان مرزی و ساحلی در کشور و تولید محصولات متنوع کشاورزی، باغی، دریایی و سایر محصولات ظرفیت های بسیاری برای توسعه صادرات خود دارد. همسایگی با ترکمنستان و وجود مرز اینچه برون و راه آهن بین المللی قزاقستان، ترکمنستان و ایران در کنار وجود فرودگاه و جاده بین المللی مشهد نشان از زیرساخت های مناسب برای صادرات تولیدی در گلستان است.

زیر ساخت هایی که می تواند نام گلستان را در رده های بالای جدول صادرات کشور قرار دهد. اما با وجود این پتانسیل ها سهم تولیدات گلستان در صادرات چقدر است و آیا حمایت های موجود بخش دولتی توانسته تولیدکنندگان را برای صادرات بیشتر ترغیب کند؟ صحبت با فعالان بخش خصوصی که در زمینه صادرات فعالیتی دارند گویای این مطلب است که آن ها نه تنها در این مسیر حمایتی نمی شوند بلکه در این راه با وجود قوانین دست و پاگیر صادراتی که فراز و فرودهای زیادی دارد یک تنه محصولات خود را به آن سوی مرزها می رسانند.

تولید محصولات کشاورزی گلستان که در کیفیت حرف اول را می زند، در تولید گندم و مرغ که جزو سه استان بالای کشور هستیم. میگویی که می تواند در دنیا مطرح باشد، صنایع دستی و فرش ترکمنی که مختص این منطقه است و صدها محصول دیگر که در آن سوی مرزها طرفدار دارد ولی آنچنان که باید و شاید نام گلستان در بخش صادرات مطرح نیست. زعفرانی که بدون نام و نشان به استان های دیگر می رود. کارخانه یدی که در دنیا جزء برترین ها است همه این محصولات تولیدی گلستانی ها می تواند با ورود ارز برای این استان همراه باشد و به وجود مشاغل پایداری در این استان کمک کند که هم بیکاری منطقه را کاهش دهد و هم درآمد سرانه مردم را بالا ببرد.

 

محصولات تولید شده در بخش طیور قابلیت صادرات دارد

دبیرانجمن تولیدکنندگان زنجیره ای گوشت مرغ کشور در خصوص وضعیت صادرات گفت: اگر حمایت ها وجود داشته باشد و شرایط مهیا باشد تمام تلاش بر این موضوع است که همه محصولات در بخش طیور قابلیت صادرات داشته باشد. اغلب صادرات ما در بخش گوشت مرغ و تخم مرغ به کشور عراق است و تولید کننده های این بخش نباید دغدغه  بازار داشته باشند.

رضا مبصری از افزایش ۴۰ درصدی تعرفه صادرات مرغ به عراق در ماه های اخیر خبر داد و گفت: کشور عراق در ماه های گذشته واردات محصولات را از کشور ایران بلامانع اعلام کرد ولی تعرفه واردات کشور خود را بالا برد. رایزنی های سیاسی بین مسئولین دو کشور برای کاهش این تعرفه ها مهم است که با کشور ما هم در خصوص این تعرفه مثل کشور ترکیه برخورد کنند.

وی با بیان اینکه در گلستان ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن گوشت مرغ وجود دارد، گفت: گلستان ظرفیت حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تن تولید تخم مرغ در سال دارد که در حال حاضر نزدیک به ۴۰ درصد آن خالی مانده است همچنین حدود ۶۰۰ میلیون دلار ارزش تولیدات بخش مرغ و تخم مرغ در استان است که با خالی بودن این ۴۰ درصد ظرفیت حدود ۲۴۰ میلیون دلار ارزش تولیدی را در استان از دست داده ایم.

 

مشوق های صادراتی برای بخش خصوصی لحاظ کنند

رئیس هیات مدیره زنجیره تولید گوشت مرغ پیگیر در خصوص صادرات گفت: با این شرایط جدید صادرات، رقابت دربازار جهانی سخت شده است و دولت می تواند با مشوق های صادراتی برای بخش خصوصی برای صادرکنندگان انگیزه ایجاد کنند. دولت در این زمینه صادرات تصمیمات خلق الساعه می گیرد و همیشه با صدور بخشنامه هایی صادرات را به صورت موقت لغو می کند؛ همین تصمیمات لحظه ای منجر به خسران بخش تولید می شود.

شروین اردلان با بیان اینکه در کل حوزه صنعت دام و طیور این مشکل وجود دارد و تنها مختص مرغ نیست، افزود: تغییرات قیمت در ایران بسیار زیاد است و همین باعث کاهش عرضه و یا افزایش تقاضا می شود. وقتی تولیدکننده در صادرات دچار نواقص ارسال بار می شود، بازار هدف هم با کشوری کار می کند که دولتش از صادرات حمایت کند.

وی ضمن انتقاد از این نوع سیاست های دولت، گفت: تولیدکننده در مدت چند ماه تلاش کرده در زمینه تولید هر محصولی از صنعت دام و طیور بازاری برای خود ایجاد کرده و اعتباری کسب کرده، اما تصمیمات یکباره دولت تمام این معادلات را به هم می ریزد. تولیدکننده با همه این چالش ها و با سختی برای خود بازار کوچکی ایجاد کرده است اما نمی داند که ثبات تصمیم گیری از سمت دولت وجود دارد؟ آیا دولت بخشنامه جدیدی صادر نمی کند؟ آیا دولت تعرفه گمرکی را بالا نمی برد و همه این سوال ها برای تولید کننده تکرار می شود.

رئیس هیات مدیره زنجیره تولید گوشت مرغ پیگیر با بیان اینکه در چنین شرایطی بهترین راه حل برای بخش خصوصی تولید برای بازار داخلی است چرا که بعد از یک مدت و با این تصمیمات یک شبه فقط شرمندگی برای تولید کننده در بازار خارجی می ماند، ابراز کرد: تولیدکننده های ما در بازار های جهانی منزوی شده و ارتبط با بازار جهانی از تولید کننده گرفته شده است اگر تولید کننده بتواند و تلاش کند که در این بازار جایگاهی به دست آورد، نمی داند که این سیاست ها برای شش ماه آینده و در فراز و فرودهای قیمت مرغ پیش رو ادامه خواهد داشت یا خیر؟ چرا که این سیاست ها با هر اتفاقی تغییر می کند.

 

زمینه تسهیل و رونق صادرات به مقصد کشورهای CIS فراهم است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در خصوص صادرات به کشورهای همسایه اظهار کرد: تصمیم دولت ترکمنستان برای حذف تعرفه ترانزیتی کامیون ها در خاک این کشور زمینه تسهیل و رونق صادرات به مقصد CIS را فراهم می کند البته با پیگیری مقامات استانداری و امور خارجه و اتاق بازرگانی شاهد حذف هزینه ترانزیتی کامیون ها برای عبور از خاک ترکمنستان هستیم که مساعدت خوبی برای صادرکنندگان به حساب می آید.

علی محمدچوپانی با بیان اینکه با پیگیری های انجام شده و بر مبنای دو اصل اقدام متقابل و اصل مودت این موفقیت حاصل شده که اثرات آن در حوزه صادرات و تبادلات کالا به مقصد کشورهای مشترک المنافع محسوس خواهد بود، بیان کرد: در شرایط فعلی و حذف دو هزار دلاری که قبلا ترکمنستان دریافت می کرد، هزینه تمام شده انتقال کالا برای کامیون ها کاهش یافته است. همچنین با کاهش هزینه های تردد و انتقال کالا در خاک ترکمنستان، فعالان ناوگان حمل و نقل هم می توانند با ترسیم یک برنامه درست از این فرصت منافع مطلوبی حاصل کنند.

 

مسئولان کشوری باید به امنیت صادراتی توجه کنند

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان درخصوص نگاه مسئولان کشوری به صادرات گفت: امنیت صادراتی و استمرار داد و ستد با بازار جهانی یکی از مواردی است که باید مسئولان کشوری به آن توجه کنند. مهم‌ترین موضوع در تداوم صادرات، امنیت صادراتی است که حاصل رشد تولید است و اگر به هر دلیلی صادرات ناگهان متوقف شود اعتماد خریدار هم به‌راحتی از دست می‌رود نکته دیگر اینکه تداوم صادرات را می‌توان از راه تولید سفارشی و قراردادی تضمین کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0